”Minä olen tie...” Joh. 14:6

Jes. 46:4 Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt,
ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan.

”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 24.10.2013 20:31

      Kuva

”Minä olen tie...” Joh. 14:6

Tässä Jeesus lausuu itsestään erään hyvin merkittävän asian. Näitä Hänen itsestään lausumia asioita, ”ego eimi”, on Johanneksen evankeliumissa yhdeksän. ”Minä olen.....Tie, Totuus, Elämä, se Hyvä Paimen, Maailman Valo, Ovi, Ylösnousemus ja Elämä, Totinen Viinipuu, Elämän Leipä. Nämä kaikki lausumat ilmaiset sen, että kuka Jeesus on. Tosiasiassa, ”Minä olen” ilmaisee, tarkoittaa Jumalan nimeä, ”Jehowa”, ”Jahwe” – ”Minä olen”, joka tarkoittaa, että Hän ON aina ollut, ON nyt ja ON tuleva, ja että Hän on alku ja loppu, alfa ja omega, A ja O. Ja koska Hän on Kaikkivaltias Jumala Hänen hallintavaltansa alle on kaikki alistettu, Hän hallitsee kaikkia olosuhteita. Ja kun Hän näin puhuu itsestään, näillä nimillä ”Minä olen..” Hän tarkoittaa että Minä olen tällainen Jumala, Jumalan ominaisuuden ja luonteen.

”Minä olen tie...” osoittaa tien Jumalan luokse ja Hänen yhteyteensä. Kauan sitten Rooma oli sen ajan ja koko maailman keskuspaikka ja ja tuli sanonnaksi, että kaikki tiet vievät Roomaan. Samalla tavalla sanotaan, että kaikki uskonnot johtavat lopulta taivaaseen ja Jumalan luo. Mutta tästä nousee kysymys, kestääkö minun ajatukseni ja luuloni tästä asiasta kuoleman edessä ja hetkellä?

Uskonto ja uskonnot – mitä ne ovat? Tässä maailmassa sanotaan olevan noin 6000 eri uskontoa. Uskonto on ihmisen tekemä ajatusrakennelma, jolla pyritään ymmärtämään ja löytämään hänet.Se on ihmisen tie, joka sisältää ihmisen laatimia määritelmiä ja määräyksiä siitä kuinka voi saavuttaa rauhan ja levon. Useimmiten siihen liittyy hyviä tekoja. Uskonto on siis ihmisen tie, ihmisen oma pyrkimys ja teko päästä Jumalan ja jumalten mielisuosioon. Mutta kristinuskossa Jumala itse on valmistanut pelastuksen tien Hänen yhteyteensä. Kristinusko ei ole uskonto. Ja se tie on Jeesus Kristus; ”Minä olen tie...” Ei kukaan missään uskonnoissa tai ei kukaan uskontojen edustajista ole voinut sanoa itsestään tällaista lausumaa; ” Minä olen tie...” Vain Jeesuksella on valta sanoa ja julistaa näin.

Miksi? Siksi, että Jeesus ei vain osoita meille tietä taivaaseen, Jumalan luo, vaan Hän itse on se tie. Ja tämä on tässä se ratkaiseva tekijä. Jeesus on tämän tien alku ja loppu ja tämän tien sisältö. Hän on Jumalan luota tullut tie ihmisten keskelle ja ihmisten luota Jumalan yhteyteen. Niin – sehän on ristin tie, risti. Risti on pystytetty tieksi ihmisen ja Jumalan välille, maan ja taivaan välille. Synnin tähden ihmisen ja Jumalan välille syntyi tämä syvä kuilu, jota on mahdoton ylittää. Vain ristin siltaa myöten sen voi ylittää ja päästä Jumalan luo. Risti on ihmeellinen ihmisen ja Jumalan kohtauspaikka. Siellä saadaan synnit anteeksi, maailman harhateillä vaeltanut saa astua oikealle tielle, taivaan tielle. Väsynyt kulkija saa jälleen uuden voiman ja langennut nostetaan uudelleen tälle tielle. Vain Jeesus on tie taivaaseen. ”Minä olen tie..”Ja kun seuraamme Jeesusta tällä tiellä, emme eksy emmekä joudu harhaan. Hän johtaa meidät varmasti taivaan kotiin ja Isän luo.

Viitteet; Joh. 14;1-6

Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 28.10.2013 19:20

    Kuva

”Minä olen tie, TOTUUS ja elämä” Joh.14;6

”Minä olen....” Näillä ego eimi lauseilla Jeesus ilmaisee, kuka Hän on, Hänen jumalallisuutensa, Hänen nimensä, millainen Jumala on ja millainen valta Hänellä on. ”Minä olen totuus”. Jeesus tuli tuomaan meille totuuden. Hän osoittaa meille totuuden tässä ego eimissään. Muut uskontojen edustajat eivät koskaan ole pystyneneet, eivätkä voi sanoa itsestään näin;”Minä olen totuus” Vain Jeesus voi sanoa näin, koska Hänellä on valta ja oikeutus sanoa näin. Miksi? Siksi, että Hän itse on se Totuus. Totuus on Hänen olemuksensa ja persoonansa.
Kun Jeesus seisoi Pilatuksen edessä, Hän kysyi Jeesukselta Joh.18;38, ”Mikä on totuus?” Tämä kysymys on koko ihmiskunnan, kaikkien ihmisten kysymys. Tähän kysymykseen eri uskonnot, filosofiat ja tiedekin ovat yrittäneet löytää vastauksen. Totuus – mikä se on? Yleisesti puhuttaessa se on vastakohta valheelle, epätodellisuudelle ja väärälle, vääryydelle ja pimeydelle. Totuus on todellisuutta, tosiasia, fakta. Jumala osoittaa meille totuuden. Vain Hänessä on absoluuttinen totuus. Totuus maailmankaikkeudesta, ihmisestä, elämästä ja kuolemasta, hyvästä ja pahasta. Totuus kaikesta, mikä liittyy olemassaoloon ja kaiken olevaisen ongelmaan. Tämä jumalallinen totuus on tullut meille Jeesuksen kautta. Joh.1;17 ..”armo ja totuus ovat tulleet Jeesuksen kautta...14. ..hän oli täynnä armoa ja totuutta..”. Hän on totuus. Totuudessa ei ole pimeyttä, valhetta, vääryyttä tai mitään epärehellisyyttä. Jeesus oli synnitön Jumalan Poika ja siksi Hänessä ei ole mitään näitä totuuden vastaisia ominaisuuksia. Hän toi meille totuuden synnistä ja siitä pelastuksen ja vapautuksen. Totuus paljastaa meidän sydämemme tilan Jumalan edessä. Tulemme syntisiksi. Kun olin tämän totuuden edessä uskoontuloni hetkellä, tunsin olevani syntinen. Totuus paljasti minut viheliäiseksi ja kurjaksi ihmiseksi, mutta samanaikaisesti se avasi minulle oven armoon, pelastukseen ja vapauteen.
Joh. 8; 31-36...”ja tulette tuntemaan totuuden ja totuus tekee teidät vapaiksi...He vastasivat hänelle;”Me olemme Abrahamin siementä, emmekä ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka sinä sitten voit sanoa; ”Teistä tulee vapaita.” Juutalaiset luulivat, että Jeesus puhuu ulkonaisesta orjuudesta. Mutta Jeesus tarkoitti synnin orjuutta. Synnintekijä ja harjoittaja joutuu synnin orjaksi, tilaan, jossa ”minä teen sitä pahaa, mitä minä en tahdo..Rm.7;19. Ja mitkään omat ponnistukset ja yritykset eivät voi minua vapauttaaa tästä synnin orjuuden kierteestä. Vain totuus, Jeesus Kristus voi vapauttaa; Totuus tekee teistä vapaita.” Jos siis poika vapauttaa teidät te olette todella vapaita. Totuus vapauttaa synnin orjuuden alta ja siteistä.
Tämä vapaus, millainen se on? Mihin totuus meidät vapauttaa? Vapauttaako se vapaasti tekemään sitä mitä meidän lihamme ja mielemme tahtoo? Ei, vaan se vapauttaa meidät Hengen uuteen olotilaan palvelemaan Jumalaa ja lähimmäisiämme ja noudattamaan Hänen tahtoansa. Ja tässä hengen uudessa olotilassa Jumalan Henki ja armo vaikuttaa sisimmässämme antaen voiman tehdä Hänen tahtonsa. Tässä vapaudessa voimme valita, tehdäkö syntiä vai ei, noudattaako Jumalan tahtoa vai ei. Orjalla ei ole valinnan vapautta, vaan sen on alistuttava isännän määräysvallan alle.
Jeesus kutsuu meitä vastaanottamaan Hänen totuutensa, tuntemaan totuuden 8;31 ..”jos te pysytte minun Sanassani, te todella olette minun opetuslapsiani ja tulette tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teidät vapaiksi..” Totuus paljastaa sydämemme. Se voi tuntua kipeältä, raastavalta ja ankaralta, mutta se tekee meidät vapaiksi. Hän tahtoo vapauttaa meidät kaikista siteistämme, asioista, jotka sitovat meitä. Hän puhdistaa ja päästää meidät kaikesta pahasta. Hän tahtoo johdattaa meidät kaikkeen totuuteen.

Viitteet; Joh, 1;14, 17, 14;6, 18;38, 8;31-36, Rm.7;19

Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 12.11.2013 09:09

    Kuva

Mt. 14;6 ”Minä olen tie, totuus ja ELÄMÄ”
Näissä egoeimeissään Jeesus julistaa itsestään, kuka Hän on, Hänen jumalallisuuttaan, Hänen nimeään ”Minä olen” ja Hänen valtaansa ja voimaansa, Hänen suvereenisuuttaan – ehdotonta täysivaltaisuutta ja absoluuttista totuutta. ”Minä olen ELÄMÄ”. Ei kukaan uskontojen edustajista ole voinut sanoa, eikä voi sanoa itsestään näin. Miksi? Siksi, että vain Kristuksella on yksinoikeus sanoa näin, koska Hän ei tullut ainoastaan puhumaan ja opettamaan elämästä, vaan Hän itse on SE ELÄMÄ.

Elämästä noin yleisesti ajatellen, mitä se on? Ihmeellinen asia! Käteni ja jalkani ja koko kehoni liikkuvat, aivot toimivat, voin syödä ja juoda, hengittää, tehdä työtä ja ajatella. Voin tuntea iloa ja surua jne.Myös luonnossa voimme nähdä jatkuvan elämän kulun ja kierron. Vuodenaikojen vaihtelut, aurinko nousee ja laskee, maa pyörii akselinsa ympäri ja samalla auringon ympäri, tähdet ja kuu kiertävät radoillaan. Mistä elämä on saanut alkunsa? Mistä se on lähtenyt? Tiedehän on tätä tutkinut ja erityisesti Darwin loi tähän kysymykseen vastaukseksi kehitysopin. Darwinin teorian mukaan olemassaolon taisteluista johtuva ns. luonnonvalinta ohjaa eliöiden kehitystä ja sopeutumista. Siis tämän teorian mukaan alussa oli vetinen maa ja vedestä, alkulimasta kehittyi eliö, joka miljoonien vuosien aikana kehittyi kasviksi – kalaksi –linnuksi –eläimeksi –ja lopuksi ihmiseksi. Siis, alkueliö vähitellen kehittyi korkeammaksi ja korkeammaksi eliöksi ja olennoksi. Ajatellaan myös, että saattoi olla alkusolu, joka jakaantui kahtia, sitten neljään, kahdeksaan, kuuteentoista jne. Näin syntyi siis kasvi-ja eläinkunta ja lopuksi ihminen. Mutta näitä teorioita ajatellessa, mistä alkusolu sai energian jakautumiseen, mistä alkulima sai voiman elää ja kehittyä? Voiko tyhjästä syntyä elämää?Tähän kysymykseen eivät ole tiedemiehet vielä löytäneet vastausta. Kaikki on vain olettamusta. Siis, kaiken olevaisen takana täytyy olla Persoona, josta kaikki elämä on lähtenyt.

Joh. 1: 1-4 ”Alussa oli Sana ja Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan luona. Kaikki on syntynyt hänen kauttaan , ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Hänessä oli elämä , ja elämä oli ihmisten valo.” Kaiken elämän lähtökohta ja alku on Jumalassa. Alussa oleva Sana viittaa Jeesukseen. Tällä Sanalla siis Jumala loi kaiken. I Moos. 1- ”Alussa Jumala loi taivaan ja maan.....ja Jumala sanoi; ”Tulkoon valkeus.Silloin valkeus tuli.” Jumala loi kaiken Sanallaan, Sanansa kanssa, tarkoittaen Kristusta, joka oli mukana luomistyössä. Kol. 1;16-17 ”Hänessä (Kristuksessa) luotiin kaikki, mitä on taivaissa ja maan päällä, näkyvät ja näkymättömät, olivatpa ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häneen. Hän on ennen kaikkea muuta , ja hänessä kaikki pysyy voimassa.” Kaikki on luotu Hänessä ja Häneen ja Hänessä kaikki pysyy voimassa. Mikä ihmeellinen asia! Luomistyön yhteydessä sanotaan, että Jumalan Henki liikkui vetten päällä. Jumala loi ihmisen viimeiseksi I Moos. 2;7..Jumala puhalsi hänen sieraimiinsa elämän hengen – ja niin ihmisestä tuli elävä sielu...” , tarkoittaa, että ihminen sai elämän elää täällä maaplaneetalla, mutta se tarkoittaa myös ennen kaikkea sitä, että ihminen luotiin elämään Jumalan yhteydessä, Jumalan antaman elämän yhteydessä. Valitettavasti ihminen lankesi syntiin ja joutui pois tästä iankaikkisen elämän yhteydestä Jumalan kanssa. Mutta Jumala rakastaa ihmistä ja sentähden Hän lähetti Jeesuksen meidän luoksemme. Mitä varten? Tehdäkseen meidät hengellisesti kuolleet jälleen eläviksi, antaakseen meille takaisin sen menetetyn elämän ja elämän yhteyden Jumalan kanssa. Ja tuodakseen meille tämän elämän, Hän antoi, uhrasi oman elämänsä meidän puolestamme, kun Hän kuoli ristillä. Kristuksen elämä tulee meille elämäksi. ”Minä olen ..ELÄMÄ..ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.” Vain Kristuksen elämä saattaa meidät ikuisen elämän yhteyteen Jumalan kanssa. Tämän tähden me tarvitsemme Kristusta. I Joh. 5;12 ”Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää.” Joh. 10;10 ” Varas ei tule muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden.” Elämä Kristuksessa ja Kristuksen kanssa on elämää isolla E- llä.
Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 12.11.2013 09:11

    Kuva

Joh.8:12 ”Minä olen maailman valo. Se, joka seuraa minua, ei kulje pimeydessä, vaan hänellä on elämän valo”
Tässä egoeimissä Jeesus ilmoittaa, kuka Hän on, Hänen jumaluutensa, suvereenista kaikkivaltiutta, absoluuttista totuutta, Hänen nimeään ”Minä Olen...”Minä olen Maailman Valo”. Ei kukaan ennen Kristusta ja Hänen jälkeensä ole voinut julistaa, eikä voi ilmoittaa itsestään tällaista totuutta. Vain Kristuksella on siihen yksinoikeus ja valta, koska Hän itse on se VALO. Näitä sanoja puhuessaan oli ollut vähän aikaisemmin lehtimajajuhlat. Juhlan aikana sytytettiin naisten esipihassa oleviin suuriin kynttilän jalkoihin joka ilta tuli. Niiden valo näkyi kaikkialla Jerusalemissa. Nyt olivat juhlat ohi ja kynttilöitä ei oltu sytytetty. Silloin Jeesus astui esiin ja sanoi olevansa Maailman Valo. VT;n useissa profetioissa on ennustettu, että Messias olisi valkeus sekä juutalaisille että pakanoille. Jesaja 9:1, 42:6, 49:6, 60:3, Lk. 2;32. ”Kansa, joka pimeydessä vaeltaa, näkee suuren valon. Niille, jotka asuvat kuoleman varjon maassa, loistaa valkeus.” Jeesus sanoi opetuslapsistaan, Hänen seuraajistaan, että he ovat ”maailman valo”. Mutta se valo mikä meissä on, on heijastusta Kristuksesta, joka asuu sydämissämme. Jeesus syntyi sitten Betlehemissä tuon Jesajan ennustuksen mukaan. II Kor. 4;6 sanoo; ”Jumala, joka sanoi; ”Loistakoon valo pimeydestä”, valaisi sydämemme, niin että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoilta, levittäisi valoansa.” Kun Jumala alussa loi, kutsui valon esille, Hän sanoi; ” Tulkoon valkeus.Silloin valkeus tuli.” Se tuli kaiken pimeyden ja kaaoksen keskelle,valaisemaan, osoittamaan päivää. Samalla tavalla Jumala lähetti Jeesuksen tähän maailmaan, hengellisen pimeyden ja kaaoksen keskelle. Johannes kirjoittaa; ”Valo loistaa pimeydessä eikä pimeys ole saanut sitä valtaansa”.(RK.) ”Ja valkeus loistaa pimeydessä ja pimeys ei sitä käsittänyt”. (Vanhempi käännös) Valo on voittamaton. Kun avaa pimeän ja valoisan huoneen välisen oven, valo voittaa pimeyden, ei päinvastoin, niin että pimeys voittaisi valon. Kun aurinko nousee aamulla niin se voittaa ja valtaa pimeyden. Auringon laskiessa pimeys ei valtaa auringon valoa, vaan maa pyöriessään akselinsa ympäri kadottaa yön ajaksi auringon valon.
”Valo loistaa pimeydessä..” Kristus Valo loistaa vielä tänään maailman pimeyden keskellä valaistakseen ihmisten sydämiä, elämmehän vielä armon ajassa. Mutta se valaisee vain niitä, jotka ottavat sen vastaan. Tämän maailman pimeys, mitä se on? Pimeys on langenneen ihmiskunnan synti ja epäusko. Tämä pimeys vihaa valoa, eikä ota sitä vastaan. Joh. 3;19..”Ja tämä on tuomio, valo on tullut maailmaan, mutta ihmiset rakastivat pimeyttä enemmän kuin valoa, sillä heidän tekonsa olivat pahoja..”, sillä jokainen, joka tekee pahaa, vihaa valoa eikä tule valoon, etteivät hänen tekonsa paljastuisi.” 21. j. ..rakastivat pimeyttä enemmän kuin valoa...On järkyttävää se, että ihmiset rakastavat pimeyttä, eli sielunvihollista, saatanaa, enemmän kuin Valoa, Kristusta. Valkeus on tullut maailmaan, mutta ihminen ei halua joutua valoon, koska se paljastaa sen, minkä ihminen mieluummin pitää salassa.

Mutta ihmisen pimeydellä ei kuitenkaan ole valtaa sammuttaa valoa. Se loistaa tänäkin päivänä ja tahtoo tunkeutua jokaisen sydämeen, joka vain tahtoo avata sydämensä tälle valolle. Ja minkä valo paljastaa niin sen Kristuksen veri puhdistaa. Kun aurinko nousee aamulla, tähtien ja kuun valot sammuvat. Ne kyllä edelleen loistavat siellä, mutta auringon valo on niin suuri ja voimakas, että se sammuttaa ne. Aurinko sammuttaa tähdet. Miksi? Koska todellinen valo valaisee maailmaa. Vain aurinko voi muuttaa yön päiväksi. Kristus, joka on todellinen VALO, ”Minä olen Valo”, maailman eri uskontojen valotiukkujen keskellä, voi vain valaista ihmisen sydämen ja poistaa pimeyden. Ja se tapahtuu silloin, kun Kristus tulee uskon kautta asumaan sydämiimme valona ja silloin Hän valaisee koko sydämemme ja olemuksemme pimeimmänkin sopukan. Pelastus on siirtymistä pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan valtakuntaan. Apt. 26;18

”Minä olen maailman valo, se, joka seuraa minua ei kulje pimeydessä, vaan Hänellä on Elämän Valo”, ”Hänessä oli elämä ja elämä oli ihmisten valo”. Joh. 1:4. Se, joka uskoo Jeesukseen ja seuraa Häntä, on Hänen opetuslapsensa ja seuraajansa, hänellä on elämän valo. Mitä se tahtoo sanoa? Sitä, että jos minun koko elämäni on kätkettynä Kristuksessa, tässä Valossa ja tähän Valoon, minun ei tarvitse koskaan joutua harhaan eikä eksyksiin, sillä Kristus valaisee kaikki ne tiet ja polut, jotka minun täytyy kulkea ja vaeltaa. ”Mutta jos me vaellamme valossa,( Kristuksessa), niinkuin Hän on valossa, meillä on yhteys keskenämme ja Jeesuksen hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” Hän on minun lamppuni ja valkeus minun teilläni. ”Sinun sanasi on jalkojeni lamppu ja valo minun polullani.”

Viitteet; Joh. 8;12, 1;4,5 3;19-21,Jesaja 9;1, 42;6,49;6,60;3,Lk.2;32, Apt.26;18,Ps.119;105, I Joh.1;7, II Kor.4;6, Novum

Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

”Minä olen ovi...

ViestiKirjoittaja Irene » 23.11.2013 21:33

    Kuva

Joh. 10;1-10 ”Minä olen ovi...
”Totisesti, totisesti minä sanon teille, se, joka ei mene ovesta lammastarhaan, vaan nousee sinne muualta, on varas ja ryöväri.”
Tällä ovella, tässä jakeessa, Jeesus tarkoittaa lammastarhaan menevää ovea, lammastarhan ovea. Jeesuksen aikana Israelissa oli paljon lampaita. Monet omistivat lammaslaumoja, se oli monien elinkeino. Lammaslauma vaelteli päivisin laitumella, ja kun sitten tuli ilta, paimen johdatti lauman lammastarhaan yöksi. Lammastarha tai aitaus oli talon ympärille rakennettu,se oli taloa ympäröivää aidattua aluetta. Siinä oli vain yksi ovi, sisäänkäynti, josta lampaat päästettiin sisälle. Tavallisesti paimen istui tuossa oven suulla koko yön vartioiden laumaa. Tosiasiassa, hän oli siinä ovena, porttina. Näin tehden kukaan ei voinut hänen tietämättään tunkeutua lammastarhaan, eivätkä lampaat voineet paeta aitauksesta, ainakaan siitä oven kohdalta. Näin paimen vartioi lampaitaan varkailta ja pedoilta.
Jeesus sanoo; 7. j. ”Totisesti, totisesti minä sanon teille, minä olen lampaiden ovi”. Jeesus on ovi ja myös paimen. Hän on ovi siihen laumaan, joka on vastaanottanut Hänet Vapahtajakseen ja joka seuraa Kristusta ja on matkalla Taivaan kotiin. Samanaikaisesti Hän on lammasten Paimen, 2.j., Paimen, joka johdattaa meidät aina Taivaan kotiin saakka. Jeesus sanoo tässä varkaiksi kaikkia niitä, jotka yrittävät tulla laumaan muualta kuin tästä ovesta, 1 j., ja varkaiksi hän sanoo myös niitä, jotka yrittävät tulla paimentamaan laumaa muualta kuin juuri tästä ovesta. ”Mutta joka menee ovesta sisälle on lampaiden paimen.” Lampaiden paimen on Jeesus, Messias. Hän tuli kirjoitusten mukaan oveksi iankaikkiseen elämään, Taivaan kotiin, mutta myös ”ovesta sisälle” paimentamaan laumaansa. Muualta tulleet ovat vääriä paimenia, jotka eivät pysty paimentamaan lampaitaan. 3-4. j. Lampaat kuulevat Hänen äänensä ja hän kutsuu jokaista nimeltään ja lampaat seuraavat Häntä. Lampaita ei yleensä ajeta takaa piiskan kanssa, vaan lampaat kulkevat paimenen perässä, kun hän niitä kutsuu. Hyvä Paimen, Jeesus, ei Hänkään ajaa meitä takaa, vaan Hän kulkee meidän edellämme, viitoittaen meille polkua, Hän myöskin kutsuu meitä nimeltä, ja me saamme seurata Häntä vapaaehtoisesti.
Taivaan kotiin ei ole muuta ovea, eikä ole toista Hyvää Paimenta kuin Jeesus on.
”Minä olen ovi, Kuka ikinä tulee sisälle minun kauttani, hän pelastuu. Hän käy sisälle ja ulos ja löytää laitumen. Varas ei tule muuta kuin varastamaan, tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut tuomaan elämän ja yltäkylläisyyden.” ”Minä olen ovi.......pelastuu.” Vain Jeesuksen kautta voi päästä Taivaaseen. Pelastuu. Mistä meidän on pelastuttava? Tavallisesti ajatellaan, että pelastutaan joltain onnettomuudelta, vaarasta ym. Mutta tämä pelastus tarkoittaa hengellistä, sielun pelastusta. Ja todellisuudessa, paljon suuremmasta vaarasta kuin jokin auto-onnettomuus tai tulipalo. Ihminen on matkalla iankaikkista kadotusta kohden. Syntiinlangenneessa tilassa, erossa Jumalasta, ihminen on kadotettu. Kadotus merkitsee iankaikkista eroa elävästä Jumalasta ja Hänen rakkaudestaan. Tuska, vaiva ja ahdistus kadotuksessa on sitä, että minä tiedostan ja tunnen sen, että olen ikuisesti erossa Jumalasta, Saatanan ja sitä palvelevien voimien valtakunnassa.
Mutta Jeesus tuli juuri pelastamaan ihmisen tästä tilasta. Hän ei tullut tuomaan jotain uutta moraalia ihmiskunnalle, vaan pelastamaan hukkuvan sielun. ”Varas ei tule muuta kuin varastamaan.”Kuka on tämä varas? Se on sielunvihollinen, Saatana. Hänen suunnitelmansa ihmistä kohtaan on johtaa hänet tuhoon. Tämä sielunvihollinen katkaisi yhteyden, joka oli Aadamilla ja Eevalla Jumalan kanssa, varasti rauhan ja ilon heidän elämästään. Mutta meillä on suuri toivo. Jeesus tuli tuomaan meille uuden elämän. Hän tuli tekemään tyhjäksi sielunvihollisen, perkeleen teot, murskasi sen vallan, kun Hän kuoli ristillä meidän syntiemme tähden. Hän sai silloin voiton kaikesta pahan vallasta.
”Minä olen ovi...” Kun ihminen käy sisälle tästä Kristus-ovesa, hän pelastuu. Ja mihin hän käy sisälle? Hän käy laitumelle. Hän löytää laitumen, yltäkylläisen elämän, elämän ja yltäkylläisyyden. Laidun kuvaa yltäkylläisyyttä, sisäistä rauhaa ja lepoa, täyttä elämää Kristuksen kanssa, tuon Hyvän Paimenen hoidossa. Hän ruokkii, hoitaa ja johdattaa. ”hän käy sisälle ja ulos..” – kuvaa sisäistä vapautta.
Mt. 7;13-14 ”Menkää sisään ahtaasta portista, sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen ja monet menevät siitä portista sisään. Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään ja harvat löytävät sen.” Miksi tuo Kristus-ovi on niin ahdas? Ovi tai aukko, joka on siinä lammastarhan aitauksessa , niin se on niin ahdas, että lampaat vain yksitellen voivat käydä siitä sisälle. Miksi elämään vievä ovi on niin ahdas? Siksi, että jokaisen on henkilökohtaisesti, yksitellen, nöyrryttävä tuolla ovella, Jeesuksen edessä. Sillä vain syntinsä tuntevalle tapahtuu armahdus. Hän saa käydä ovesta sisälle elämän laitumelle.

Viitteet; Joh. 10;1-10, Matt. 7;13-14, Novum

Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 05.12.2013 18:12

    Kuva


Joh. 10;11-18, ”Minä olen se hyvä paimen....”
Kreikankielinen lause ”Minä olen se hyvä paimen” on sanasta sanaan ”Minä olen paimen, se hyvä” ja tällä ilmaistaan kahden asian vastakkaisuutta. Oli paimenia, jotka olivat varkaita ja ryöväreitä ja heidän työnsä vaikuttimet olivat itsekkäitä. ”Se hyvä” erottaa hyvän paimenen vääristä ja pahoista paimenista. Ja todella hyvä paimen kaitessaan laumaansa, hän vaaransi henkensä, esim. suden tai muun petoeläimen hyökätessä lauman kimppuun. Tässä on se ero oikean ja väärän paimenen välillä. Jeesus vaaransi henkensä meidän tähtemme, kun hän antoi, uhrasi vapaaehtoisesti henkensä lammasten, meidän edestämme. ”Hyvä paimen antaa henkensä lampaiden edestä.” Kuka tai mikä oli se peto, joka oli saanut saaliikseen meidät ihmiset? Se peto on sielunvihollisemme Saatana, joki tuli ryöstämään, tappamaan ja tuhoamaan . Mutta Jeesus Golgatan ristillä kärsiessään ja kuollessaan meidän puolestamme löi murskaksi sielunvihollisen vallan ja voiman ja vapautti meidät sen vallasta ja otteesta. Tässä on se ero oikean ja väärän paimenen välillä, kun puhutaan oikeasta uskosta, oikeista ja vääristä opettajista ja uskonnollisista johtajista. Joh. 15:13 ”Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään kuin, että hän antaa henkensä ystäviensä puolesta.” Ei kukaan toinen missään uskonnossa ole voinut osoittaa näin suurta rakkautta. Puhumattakaan siitä mitä se merkitsi, että Hän antoi henkensä ihmiskunnan puolesta. Niin - mitä siinä ristinkuolemassa sitten tapahtuikaan meidän hyväksemme? Mitä tapahtui siinä, että Hän antoi henkensä meidän edestämme? Ei missään muussa uskonnossa, eikä missään muissakaan elämänfilosofisissa liikkeissä,joissa pohditaan ja etsitään ratkaisua ihmisenä olemisen ongelmaan, ole, eikä ole tapahtunut niitä asioita,mitä tapahtui ristillä ihmisen hyväksi. Ja tämä tekee kristinuskon voittamattomaksi, ainutlaatuiseksi ja erottaa sen muista.
Jeesuksen kuolemaa voidaan kutsua työksi, koska kuolema oli Hänen oma valintansa. Hän antoi henkensä vapaaehtoisesti. 17-18, j. ..”koska minä annan henkeni ottaakseni sen takaisin. Kukaan ei sitä minulta ota, vaan minä annan sen itse...”Mitä tapahtui Jeesuksen kuolemassa meidän hyväksemme? Lyhyesti yhteenvetona, tapahtui seuraavia asioita. Siinä tapahtui SOVITUS ja LUNASTUS. SOVITUS merkitsee 1. Sijaisuutta; Hän kärsi syntiemme rangaistuksen sijastamme. 2. Hyvitystä; Jumalan pyhyyden ja vanhurskauden vaatimukset tulivat tyydytetyiksi. 3. Lepytystä; Synnin tähden vihastunut Jumala lepytettiin armolliseksi Jumalaksi. 4. Sovitusta: Jumalan ja ihmisen välit sovitettiin. 5. Rakkautta; Se oli Jumalan rakkauden suurin osoitus. Kristuksen kuolemassa käsiteltiin kaikki ihmisen syyllisyys ja avattiin tie sisäiselle muuttumiselle.LUNASTUS. Mitä se merkitsee? Meidät lunastettiin lain kirouksesta ja sillä hankittiin meille anteeksiantamus. Meidät lunastettiin vapaaksi laista ja turhalta peritystä vaelluksesta. Meillä on lopullinen lunastus ylösnousemuksessa. Ja viimeiseksi, koko luomakunta, Israel ja nöyrtyvät pakanakansat vapautetaan tuhatvuotiseen valtakuntaan, missä ei ole enää mitään kirousta.
”Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen omani ja ja minun omani tuntevat minut”. Tämän sovituksen ja lunastuksen, ristintyön perusteella Hän tuntee omansa, Sinut ja minut. Tunteminen on seurausta uskosta Häneen. Ja tämä tunteminen on yhteyttä ja tämä yhteys ja tunteminen on sama kuin rakkaus. Hän hyvä paimen rakastaa meitä ja me rakastamme häntä. 16. j. ”Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta. Niitäkin minun tulee johdattaa, ja ne kuulevat minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.” Jeesus viittaa tässä pakanakansoihin, siis meihin, jotka tulevat Hänen laumaansa – pelastukseen. Ja kerran on oleva vain yksi lauma ja yksi paimen. Juutalaiset ja pakanat yhdistetään yhdeksi laumaksi yhden paimenen, Jeesuksen hoitoon ja ohjaukseen tulevassa Jumalan Valtakunnassa.

Siponen Pirjo

Viitteet; Joh. 10;11-18, 15;13, Novum, Raamatun opetuksia; Juhani
Kuosmanen
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 14.01.2014 13:08

    Kuva


”Minä olen elämän leipä....”Joh.6;35

Näillä ”Minä olen....” ego eimeillä Jeesus tahtoo julistaa itsestään, kuka hän on, Hänen jumaluuttaan, kaikkivaltiuttaan ja absoluuttista totuutta. ”Minä olen elämän leipä”. Ei kukaan toinen, muiden uskontojen edustajat ja perustajat ole voineet sanoa, eivätkä voi sanoa itsestään näin. Vain Jeesuksella on valta ja oikeus julistaa itsestään näin. Miksi? Siksi, että Hän ei ainoastaan tarjoa meille hengellistä ravintoa, leipää, vaan Hän itse on se leipä, hengellinen ravinto ja juoma.
Joh. 6;33, ...”sillä Jumalan leipä on se , joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän.” 34.-35 j. 41-43...”niin juutalaiset nurisivat..” 48-58 jakeissa Jeesus selittää, mistä on oikein kysymys. 50. j. ”Mutta tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku syö tätä leipää, hän elää ikuisesti. Ja se leipä, jonka minä annan maailman elämän puolesta, on minun lihani.” 52. Niin juutalaiset alkoivat riidellä keskenään sanoen; ”Miten tämä mies voi antaa lihansa meille syötäväksi?” 53. ”Jeesus sanoi heille:”Totisesti, totisesti minä sanon teille;ellette syö ihmisen Pojan lihaa juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne...”
Kun ensimmäinen ihmispari Aadam ja Eeva olivat siellä Eedenin puutarhassa, niin sinne puutarhaan Jumala oli istuttanut ja kasvattanut tuon ”hyvän- ja pahantiedon puun”, elämänpuun, josta Hän oli sanonut heille, että he eivät saisi syödä tuon puun hedelmiä. I Moos. 2; 8-9, 16-17. Jos he söisivät tuosta puusta, siitä seuraisi kuolema. Ja näinhän kävi, Aadam ja Eeva ottivat tuosta puusta ja sen seurauksena he kokivat hengellisen kuoleman, eron Jumalan yhteydestä. Tullaksemme jälleen hengellisesti eläviksi ja elävään suhteeseen Jumalan kanssa, ihmisen on syötävä elämänpuusta. Aadamille ja Eevalle paratiisissa elämän ehtona oli olla syömättä tästä puusta, mutta nyt, tässä Jumalan uudessa pelastussuunnitelmassa elämän ehtona on syödä elämänpuusta, 51 j...”jos joku syö tätä leipää, hän elää ikuisesti..” Ja mikä on tuo elämänpuu, josta tulee syödä? Se on ristinpuu,risti.
”..ellette syö ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertaan, teillä ei ole elämää itsessänne..” Mitä ihmettä Jeesus tarkoittaa puhuessaan näin? Eikö tämä ole kannibalismia, ihmislihan syömistä ja ihmisveren juomista? Kauhistavaa! Kuinka Jeesus voi puhua tällaista, se oli käsittämätöntä puhetta. Myöhemmin he puhuivatkin keskenään että, ”tämä on kovaa puhetta, kuka voi sitä kuunnella” . Oli aivan luonnollista, että he eivät voineet ymmärtää tätä puhetta nyt, sillä Jeesus puhui ristinkuolemastaan. Hän tuli alas taivaasta antamaan lihansa maailman elämän puolesta, 51.j., kun Hän antoi oman ruumiinsa syntiuhriksi Golgatan ristillä ja vuodatti puhtaan verensä meidän syntiemme tähden.
”Ellette syö ihmisen Pojan lihaa ja juo hänen vertansa, teillä ei ole elämää itsessänne...”, tarkoittaa , että ellei Jeesuksen elämä tule minun elämäkseni ja ellei Jeesuksen veri puhdista minua synneistäni, niin minussa itsessäni ei ole minkäänlaista elämää,ei hengellistä elämää,eikä iankaikkista elämää. Hänen verensä juominen tarkoittaa, että Hänen verensä puhdistaa meidät kaikesta synnistä joka päivä ja Hänen lihansa syöminen tarkoittaa Jeesuksen elämää, uutta elämää, jonka vastaanotamme Häneltä. I Joh. 5;12 ”Jolla Poika on, sillä on elämä, jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää.” Usko Jeesukseen on elämän luovuttamista Hänelle ja silloin tulemme osallisiksi Hänen elämästään ja tuo elämä vaikuttaa ja tekee jatkuvasti työtään uskovassa. 54. j. ”Mutta joka syö minun lihani ja juo minun vereni, sillä on iankaikkinen elämä, ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.;” tarkoittaa, että tulemme osallisiksi ylösnousemusvoimasta ja ylösnousemuksesta Hänen kanssaan. Hän herättää meidät viimeisenä päivänä. 55.j....”Minun lihani on todellinen ruoka ja minun vereni on todellinen juoma...se, joka syö minua, elää minun kauttani....”tämä on se leipä, joka on tullut alas taivaasta.....” 55-57j. Se leipä , ruoka ja juoma, jota Jeesus antaa, ravitsee ja täysin tyydyttää ja täyttää meidän sydämemme, täyttää syvimmänkin kaipauksen ja tyhjyyden tunteen. Sentähden, kun ravitsemme itseämme Jeesuksella,kun Hän täyttää ja valloittaa sydämemme,meille ei tule nälkä eikä jano. Me elämme. Hän on elämän leipä.

Joh. 6:33-59,I Moos.2;8-9,16-17

Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 27.01.2014 16:27

    Kuva

”Minä olen tosi viinipuu, ja minun isäni on viinitarhuri....” Joh. 15;1-10
Ei kukaan toinen ole voinut, eikä voi ilmoittaa ja julistaa itsestään tällaista totuutta, vain Jeesuksella on siihen valta ja oikeus. Miksi tämä totuus on niin ainutkertainen ja absoluuttinen. Siksi, että Kristus itse on häneen uskovassa todellista elämän hedelmää tuottava puu. ”Minä olen viinipuu, te olette oksat....” 5.j. Jeesus on viinipuu. Mutta entä nuo oksat, ketä ne ovat? Nuo oksat ovat uskovia, niitä, jotka ovat ottaneet Jeesuksen vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana. Meissä itsessämme ei ole voimaa eikä kykyä tuottaa, kantaa hyvää hedelmää, tarkoittaa, että voisimme tehdä mitään hyvää, hyviä tekoja. Mutta kun Jeesus saa pelastaa meidät, meille annetaan tämä uusi elämä, niin tämän uuden elämän voimasta elämässämme alkaa vähitellen näkyä myös hyvää hedelmää. Ef. 2;8-10 ” Armosta te olette pelastettuja uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja- ette tekojen kautta, ettei kukaan voisi kerskailla. Sillä me olemme hänen tekonsa, luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut.” Emme pelastu tekemällä hyviä töitä. Mutta kun Jeesus saa ensin meidät pelastaa, tehdä meissä tämän suuren armotekonsa, joka tarkoittaa myös sitä, että Hän asettaa Kristuksessa meidät sille alkuperäiselle paikalle, missä luonnostamme voimme tehdä hyviä tekoja....”olemme....luodut Kristuksessa Jeesuksessa niitä hyviä töitä varten, jotka Jumala on ennalta valmistanut, - vaeltaaksemme niissä.” Ja nuo hyvät työt ovat jo siellä valmiina odottamassa, kunhan vain astumme niihin – vaeltaaksemme niissä.
Kun tulimme uskoon, silloin kun vastaanotimme Jeesuksen elämäämme, niin silloin tulimme oksiksi, tulin oksaksi tähän Jeesus-viinipuuhun. Ellei oksa ole rungossa, niin se ei voi kantaa hedelmää. Nimittäin, maasta juurien kautta runkoon virtaa ravintoa oksiin, eikö niin? Samalla tavalla meidän on oksina oltava kiinni viinipuussa. Ja se tarkoittaa, että me pysymme Jeesuksessa. ”Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Niin kuin oksa ei itsestään voi kantaa hedelmää, ellei se pysy viinipuussa, niin ette tekään, ellette pysy minussa.” Emme voi kantaa hyvää hedelmää itsessämme, meidän on saatava hedelmää tuottavaa ravintoa Kristukselta. ”Minä olen viinipuu, te olette oksat. Se, joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn, kantaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette voi tehdä mitään.” Hedelmän kantamisen ehtona on pysyä tässä viinipuussa – Jeesuksessa. Mitä tämä pysyminen tarkoittaa? Ensimmäiseksi, se tarkoittaa pysymistä Hänen Sanassaan. 7.j. ”Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja se tapahtuu teille.” Ja tämähän tarkoittaa Jumalan Sanan, Raamatun lukemista ja Hänen Sanansa oppimista ja opettelemista ja myöskin Hänen Sanansa pitämistä elämässämme. Toiseksi, se tarkoittaa rukouksessa pysymistä. ”Rukoilkaa lakkaamatta” kehoitetaan I Tess. 5:17. Kolmanneksi, se tarkoittaa pysymistä Hänen rakkaudessaan. 9. j. ”Niinkuin Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani.” Hänen rakkautensa suojassa olemme täydellisesti turvassa. Ja vain rakkaus saa aikaan meissä hedelmän kantamista, hyviä tekoja, palvelevaa mieltä ja rakkautta toinen toisiamme kohtaan. ”Me rakastamme, koska Hän on ensin rakastanut meitä....” I Joh. 4;19
6. jae,”Jos joku ei pysy minussa, hänet heitetään pois kuin oksa – ja se kuivettuu. Kuivat oksat kootaan yhteen ,heitetään tuleen ja poltetaan”. Kun oksat putoavat puusta maahan, ne alkavat kuivettumaan, ja niin ne täytyy koota yhteen ja polttaa tulessa. Samalla tavalla, jos emme pysy Kristuksessa, vaan lähdemme pois Hänen luotaan, niin elämänyhteys Häneen katkeaa, alamme kuivettua ja kuolla hengellisesti. Emme kanna enää hyvää hedelmää, olemme tuhoon tuomitut. Kristuksen ulkopuolella ei ole todellista, hedelmää tuottavaa elämää. Sentähden, pysykäämme Kristuksessa, Hänen Sanassaan ja Hänen rakkaudessaan.

Joh. 15;1-10

Siponen Pirjo
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: ”Minä olen tie...” Joh. 14:6

ViestiKirjoittaja Irene » 04.02.2014 08:58

    Kuva

”Minä olen ylösnousemus ja elämä” Joh. 11;25

Yhdeksäs Jeesuksen lausuma ego eimi on; ”Minä olen ylösnousemus ja elämä”. Ja näin tässä viimeisessäkin julistuksessaan Hän ilmoittaa itsestään, millainen Jumala Hän on, Hänen absoluuttista totuuttaan, jumaluuttaan ja kaikkivaltiuttaan. Ja edelleen, ei kukaan toinen eri uskontojen perustajista ja edustajista, ei aikaisemmin, ei nyt, eikä koskaan ole voinut itsestään ilmoittaa tällaista totuutta. Vain Jeesuksella Kristuksella on ainoa auktoriteetti ja valta sanoa näin; ”Minä olen ylösnousemus ja elämä”. Miksi? Siksi, että, Hän ei ainoastaan tullut kertomaan ja osoittamaan tietä iankaikkiseen elämään ja ylösnousemukseen kuolleista, vaan Hän itse on YLÖSNOUSEMUS JA ELÄMÄ, kun Hän nousi kolmantena päivänä ylös kuolleista, ja tuon ylösnousemuksensa kautta avasi meille tien ylösnousemukseen. Ei kukaan eri uskontojen perustajista ole voinut nousta ylös kuolleista. Siellä ovat haudoissansa Gautama Buddha, Mohammed ja muut eri uskontojen perustajat.

Niin – tämä suuri ja ihmeellinen ylösnousemuksen ihmehän tapahtui silloin pääsiäisjuhlien aikaan ja tämä pääsiäinen, Kristuksen ylösnousemuksen päivä, jota vietämme, on joulun, Kristuksen syntymäjuhlan jälkeen meille kaikkein tärkein,eniten toivoa antava tapahtuma Jumalan pelastussuunnitelmassa koko ihmiskuntaa varten. Pääsiäisen sanoma on; ”Kristus on ylösnoussut, hauta on tyhjä, Hän elää. Ja koska Hän elää, niin mekin saamme elää....”sillä minä elän, ja tekin saatte elää...” Joh.14;19. 11:25-26 ” Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, se elää vaikka olisi kuollut. Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole...”
Kristillinen usko, meidän uskomme, mihin se perustuu? Se perustuu Hänen ylösnousemukseensa, ylösnousemuksen todellisuuteen. Sillä, jos Jeesus ei olisi ylösnoussut kuolleista, meillä ei olisi syntien anteeksiantamusta, ei uutta elämää, ei iankaikkista elämää, taivasta.
I Kor. 15;12-20. Ajatella, että tässä sanotaan näin, että jos Kristusta ei ole herätetty, niin silloin meidän uskomme on ollut turhaa ja meillä ei ole ollut syntienanteeksiantamusta ja vanhurskautusta, kun tässä sanotaan, että olemme vielä synneissämme. Ja kaikkein kauheinta on se, että he olisivat kadotettuja, kun tässä sanotaan, että silloin myös Kristuksessa nukkuneet ovat kadotettuja. Ja Rm 4;25 sanoo, että ”Hänet.....herätettiin kuolleista meidän vanhurskauttamisemme tähden. Niin – tämä vain siksi, että jos Kristus ei olisi noussut ylös kuolleista. Ja edelleen tämä I Kor. 15;19 sanoo, että ”Jos olemme panneet toivomme Kristukseen vain tämän elämän ajaksi, olemme kaikista ihmisistä surkuteltavimpia. Tarkoittaa sitä, että meidän on pantava toivomme ja uskomme Kristuksen ylösnousemukseen, joka takaa meille lopullisen pelastuksen, iankaikkisen elämän ja Jumalan Valtakunnan.

Jeesus siis takasi meille ylösnousemuksen kuolleista ylösnousemuksensa kautta. Kun puhumme kuolemasta, niin sehän on ihmisen vihollinen, viimeinen vihollinen. Kukaan ei voi paeta kuolemaa, se on kaikkein varmin asia tässä elämässä. Mutta Jeesus voitti tämän vihollisen, kuoleman, omalla ylösnousemuksellaan, Hän kukisti sen voiman ja vallan. Hebr. 2;14....”Hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, nimittäin Paholaisen..” Ja, I Kor. 15;21-26 jatkaa ..”Koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin myös kuolleiden ylösnousemus on tullut ihmisen kautta. Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläväksi Kristuksessa, jokainen vuorollaan, esikoisena Kristus, ja sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan...” Jeesukseen uskova nousee ylös kuolleista samalla tavalla kuin Jeesus ja saa ihanan ylösnousemusruumiin. Näin Jeesukseen uskova tulee osalliseksi Kristuksen ylösnousemusvoimasta, jonka voimasta hän voi elää tätä uutta, uskon elämää Hänessä ja sitten muuttaa kirkastettuun ruumiiseen, tulla Hänen kaltaisekseen Hänen ilmestyessään. I Joh. 3;2.
Niin – tästä tapahtumasta I Kor. 15;50-58 jatkaa sanomalla, että me muutumme, katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen viimeisen pasuunan soidessa Hänen tulemuksessaan. Mikä ihmeellinen toivo ja tulevaisuus meillä onkaan? Se on sanoinkuvaamatonta! Tämän tähden meitä kehoitetaan 58. jakeessa olemaan lujia ja järkähtämättömiä ja innokkaita uskossamme ja Herran työssä.
Kristus on ylösnoussut, Hän elää, ja me saamme elää Hänen kanssaan nyt ja iankaikkisesti.

Siponen Pirjo


(Ylläpidon tiedotus: joulu ei ole Jeesusken syntymä juhla. Jeesus syntyi syksyllä)
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02


Paluu "Hän virvoittaa minun sieluni.."

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron