Syntynyt totuuden puolesta

Niinkuin on kirjoitettu, ja miksei vahvempaakin "ruokaa".

Syntynyt totuuden puolesta

ViestiKirjoittaja Miranda-Irmeli » 15.01.2015 09:58

Kuva

Syntynyt totuuden puolesta

Mikä on totuus?

Ruotsi-Suomen kuningatar Kristiina kutsui vuonna 1649 Ruotsiin René Descartesin, joka oli jesuiittakoulun käynyt ranskalainen matemaatikko ja filosofi. Descartes kuitenkin kuoli Tukholmassa jo seuraavana vuonna (1650). Hän on henkilö, jota pidetään ”uudemman ajattelun” isänä. Juuri hän sanoi: ”Ajattelen (so. epäilen), siis olen olemassa”.
Descartes totesi, että kaikkea kokemukseen perustuvaa tietoa voidaan epäillä. Epäily oli hänen mielestään kuitenkin niin varma ajattelun muoto, että sitä ei voitu epäillä. Omaan ajatteluunsa perustuen, hän mielestään todisti muun muassa Jumalan olemassaolon. Tällaisesta filosofiasta alkoi ”valistuksen aika” eli se, mitä tänään kutsumme modernismiksi; Jumalan sijaan ihmisestä ja hänen ajattelustaan tuli kaiken keskipiste. (SN)

Pois ojasta, kohti allikkoa

Tänä päivänä elämme modernismin jälkeistä aikaa. Tavallaan siis tämä aika, postmodernismi, on kapinaa sitä vastaan, että ihminen on kaiken keskipiste. Mutta sen sijaan, että palattaisiin Luojan ja Jumalan luokse, siirrytäänkin suuntaan, missä ei ole mitään ehdotonta totuutta. Ajattelumme on joutunut ojasta allikkoon.
Voidaksemme uskoa ehdottomaan totuuteen, jossain on oltava ehdoton auktoriteetti. Sellainen ajattelutapa ja usko, josta ehdoton totuus ja auktoriteetti puuttuvat, avaa oven kaikenkaltaisille tapahtumille, kuten tulemme jatkossa näkemään.

On erittäin tärkeää, miten ajattelemme. Käytöksemme perustuu ajattelullemme, ja jos ajattelemme väärin tai perustamme ajattelumme vääriin väittämiin, myös käytöksemme on väärää.

Maailmankuva

Näin pääsemme käsitteeseen maailmankuva. Pelkistetysti maailmankuva on se tapa, jolla tulkitsemme maailmaa ympärillämme ja jolla arvioimme päivittäin aisteillemme tulevia ärsykkeitä. Maailmankuvamme ytimeen voimme päästä kysymällä: Mikä meille on totta, todellista?

Jos mietin jokapäiväistä elämääni ja vastaan rehellisesti kysymykseen ”mikä minulle on todellista”, voin oivaltaa jotain oleellista. Onko Jumala minulle totta, vai onko minulle totta se, mitä omistan, mitä voin nähdä, tuntea ja koskettaa?
Saatamme käydä kirkossa ilman, että se merkitsee meille yhtään mitään. On arvioitu, että joka neljäs uudestisyntynyt aikuinen ja joka kymmenes uudestisyntynyt teini-ikäinen ei usko ehdottomaan totuuteen. Mitä se merkitsee? Se merkitsee, että länsimaiset kirkkomme ovat paljolti täynnä ihmisiä, jotka eivät syvällä sisimmässään usko Jumalaan. Minusta tämä on pelottavaa.
Näin näyttää olevan tapahtumassa myös Euroopassa, ja sen vuoksi kirkossakäynti on vähenemään päin. Jos Jumala ei ole totta, miksi käydä Jumalan huoneessa? Yhdysvalloissa emme vielä ole tässä pisteessä, mutta näen sen olevan tulossa.

Toinen hyvä keino testata, missä mielemme ja sydämemme todella on, on kysyä: Jos se, mitä teemme [on niin tavanomaista, että se] ei vaadi huomiotamme, mihin ajatuksemme vaeltavat? Jumalaan vai asioihin?

Syntynyt totuuden puolesta

Pontius Pilatuksen edessä seistessään Jeesus sanoi (Jh 18:37-38): ”Itse sinä sen sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua.” ”Mikä on totuus?” kysyi Pilatus.

Kun mietimme Totuutta, näemme, että totuus [ei ole asia, vaan se] on persoona. Jeesus sanoo (Jh 14:6): ”Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.” Myöhemmin tulemme näkemään, että ne, joilla on valta, kertovat meille, mikä on totuus.
Miten totta onkaan, että kun hylkäämme Jumalan elämässämme hallitsijana, joudumme tyrannien hallitsemaksi.

Frank Dietz

Kuva
Ps. 84:4
Löysihän lintunen majan ja pääskynen pesän, johon se poikasensa laskee: sinun alttarisi, Herra Sebaot, minun kuninkaani ja minun Jumalani.
Avatar
Miranda-Irmeli
 
Viestit: 136
Liittynyt: 03.01.2014 09:07

Paluu Opetusta Jumalan Sanan mukaan

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron