Huivi vallanalaisuuden merkki.

Niinkuin on kirjoitettu, ja miksei vahvempaakin "ruokaa".

Huivi vallanalaisuuden merkki.

ViestiKirjoittaja Irene » 11.10.2016 18:34

    Kuva

Huivi vallanalaisuuden merkki.

Miksi uskovat naiset niskoitelee Jumalan tahtoa vastaan?
Pyrkivät sanan opettajiksi uskovien miehien keskuudessa ja seurakunnassa?
Sekä pyrkivät hallitsemaan aviomiehiään?
Niskoittelu on noituuden syntiä!

Huivi on vallanalaisuuden merkki

"Olkaa minun seuraajiani, niinkuin minä olen Kristuksen seuraaja. Minä kiitän teitä, että minua kaikessa muistatte ja noudatatte minun opetuksiani, niinkuin minä olen ne teille antanut. Mutta minä tahdon, että te tiedätte sen, että Kristus on jokaisen miehen pää ja että mies on vaimon pää ja että Jumala on Kristuksen pää. Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä. Mutta jokainen vaimo, joka rukoilee tai profetoi pää peittämätönnä, häpäisee päänsä, sillä se on aivan sama, kuin jos hänen päänsä olisi paljaaksi ajeltu. Sillä jos vaimo ei verhoa päätään, leikkauttakoon hiuksensa­kin; mutta koska on häpeäksi vaimolle, että hän leikkauttaa tai ajattaa hiuksensa, niin verhotkoon itsensä. Miehen ei tule peittää päätänsä, koska hän on Jumalan kuva ja kunnia, mutta vaimo on miehen kunnia. Sillä mies ei ole alkuisin vaimosta, vaan vaimo miehestä; eikä miestä luotu vaimoa varten, vaan vaimo miestä varten. Sentähden vaimon tulee pitää päässään vallanalaisuuden merkki enkelien tähden" (1.Kor­.11:1-10).

"Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee" (Jaak.4:7).

Menneinä vuosikymmeninä uskovat vaimot Suomessakin peittivät aina päänsä kirkossa tai hengellisissä tilaisuuksissa käydessään. Nykyisenä tottelemattomuuden aikakautena Paavalin antama ohje Jumalan seurakunnalle on unohtunut. Raamatun ohje tälläkin alueella on kuitenkin hyvin selvä. Uskovien ja Jumalaa pelkäävien naimisissa olevien naisten tulee peittää päänsä rukoiltaessa tai profetoitaessa, merkkinä vallanalai­suudesta miehilleen, enkelien tähden. Jotkut ovat tulkinneet Paavalin opetuksen niin, että pitkä tukka ikäänkuin huntuna riittää vaimoille pään peitteeksi. Pakanain apostoli kuitenkin jakeen kuusi perusteella erottelee pään peittämisen ja hiukset, joten mielestäni pelkkä pitkä tukka ikäänkuin huntuna ei riitä pään peitteeksi, vaan vaimojen pää tulee peittää huivilla tai jollakin muulla päähineellä, jotta olisimme kuuliaisia Sanalle. Israelin messiaanisissa seurakunnissa vaimojen pään peittäminen uskovien kokoontumisissa on melko yleistä, koska Sanan kuuliaisuus on siellä keskimäärin parempi kuin kansojen keskuudessa. Tästä seuraa lisäksi se hauska seikka, että kokouksissa näkee suoraan, kuka nainen on naimisissa ja kuka on vielä vapaa.

Vaimojen pään peittäminen tulee tehdä vallanalaisuuden merkkinä enkelien tähden. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Raamattu opettaa, että sielunvihollinen (sekä hänen langenneet enkelinsä) kiertää uskovien ympärillä niinkuin kiljuva jalopeura, etsien kenet saisi niellä (1.Piet.5:8-9). Raamattu varoittaa, ettemme saa antaa perkeleelle sijaa elämässämme synneillämme ja tottelemattomuudellamme, sillä sielunvihollinen, ilmaval­lan hallisija, tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa (Efes.4:25-32; 2:1-3). Jos emme elä synnissä ja tottelemattomuudessa, voimme uskossa vastustaa perkelettä ja se väistyy meistä (1.Piet.5:8-9; Huom! vihollinen ei väisty kerralla loppuelämäksi, vaan taistelu on jatkuvaa). Ehtona sille, että vihollinen väistyy meistä, kun uskossa vastus­tamme sitä, on se, että olemme Jumalalle alamaiset. Silloin olemme Herran suojeluksen piirissä.

Paavalin kirjeestä korinttolaisille käy ilmi, että on olemassa hengellinen komento­järjestys, kuten Messiaan armeijassa tuleekin olla (Efes.6:10-19, 2.Tim.2:3). Jumala on Messiaan pää, Messias miehen pää ja mies vaimon pää. Vaimo on alamainen miehel­leen, miehen kautta Messiaalle ja Messiaan kautta Jumalalle. Merkkinä vallanalaisuudes­ta vaimojen tulee peittää päänsä rukoiltaessa ja profetoitaessa, että vaimo olisi Jumalan suojeluksen alla, eikä sielunvihollinen, joka tekeytyy valkeuden enkeliksi, pääsisi eksyttämään mm. väärillä profetioilla, kylvämällä lustetta sekaan profetian sanomaan (2.Kor.11:1-4; 13-15). Joka kerta, kun vaimot rukoilevat tai profetoivat ilman pään peittämistä, he ovat vaarassa tottelemattomuutensa tähden vihollisen vaikutukselle. Tämä onkin yksi syy, miksi vääriä tai osittain vääriä profetioita on niin paljon ajassamme. Lisäksi myös Jumalan enkelit seuraavat vaellustamme ja tarkkaavat vaimojenkin kuuliaisuutta ja alamaisuutta miehilleen ja sitä kautta Jumalalle.

Israelin messiaanisten uskovien keskuudessa on keskusteltu paljon siitä, kuinka tulee sitten suhtautua juutalaisten miesten käyttämän pikku päähineen "kipan" suhteen, jota kaikki uskonnolliset juutalaiset käyttävät. Lisäksi rukoushetkissä uskonnolliset juutalaiset peittävät päänsä rukousliinalla. Eräs tulkinta (luultavasti hyvä tulkinta) on ollut se, että pieni kipa ei vielä ole pään peittämistä ja messiaaniset voivat käyttää sitä myös rukous­hetkissään, mutta rukousliinalla kokonaan pään verhoaminen on jo Paavalin opetuksen vastainen (Jos messiaaniset käyttävät rukousliinaa, he jättävät sen yleensä hartioille).

Janne-Olavi Kinnunen
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Paluu Opetusta Jumalan Sanan mukaan

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron