Uskomme Juuret

Niinkuin on kirjoitettu, ja miksei vahvempaakin "ruokaa".

Uskomme Juuret

ViestiKirjoittaja Irene » 26.10.2013 12:46

    Kuva

Uskomme Juuret

Roots of Our Faith

"...niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä

on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa" Apt.24:14.

Kaikilla Uuden Testamentin opetuksilla on juurensa syvällä Vanhan Testamentin (Tanach) maaperässä. Ymmärtääksemme paremmin Pyhiä Kirjoituksia meidän tulee kaivautua niiden heprealaiseen maaperään. Jeesus (Yeshua) ja Uuden Testamentin kirjoittajat tunsivat vain Vanhan Testamentin. Tältä pohjalta Jumalan Henki käytti näitä miehiä selittämään edelleen meille mitä Jumalan Lain todellinen täyttäminen on.

Englanninkielisen alkuperäisopetuksen Raamattuna on käytetty New King James-käännöstä. Suomenkielinen teksti käyttää Raamattua vuodelta 1938. Heprealaisia nimityksiä: Yeshua = Jeesus, Messias = Kristus, Tanach = Vanha Testamentti

Evankeliumi VT:ssa

Kun enkeli ilmoitti Marialle Messiaan syntymisestä monet Israelissa olivat jo odottaneet tätä tapahtumaa.

Evankeliumi ei esiinny ensimmäistä kertaa UT:ssa vaan sen kirjoittajat viittaavat VT:iin, jossa jo kuvataan Messiaan syntymää, kuolemaa ristillä ja ylösnousemusta.

Nyt tutkimme joitakin UT:n kohtia, jotka osoittavat, että evankeliumi, johon uskomme, perustuu VT:n kirjoituksiin.

Evankeliumin perusta on VT:ssa.

UT:n ensimmäinen jae muistuttaa menneestä: "Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan syntykirja..." Matt 1:1

Miksi oli niin tärkeää osoittaa, että Messias oli sekä Daavidin, että Aabrahamin poika?

Koska Jumala oli vannonut, että heidän siemenensä olisi luvattu Messias. Molemmille oli myös luvattu oikeus maahan.

Matteuksen evankeliumi muistuttaa toistuvasti VT:sta, esim. Matt 1:22: "Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta..."

Kuvittele käveleväsi Emmauksen tiellä Messiaan kanssa mutta et tunnista häntä. Sarjakuvakomiikan piirtäjä voisi tässä tilanteessa laittaa Jeesuksen suuhun sanat jotenkin tähän tapaan: "Hei kaverit, herätkää - minä se olen, olen noussut kuolleista, katsokaa, koskekaa ja uskokaa". Mutta mitä Jeesus sanoi opetuslapsilleen Emmauksen tiellä? " 'Oi te ymmärtämättömät ja hitaat sydämeltä uskomaan kaikkea sitä, minkä profeetat ovat puhuneet! Eikö Kristuksen pitänyt tätä kärsimän ja sitten menevän kirkkauteensa'. Ja hän alkoi Mooseksesta ja kaikista profeetoista ja selitti heille mitä hänestä oli kaikissa kirjoituksissa sanottu." Luuk 24:25-27.

VT todistaa Jeesuksen Messiaaksi.

Jeesuksen kuolema ristillä ei yksin todista häntä Messiaaksi. Monet juutalaiset joutuivat ristiinnaulituiksi. Samoin on ylösnousemuksen laita. Muistamme Lasaruksen nousseen kuolleista, samoin synagogan esimiehen tytär palasi elämään Jeesuksen käskystä.

Mutta tärkeää on huomata, että Jeesuksen ristinkuolema, hautaus ja ylösnousemus ovat merkittäviä vain siksi, koska ne täyttävät tarkoin VT:n profetiat mitä Messiaalle tulisi tapahtumaan.

Niille, jotka epäilivät Jeesusta Hän sanoi: "Te tutkitte kirjoituksia, (VT) sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta...

Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä, teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne. Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua, sillä minusta hän on kirjoittanut. Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?". Joh 5:39, 45-47.

Nämä Messiaan sanat ovat seurakunnalle elintärkeät. Jos emme usko VT:n ja Mooseksen kirjoittaman olevan Jumalan sana kuinka voisimme uskoa Jeesuksen olevan Messias. Hän itse aina käytti VT:ia todistamaan asemastaan!

Juutalainen Rabbi, joka löysi Messiaan, Jeesuksen

Kuinka rabbi Saul - myöhemmin apostoli Paavali - tuli vakuuttuneeksi Jeesuksesta Messiaana?

Koska hän havaitsi, että evankeliumi on VT:n ilmoituksen täyttymys!

"Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna (VT:n) laissa ja profeetoissa." Apt 24:14.

Room.1:1-2 näemme, että UT:ssa VT:ia kutsutaan "pyhiksi kirjoituksiksi". Sen lisäksi Paavali painottaa evankeliumin esiintyvän jo VT:ssa. "Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija, kutsuttu apostoli, erotettu julistamaan Jumalan evankeliumia, jonka Jumala on edeltä luvannut profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa."
Kuva
Kuinka monet uskovat tänään ovat sitä mieltä, että "pyhät kirjoitukset" käsittävät UT:n lisäksi VT:n?

Itse asiassa aina kun UT mainitsee "kirjoitukset" se tarkoittaa VT:ia. (UT oli vasta muotoutumassa).

UT käyttää aina VT:ia todisteeksi siitä, että sen sisältämä totuus on Jumalan sana. Esim. kirjeessään roomalaisille Paavali viittaa VT:iin enemmän kuin 60 kertaa!

Room 10:5-8 Paavali puhuu vanhurskaudesta, voiko ihminen tulla vanhurskaaksi lain noudattamisen kautta vaiko uskon kautta yksin. "Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää on siitä elävä." (esiintyy 3Moos 18:5).

Jatkaessaan opetustaan Paavali edelleen lainaa Moosesta osoittaessaan ihmisen oman pyrkimyksen vanhurskaaksi olevan väärä tapa päästä Jumalan yhteyteen. "Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: 'Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?' se on: tuomaan Kristus alas, tahi: 'Kuka astuu alas syvyyteen?' se on: nostamaan Kristusta kuolleista. (esiintyy 5 Moos. 30:11-13) Mutta mitä se sanoo? 'Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi', se on se uskon sana, jota me saarnaamme." (esiintyy 5 Moos. 30:14).

Näin Paavali selittäessään mitä Jumala tarkoittaa vanhurskaaksi tulemisella uskon kautta, hän lainaa Moosesta. Jo Mooseksen laissa Jumalan teko ihmisen vanhurskauttamiseksi uskon kautta on läsnä.

Paavali jatkaa Room 10:9-21: "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt niin sinä pelastut: sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan. Sanoohan Raamattu (Paavalin Raamattu oli VT) ' Ei yksikään, joka häneen uskoo joudu häpeään' (Jes 28:16). Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä: sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka Häntä avuksi huutavat. Sillä 'jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu' (Jooel 2:32). jne...

Paavalin jatkaessa opetustaan luvun 10 loppuun hän lainaa VT:n kohtia Jes 52:7, Naah. 1:15, Jes 53:1, Ps 19:4,5, Jes 49:6, 5Moos 32:21, Jes 65:1,2.

Korinttolaiskirjeessä puhuessaan ylösnousemuksesta Paavali jälleen viittaa VT:iin: "Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä kirjoitusten mukaan" (15:3-4).

Kirjoittaessaan galatalaisille Paavali sanoo tämän saman evankeliumin tulleen saarnatuksi jo Aabrahamille - kauan ennen kuin Messias tuli maanpäälle. Näin evankeliumi oli jo ennen lain antamista. "Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: 'Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi' " (3:8, viittaa 1Moos 12:3).

Muita VT:n todistuksia

Heprealaiskirje sanoo, että evankeliumi saarnattiin israelilaisille näiden erämaataipaleen aikana - tässä vaiheessa laki oli jo annettu. "Varokaamme siis, koska lupaus päästä hänen lepoonsa vielä pysyy varmana, ettei vain havaittaisi kenenkään teistä jääneen taipaleelle. Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niin kuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat. Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon, niin kuin hän on sanonut..." Heb 4:1-3. (ks. Jer 6:16)

Pietari puolestaan painottaa, että Herran sana VT:ssa on evankeliumi, jota apostolit saarnaavat. Ja näin pitikin olla - ainoa Herran sana heillä oli VT. "...te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta. Sillä: 'kaikki liha on kuin ruoho ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen, ruoho kuivuu ja kukkanen varisee, mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti' (Jes 40:6-8 ). Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana (evankeliumi) julistettu." 1Piet 1:23-25.

Lopuksi

Testaa tämä kirjoittamani. Etsi kaikki paikat, joissa UT mainitsee 'kirjoitukset' ja laita tämän sanan sijaan 'Vanha testamentti'. Et tee väärin - siitä juuri on kysymys. Voimme olla siis varmoja, että VT ja UT ovat yhtä, VT:n 'pyhyys' ei ole vähempi kuin UT:n.

Emme voi perustaa uskoamme vain UT:n varaan ikään kuin VT olisi tarpeeton jäänne - muuten, miksi toisinaan kuulee kutsuttavan uskovia " Uuden testamentin kristityiksi"?

Meillä on koko Raamattu ja tarvitsemme sitä, myös VT:ia jo seuraavastakin syystä: "Jeesus vastasi ja sanoi heille: 'Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia, ettekä Jumalan voimaa.'" Matt 22:29.

Jeesuksen aikana oli vain VT. Hänen sanansa kuuluu myös meille - myös VT on elintärkeä uskollemme.

"Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastukseksi, juutalaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle" Room 1:16.

Chuck ja Karen Cohen, Jerusalem
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Paluu Opetusta Jumalan Sanan mukaan

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron