Sanoma Laodikean seurakunnalle

Niinkuin on kirjoitettu, ja miksei vahvempaakin "ruokaa".

Sanoma Laodikean seurakunnalle

ViestiKirjoittaja Miranda-Irmeli » 10.01.2014 09:50

Sanoma Laodikean seurakunnalle

Ilmestyskirja 3:4 - 21
Johdanto:

Ilm. 19:7 “Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä karitsan häät ovat tulleet ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.”
Me elämme ajassa, jossa Jeesuksen tulo on todella lähellä. Monia profetioita on viime aikoina tullut, jotka puhuvat samasta asiasta - Jeesus tulee pian, oletko valmis? Ajanmerkit näyttävät todistavan samaa asia.

Samanaikaisesti on tullut sanomia seurakunnalle, jotka kehottavat meitä tekemään parannusta, etsimään uudelleen Herran kasvoja. Tässäkin jakeessa puhutaan seurakunnan, eli vaimon tai morsiamen itsensä valmistamisesta. Mitä se on? Mitä Raamattu puhuu lopunajan seurakunnasta ja mitä Raamattu kehottaa meitä tekemään? (Lue Ilm. 3:4 -1 4).

Taustatietoa: Laodikean ylpeä ja vauras kaupunki sijaitsi lähellä Kolossaa (Kol. 4:13 - 16) ja n. 60 km Efesosta. Laodikea oli niin varakas, että kun maanjäristys tuhosi sen lähes kokonaan v. 60 jkr., asukkaat kieltäytyivät Rooman avusta ja jälleenrakensivat kaupungin omalla kustannuksellaan. Laodikea oli kuulu hienosta mustasta villastaan ja “Frygian pulverista”, jota käytettiin silmäsairauksien hoitoon. Kuumat lähteet tekivät siitä myös terveydenhoidon kannalta tärkeän keskuksen

Tämä on sanoma, jonka Jeesus, “Aamen, se uskollinen ja totinen todistaja”, sanoo Laodikean seurakunnan enkelille. Mutta se on myös sanoma lopunajan seurakunnalle. Moni tutkija on sitä mieltä, että nämä seitsemän Aasian seurakunta, kuvastavat eri ajanjaksoja kirkkohistoriassa. Tämän mukaan Laodikean seurakunta kuvastaa lopunajan seurakunta, mikä pitää yhtä myös sen vertauksen kanssa jonka Jeesus antoi kymmenestä neitsyestä, jotka odottivat Herran tuloa. Jos asia on niin, niin kuin minä uskon, silloin meidän tulee todella tutkia mitä Herra meistä sanoo ja ottaa vaarin kehotuksista, jotka tässä annetaan. Mistä Jeesus syyttää tätä seurakunta?

1. Penseys / haaleus 15,16


Minä tiedän sinun tekosi... Me olemme paljastettuja Jeesuksen silmien edessä. Hän tuntee meidät ja näkee tarkasti millainen meidän hengellinen tilanteemme on. Me voimme pyöriä mukana seurakunnassa ja kuitenkin meidän suhteemme Jeesukseen saattaa olla kaikkea muuta kuin kunnossa. Ihmisiä me voimme pettää, mutta Jeesusta emme voi.
Sanat ...oi jospa olisit... kuvastavat Jeesuksen rakkautta. Vaikka sanoma on kova, hän ei kuitenkaan lähesty meitä tuomiten, vain rakastaen. Hän haluaa ohjata meitä parempaan, sillä hän tietää kuinka onnettomia me olemme tässä tilanteessa.

Millainen on penseä uskova? Tämän takana on kuva haaleasta vedestä, joka on inhottava juoda. Laodikea oli tunnettu kuumista vesilähteistä, jotka sijaitsivat aivan sen läheisyydestä, ja jotka käytettiin terveyden hoitoon. Kolossassa taas oli kylmää ja puhdasta lähdevettä. Molemmat ovat hyödyllisiä, toinen kuvastaa lääkettä hengellisesti sairaalle, toinen taas virkistystä hengellisesti väsyneelle tai janoiselle. Mutta Laodikea ei ollut kumpaakaan. Sillä ei ollut mitään annettava. Se oli täysin tehoton. Sen usko ei näkynyt teoissa. Joku on sanonut: Kukaan ei ole kauempana totuutta kuin se joka vain sanoo uskovansa, mutta joka ei elä uskoansa todeksi. Eräs tuttu sanoi, että “penseä uskova on kuin `dödö` likaiselle kainalolle, se haisee aina läpi.” Penseä uskova sanoo, olen tyytyväinen, hyvin pyyhkii, en tarvitse mitään.

Penseä uskova yrittää kulkea niin lähellä maailmaa kuin mahdollista. Hän ei oikeistaan osaa päättää mitä hän haluaa. Hän ei uskalla näyttää väriä, vaan muuttuu tilanteen mukaan. “Et ole kylmä...etkä palava.” tämä voidaan myös selittää toisella tavalla. Kylmä voi kuvata ihmistä, joka ei ole uskossa ollenkaan, kun taas palava, uskova joka on tosissaan. Penseä on siltä väliltä. Niin kuin sanotaan, aamulla uskossa, päivällä Askossa, illalla diskossa. Ehkä joku ajattele, onhan se parempi olla jotenkin uskossa kun ei uskossa ollenkaan, mutta se on erehdys, sillä Jumala haluaa omistaa meidät kokonaan. Ole kokonaan hänen oma tai anna se kokonaan olla. Penseän uskovan elämä on kahdesta syystä todella vaikeaa. Ensinnäkin hän ei löydä uskosta sitä vapautta, iloa ja voimaa, jota Jumala tarjoaa niille jotka etsivät häntä koko sydämestä. Oma kokemus Saksasta Baptistiseurakunnasta on se, että tunsin, etten kuulu tänne. En kokenut sama ilo kuin muut kokivat, sillä en ollut kunnolla sisällä. Mutten myöskään kokenut maailmassa iloa, kun kävin esimerkiksi kavereiden kanssa diskoissa. Koin tyhjyyttä sisälläni. Tiesin etten kuulu sinne.

Toiseksi penseä uskova antaa muille ihmisille väärän ja vastenmielisen kuvan uskosta. Hän elää niin kuin maailman ihmiset eikä hänen elämä vakuuta muita Jumalan muuttavasta voimasta, joka vapauttaa vielä tänäänkin synnin kahleista. Hän elää itse synnissä ja puolustele oma elämänsä muiden edessä.

2. Hengellinen itsepetos


j.17 sillä sinä sanot...etkä tiedä.
Ihminen niin helposti pettää itsensä. Niin helposti ihmisen usko on vain luulojen varassa. Suomen kansa on täynnä ihmisiä, jotka luulevat olevansa pelastettuja, kun ovat kastettuja, kuuluvat kirkkoon tai käyvät kirkossa jne. Myös vapaissa suunnissa löytyy niitä itsensä pettäjiä, jotka kyllä pyörivät mukana, mutta jotka eivät kuitenkaan ole kunnolla sisällä. Muistatteko Jeesuksen vanhemmat, jotka olivat paluumatkalla Jerusalemista, kun Jeesus oli 12 vuotta vanha? Siinä sanotaan Luuk. 2:44 “He luulivat hänen olevan matkaseurueessa..” Mutta Jeesus ei ollut mukana. Onko Jeesus sinun mukanasi? Vai elätkö oman tahdon tiellä? Muista, Jeesus ei koskaan sanonut: ota minut mukaan, vaan tule ja seuraa minua. Hän on pomo. Saako hän ohjata? Matteuksen evankeliumissa kuvataan kuinka monien silmät avautuvat viimeisellä tuomiolla. Emmekö me sinun nimessä tehneet sitä ja tätä...?Mt. 7:22,23 Missä me näimme sinut alastomana, nälkäisinä, jne. Mt. 25. He eivät koskaan seuranneet Jeesusta. Jeesus ei tuntenut heitä. He elivät hengellisessä itsepetoksessa.

3. Itsetyytyväisyys - enkä mitään tarvitse


Tämä seurakunta luotti omaan rikkauteensa eikä Jumalaan. Laodikea oli niin varakas, että kun maanjäristys tuhosi sen lähes kokonaan v.60 jKr., asukkaat kieltäytyivät Rooman avusta ja jälleenrakensivat kaupungin omalla kustannuksella.

Hengellisessä elämässä on vaarallista, että me luotamme vain omaan voimaamme, rahaamme, hyvään koulutukseen. Kuinka hienoja rakennuksia meillä onkaan? Mutta saako Jumalan henki vallita niissä. Meillä on raha kutsua kalliita puhujia, järjestää hienoja konsertteja ja muunlaista viihdettä. Yritämme monenlaisilla hienoilla elämyksillä saada ihmisiä kiinnostumaan Jumalasta. Mutta luotaammeko enää siihen, että Jumala toimii kun hänen Sanansa julistetaan uskollisesti ja yksinkertaisesti? Eräässä profetiassa syytettiin saarnaajia siitä, että he ovat niin hyvin koulutettuja, etteivät he tarvitse enää Pyhä henkeä saarnojen valmistuksessa.

Vieläkö sinä olet riippuvainen yksin Jumalasta? Herra ei etsi erikoisen lahjakkaita ihmisiä, vaan niitä, jotka ovat antautuneita häneen. Heidän kauttaan hän mullistaa tämän maailman.

4. Hengellinen köyhyys ja sokeus j.17


Kaiken aineellisen rikkauden keskellä seurakunta oli hengellisesti todella kurja ja köyhä, sokea ja alaston. He eivät itse eläneet Pyhän Hengen todellisuudessa eikä heillä ollut mitään annettava. Jeesus oli jätetty taka-alalle, ikään kuin seurakunnan ulkopuolelle, eivätkä he maailmallisuudessa edes kaivanneet häntä.

Miten on sinun ja minun elämässä. Vieläkö me odotamme Jumalan apua ja voima? Elämmekö siinä Hengen todellisuudessa, jossa Jeesus saa toimia meidän kauttamme? Jeesus vedä meitä lähemmäksi, näytä kuinka paljon sinulla on myös meille länsimaalaisille kristityille annettava. Älä anna meidän tyytyä siihen mikä meillä on, vain anna meidän mennä eteenpäin, syvempään Jumalan tuntemiseen.

Mitä on tämän hetken tilanne? Luin toistamiseen David Wilkersonin kirja ”Näky”, jossa hän kertoo näystä, jonka hän näki vuonna -73, koskien tulevaisuutta. Erityisesti minua puhutteli luku, jossa hän puhuu tulevasta saastan tulvasta. Yli kaksikymmentä vuotta sitten, hän ennusti siitä, missä me nyt eletään. Seksin tulva televisiossa ja lehdissä, moraalittomuutta myös uskovien keskellä, homoseksualismin nousun ja laillistamisen, avioerojen valtava lisääntyminen jne. Uskovista Wilkerson kirjoittaa, että he ovat niin materialistisia, ettei heillä ole aikaa Herralle. Kun Saatana pyysi Jumalalta luvan koetella Jobia ottamalla häneltä rikkaudet pois, hän pyytää nyt Jumalaa siunaamaan uskovaisia rikkauksilla. “Saat nähdä, kuinka käy viimeisille kristityille, kun heistä tulee kylläisiä, rikkaita, kun he saavat lisää tavaroita ja kun he eivät enää tarvitse mitään. He hylkäävät Jumalan ja heistä tulee itsekeskeisiä.” (sivu 53). Toinen kristittyjen ongelma oli Pyhän Hengen laiminlyöminen. He eivät elä missään erityisessä synnissä, mutta he käyttävät vapaa-aikaa väärin. Heillä on niin paljon harrastuksia ja ovat niin kiinni viihteessä, ettei heillä ole aikaa rukoukselle ja Herran etsimiselle. Kuulostako tutulta?

