Pastori Seppo MyyryMORSIUSSEURAKUNNAN PYHITTYMINEN Sivut
ALKUSANAT LUKIJALLE 3
1 JOHDANTO 4
1.1 Kristityt - Jumalalle erotettu kansa 4
1.2 Perisynti ja synti asuvat meissä elämämme loppuun asti 4
1.3 Mitä synti on? 5
1.4 Ennen pyhittymistä on vanhurskauttaminen ja
uudestisyntyminen 5
1.5 Minkälainen on vanhurskauttamis- ja
uudestisyntymiskäsitteen teoreettinen puoli? 6
1.6 Minkälainen on pyhityskäsitteen teoreettinen puoli? 7
1.7 Mikä on pyhityskäsitteen laajempi ja suppeampi merkitys? 8
1.8 Mitä laki ja evankeliumi ovat Raamatussa? 9
1.9 Mitä ”pyhä” tarkoittaa 10
2 MITÄ PYHITTYMINEN ON? 11
2.1 Pyhitys on Jeesuksen Kristuksen kaltaiseksi muuttumista 11
2.2 Pyhittyminen kulkee ristin tien kautta 13
2.3 Bernhard –munkki ja ”olen kurjasti elänyt” 14
3 MORSIUSSEURAKUNNAN PYHITTYMINEN 14
3.1 Pyhittyminen liittyy Herran päivään, morsiusseurakuntaan ja
karitsan häihin 14
3.2 Pyhittyminen ja puhdistautuminen 15
3.3 Morsiusseurakunnan pyhityksen perusmallina on apostolinen seurakunta, joka lepää Kristus –kalliolla 16
3.4 Jeesuksen sanoma Vähän Aasian seitsemälle seurakunnalle
pyhityksen mallina 20
3.5 Uusi Jerusalem – morsiusseurakunnan pyhittymisen täyttymys 23
3.6 Uuden Jerusalemin näkymä 25
4 LOPPUSANAT 27
_________________________________________________________________________________
ALKUSANAT LUKIJALLE
Mutta Herran päivä on tuleva niin kuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa.., Piet 3: 10-11.
Rakas ystävä, millaisia meidän tuleekaan olla pyhässä vaelluksessamme ja jumalisuudessa nyt, kun Jeesus tulee hyvin pian noutamaan morsiusseurakuntansa eli meidät kristityt. Siinäpä meille kysymys! Tempaus eli ylösotto on Raamatun mukaan seuraava suuri eskatologinen tapahtuma. Miten voimme valmistautua tähän? Raamattu osoittaa selkeästi, mitä valmistautuminen on. Se on meidän puhdistautumistamme ja pyhittäytymistämme.
Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut. Ja hänen annettiin pukeutua liinavaatteeseen, hohtavaan ja puhtaaseen: se liina on pyhien vanhurskautus, Ilm 19: 7,8.
Elämää maan päällä kautta vuosisatojen ja –tuhansien voimme tarkastella jatkumona. Ihmisinä emme tule tyhjästä, emmekä myöskään päädy mihinkään tyhjään, vaan me olemme yhtenä tärkeänä lenkkinä kaikkivaltiaan Pyhän Jumalan kokonaissuunni-telmassa. Meitä ennen on elänyt hurskaita ja kristittyjä, joilla on ollut omat, oman aikansa tehtävät ja tarkoituksensa Jumalan edessä. Nyt on meidän historiallinen aikakautemme ja tehtävämme. Meitä kutsutaan valmistautumaan Karitsan häihin. Tämä aihe on kirjamme polttopisteessä. – Voimme myös iloita siitä yhteydestä, mikä meillä on kaikkien aikakausien pyhien kanssa. Kerran Taivaassa me olemme yhteisellä hääaterialla. Sen tähden, kun tutkit Jumalan Sanaa, voit tehdä sen tietoisena siitä, että monet pyhät ovat tutkineet samaa Jumalan Sanaa ennen Sinua. Hekin ovat olleet ahdistuksissa ja vaivoissa, kuten Sinä. Hekin ovat etsineet vastauksia. Hekin ovat halunneet löytää tien Herransa luokse.
Eräs 1300 –luvulla elänyt hurskas kuvaa kristittynä vaeltamista näin: ”Kristuksen ies on rakastavalle suloinen, penseälle raskas, ylpeille katkera, lempeille kevyt, nöyrille kallis. Suloinen Jeesus tekee kaiken suloiseksi ja keveäksi. ”*
Valmistautuminen Karitsan häihin ja Pyhään Jerusalemiin on jotain tällaista: ”hyvin suloista”, mutta samalla hyvin vaikeaa, ahdistavaa ja ankaraa. Oletko Sinä valmis? Oletko valmis kantamaan ristiä? Oletko valmis astumaan pyhityksen tielle? Jos, niin silloin näet, että se on myös ilon ja Pyhän Jumalan kaikkivoivan rakkauden tie. Se on Jumalan Pojan läheisyyttä ja suloisuutta, jota monet pyhät ovat kuvanneet ja jota Raamatussakin kuvataan esim.: Hän suudelkoon minua suunsa suudelmilla. Sillä sinun rakkautesi on suloisempi kuin viini, Kork V 1:2.
Tarkoituksenani on avata pyhittymiseen liittyviä näkökohtia kristitylle, joka on valmis kilvoittelemaan oman hääasunsa puhdistamiseksi. Taustalla olevia teologisia näkemyksiä en ole voinut – vaikka olisin niin toivonutkin - käsitellä perinpohjaisesti, mutta kuitenkin sen verran, että se auttaa Sinua ymmärtämään, mistä pyhittymisessä ja lopun ajassa on oikein kysymys. Tässä kohdenhan Raamattu on hyvin vaikeaselkoinen. Muistetaan vielä, mitä Jeesus sanoo: Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia, Matt 22:29. Toisaalta Paavali sanoo: …joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi, 2 Kor 3: 3.
Rukoillaan vielä lopuksi tämän vanhan hurskaan sanojen innoittamana: ”Sinun Sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun poluillani. Oi Jumalan Sana, joka olet korkeuksissa ja joka kuljet kaiken edellä, valaiset kaiken, johdatat kaiken täydellisyyteen etkä jätä luotuihin mitään epäjärjestystä! Sinun Sanasi, Herra, on minun valoni ja minun sieluni ilo; ilman Sanaasi olen pimeydessä ja murheessa, mutta Hänen kanssaan saan kokea riemua ja lakeutta. Avaa minulle, Herra, iankaikkisen kirkkauden portti, että löytäisin Sanasi taivaassa. Taivaassa pysyy Sanasi, Totuutesi polvesta polveen.” ** - Tutki siis Sinäkin ahkerasti omaa Raamattuasi.
Ole siunattu rakkaan Jeesuksemme nimessä!
______________________
* Tuomas Kempiläinen, Ruusutarha, s. 25
** Emt. s. 94
...jatkuu