Mitä Jeesus neuvoo meitä tekemään?

a) j.18 “Minä neuvon sinua ostamaan kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit...”
Kullan kirkastaminen sulattamalla verrataan usein siihen, kun Jumala antaa hurskaille kärsimyksiä (1 Pt. 1:7). Penseä kristitty yrittää helposti mukautua tämän maailman painostuksen mukaan. Mutta nyt Herra kutsuu meitä elämään uskomme todeksi ja olemaan valmiita maksamaan hinnan siitä. Eli myös kärsimään uskon puolesta jos totuus sitä vaatii.

b) “ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi”
Ilm. 7:13,14 “... he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.” Vain Jeesuksen veri voi meidät puhdistaa synnistä, vain häneltä saa näitä valkeita vaatteita. Ne ovat vastakohtana, niille vaatteille, jotka Laodikeassa tuotettiin mustasta lammasvillasta. Jeesus kehottaa meitä tekemään parannusta ja kääntymään hänen puoleen. Anteeksiantaminen on kokonaan Jumalaan työ, Jeesuksessa hän on sovittanut kaikki meidän syntimme. Hän on luvannut puhdistaa meidät kaikista synneistä, (Joh. 1:9, Jes. 1:18). On kuitenkin jotain mitä me voimme tehdä, me voimme tunnustaa syntiimme ja hyljätä ne. “Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää se saa armon (Snl. 28:13).

c) “ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.”
Laodikeassa esiintyi “Frygian pulveria”, joka käytettiin silmäsairauksien hoitoon. Mutta Jeesus ei puhu ulkonaisesta näöstä, vaan hengellisestä näkökyvystä. Jesaja 59:1-2 sanoo: “Ei Herran käsi ole liian lyhyt auttamaan, eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan. Vaan teidän pahat tekonne erottavat teitä Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule.” Jumala haluaa puhdistaa meidän sydämemme ja antaa meille jälleen yhteyttä häneen. Jumala haluaa avata meille Sanansa Henkensä kautta. Hän haluaa puhua meille. Hän haluaa antaa meille syvempää yhteyttä. Hän haluaa varustaa meitä Pyhän Hengen voimalla ja antaa meille läheisemmän suhteen myös Pyhän Henkeen, joka tekee uskosta elävän.

Ulkonaisesti tämä teksti vaikuttaa tuomitsevalta ja kovalta. Mutta kuitenkin se huokuu Jeesuksen rakkautta. “Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan / kasvatan.” Jos Jeesus ei välittäisi sinusta, hän antaisi sinun vaeltaa penseydessä ja epäonnessa, mutta nyt hän haluaa viedä sinut paremmalle niitylle. Hän rakastaa sinua niin paljon, hän on mustasukkainen sinusta. Hän ei pidä siitä, että flirttailet toisen isännän kanssa.
Kuri, josta tässä puhutaan ei ole rangaistus, vaan rakkaudesta nouseva kasvatus ja ohjaus. Sana tässä on paideuo, kasvattaa. Kuri on kapea käytävä kahden laidunmaan välillä, eli tarkoitus on ohjata sinua paremmalla apajalle.

Jae 20 on tuttu monesta herätyssaarnasta. “Katso minä seison ovella ja kolkutan, jos joku kuulee...” Jeesus puhuu nämä sanat Laodikean seurakunnan jäsenille. Maailmallisuudessaan he olivat Jeesuksen sulkeneet ulos seurakunnasta ja sydämistä. Nyt hän puhuu yksittäisille jäsenille, jos joku... Löytykö niitä, jotka vielä valvovat. Jeesus puhuu aterioitsemisesta, jota on juutalaisten syvin yhteys. Yhteys on aina molemmin puolista “..minä aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.” Hän kolkuttaa tänään sinun sydämesi ovella. Sinä päätät päästätkö hänet sisälle, hallitsemaan. Jos et ole vielä uskossa, tänään Jeesus kutsuu sinua seuramaan häntä. Avaa sydämesi ovi hänelle, päästä häntä sisälle. Mutta myös sinä, joka olet vaeltanut puolella sydämellä, myös sinua Herra haluaa uudistaa. Hän haluaa luoda jälleen yhteyttä sinuun. Itse asiassa meidän pitäisi etsiä Häntä, kolkuttaa taivaan ovelle ja anoa armoa, muttemme kykene edes siihen. Sen tähden Jeesus tekee aloitteen, Hän varoittaa meitä ja Hän kutsuu meitä, hän saattaa kolkuttaa nyt sydämesi ovella.
Risto Wotschke
Kuva
Ps. 84:4
Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani.
Avatar
Miranda-Irmeli
 
Viestit: 136
Liittynyt: 03.01.2014 09:07

Paluu Opetusta Jumalan Sanan mukaan

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron