Jeesus on Herra / joulukuu

- sydämeni ajatuksia päivittäiseen uskonelämään
Turkka Aaltonen

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 22.12.2013 10:01

      Kuva

    22.12.
    Jumalan eteen tulee jatkuvasti kahdenlaisia ihmisiä, niitä, jotka haluavat pelkkää tietoa ja teoriaa ja niitä, jotka etsivät Jumalan kosketusta. Tämä on hyvin inhimillistä. Ihmisten tulisi kui­tenkin esittää Jumalalle kysymys: - Mitä sinä haluat minusta? Se merkitsee, että Jumala saa ohjata minua tahtonsa mukaan. Muistan kuinka joskus ajattelin, että miten voin luottaa Jumalan valintoihin, jos ne eivät ole minun kannaltani hyvät? Mutta pelko oli tur­ha, hän tekee kaikki oikein ja parhaakseni. Sitä paitsi, elämäni on paljon helpompaa, kun Jumala ohjaa sitä.
    Ihmiset ovat tarvinneet tuntuvaa Jumalan vaikutusta voidakseen lähteä liikkeelle. Jumalan kosketus on sydämen tuntoa. ”ja hänen kanssaan meni sotaväki, ne, joiden sydämiä Jumala oli koskettanut” 1.Sam.10:26. Sotaväki on Herran työssä vält­tämätön ja siihen voivat kuulua ne, jotka Herra kutsuu, joiden sydämiä Herra koskettaa.
    Jos Jumala koskettaa vain tunteitamme ja tietoamme, saat­taa meihin vedota uskonnollinen komeus ja ulkoinen järjestys, mut­­ta ei pelastuksen evankeliumi. Siksi Jumala koskettaa sydä­miä, koska ne lähtevät hänen tielleen ja taistelijoiksi hänen armeijaansa, joiden sydämet hän saa omakseen.
    Mikään uudistus ei myöskään voi olla kestävää, jos se ei mene sydämen syvyyksiin asti. Ja samalla, kun Kristus koskettaa sydäntä, hän voi olla varma kiinnityksestä siihen ihmiseen. Jeesus koskettaa sanallaan ihmistä. Aikanaan hän kosketti sanallaan ih­misiä niin, että yksi sana muutti koko ihmisen elämän suunnan. Sanansa kautta Kristus pitää meitä yhteydessään. Sanansa kautta hän syventää kutsumustamme uskovina.
    Sydämen elämä Herrassa on salattua uskon elämää, Kristuksen kanssa seurustelua ja hänen palvelemistaan pienissä tehtävissä.
    Kristuksen voittama sydän on altis Herran palvelukseen. Sellainen uskova on vahva, jonka sydämessä Kristus asuu. Sellainen uskova jaksaa, jonka sydämessä on voimana Kristuksen veri.
    Kosketa minua, Jeesus, kosketa sydäntäni, että seuraisin sinua, mihin ikinä menetkään.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 23.12.2013 07:14

      Kuva

    23.12.
    Olen seurannut jo lähes 30 vuotta uskovia ja seura­kun­taelämää, kirkkoa ja herätysliikkeitä. Joskus on aivan kuin ummis­tettava silmänsä kaikelle hengettömyydelle, lihallisuudelle ja raa­dollisuudelle. Kristittyjen vakavia ongelmia ovat toistensa halveksiminen, panettelu, puolisydämisyys, kovuus, puhdasoppisuus ja penseys. Tämä jakaantuu tasaisesti kaikkialle kuin rikkaruohot ke­säniitylle.
    Raamatun ihmisetkin olivat huonoja: Nooa juopotteli, Loo­­­tia kiusasi silmän synnit ja maailman rakkaus, hänkin juo­potteli, hänen tyttärensä makasivat isänsä tämän ollessa huma­lassa, Saara nauroi Jumalan lupaukselle, Aabraham suostui Saaran tyhmään ehdotukseen yhtyä palvelijattareen. Jaakob oli petturi, Mooses oli murhaaja. Daavid teki aviorikoksen, Pietari kielsi Herran. Kuitenkin Jumala armahti heitä ja auttoi uskossa eteen­päin.
    Synti on kuitenkin vakava asia uskovalle, hänen on teh­tävä siitä parannus. ”Katso, ei Herran käsi ole liian lyhyt auttamaan, eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan: vaan teidän pahat tekonne erottavat teidät Jumalastanne, ja teidän syntinne peittävät teiltä hänen kasvonsa, niin ettei hän kuule” Jes.59:1-2. Monet ovat menettäneet uskonsa synnin tähden, ovat haaksirikkoutuneet ja jymähtäneet karikolle.
    Uskova elää armosta ja pelastuu armosta, mutta tämä ei anna hänelle lupaa tehdä ehdoin tahdoin syntiä. Jos hän toimii niin, vähitellen omatunto turtuu ja paatuu aikanaan kokonaan. Ki­visydäminen uskova saattaa olla vielä kova nimi kirkossa, mutta Jumala on jo aikaa päiviä pyyhkinyt hänen nimensä pois elä­män­kirjasta.
    Kaikenlainen synti, jota oli ihmisessä, haavoitti Jeesuksen olemusta. Kärsivässä Jeesuksessa oli nähtävissä synnin vakavuu­den koko kuva. Minun syntini haavoittivat häntä.
    Herra, opeta minua suhtautumaan kuolemanvakavasti kaik­­keen siihen, mikä erottaa sinusta ja puhdistautumaan tänään lihan ja hengen saastutuksesta.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 27.12.2013 08:04

      Kuva

    26.12.
    Suomalainen seurakunta elää nykyään paljon enemmän puhelimissa kuin kirkoissa, se viestii sähköpostin, modemien, fak­sien, kasettien, CD, MD, DVD, TV:n ja videoiden kautta. Toiminta on siirtynyt selvästi enemmän maanalaiseksi ja yksityis­luontoiseksi. Ihmiset saattavat elää käymättä seurakunnan tilai­suuksissa ja kuitenkin puhella runsaasti uskonasioista päivittäin ja olla kosketuksissa toisiin uskoviin tekniikan avulla.
    Mutta huolimatta tästä kehityksestä uskovien perustarve on edelleenkin yhteys ja huolehtiminen. Vanhojen kristittyjen pi­täisi huolehtia nuorista kristityistä, kauan uskossa olleiden tulisi olla opettajia juuri uskoon tulleille. Kaikkien kristittyjen pitäisi ol­la seurakuntayhteydessä ja ehtoollisen vietossa, sekä kuulla Juma­lan sanaa uskon vahvistumiseksi. Seurakunta tarvitsee rakennuk­seksi myös eri armolahjoja.
    Jo Paavalilla oli ongelmia siitä, että seurakunta oli kovin leväperäinen ja itsekäs. ”Sillä minulla ei ole ketään saman­mielistä, joka vilpittömästi huolehtisi teidän tilastanne; sillä kaikki he etsivät omaansa eivätkä sitä, mikä Kristuksen Jee­suksen on” Fil.2:20-21. Omansa etsiminen on kansantauti, kulku­tauti, joka nakertaa seurakuntaa ja elämää. Se on maailman perus­vaiva ja kiusaus paratiisista asti.
    Uskovan tila on kulloinkin erilainen, se vaihtelee päivit­täin. Siksi pitäisi olla niitä, jotka huolehtivat uskovista. Tarvitaan lauman sisäisiä isiä ja äitejä, sairaanhoitajia ja kodinhoitajia, niitä jotka siunaavat, niitä jotka opettavat, niitä jotka parantavat, niitä jotka ajavat riivaajat ulos, niitä jotka käyvät katsomassa, niitä jot­ka ovat käsinä ja korvina, suuna ja tuntona, sylinä ja kantajana.
    Kuvitelkaamme maanviljelijää, joka kävisi vaikka kerran viikossa tai joka toinen viikko navetassaan eläimiä ruokkimassa, katsomassa ja pesemässä. Pian hänellä olisi entinen karjatila. Us­kovat tarvitsevat Jeesuksen rakkauden ja säälin asennetta sekä luopumista omastaan, että voivat kiinnostua toisista kristityistä. Em­me tarvitse suuria johtajia, niitä on kirkossa aivan liikaa jo nyt, tarvitsemme palvelijoita, joille oma kunnia ei merkitse mitään, jotka ajattelevat sitä, mikä on Herran omaa – hänen seura­kuntaansa.
    Haluan, Jeesus, huolehtia niistä kristityistä, jotka osoitat tiel­leni. Auta minua tekemään se sinun rakkautesi, rauhasi, lau­peutesi ja Pyhän Henkesi vaikutuksella.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 27.12.2013 08:08

      Kuva

    27.12.
    Joulu on ohi ja nyt saa lahjatavaraa puoleen hintaan. Kauppojen alennusmyynti sijoitetaan aikaan, jolloin myynti on vähäisempää. Alennusmyynti lisää tavaran vaihtuvuutta, rahan liik­­kuvuutta ja herättää mielenkiintoa ympäristössään. Luodaan keinotekoisesti tavaran tarvetta, myydään kaikkea ja paljon. Ihmiset kiertävät alennusmyyntejä, vaikkeivät tavaraa juuri tarvitsisikaan. Asiaa siis tehdään turhasta ja paljon ääntä tyhjästä.
    Kirkko on aina pukeutunut juhlavaatteeseen, rikkauden ja vallan kaapuun, se on päässyt kohokohtien kruunuksi. Orastava lä­hetystyö tekee tässä poikkeuksen, se on joutunut etsimään yhtey­tensä kansaan arkivaatteissa. Evankeliumi jää usein kehyksien var­joon ja ihmiset eivät tiedä, miten voi pelastua?
    Hengellisen herätyksen tullessa näyttää siltä, että evankeli­umi on alennusmyynnissä. Kuullaan kärkeviä arvosteluja ja pu­hutaan seonneista. Toisaalta niin kuin aina alennusmyynnissä, ka­teus toisen löydöstä vaivaa joitakin.
    Herätyksen aikana kaikenlaiset näennäisesti sopimattomat ihmiset kau­pittelevat evankeliumia. Heillä ei ole asiaan sopivaa koulutusta, eikä aina asiallista vaatetusta, eikä ajankohtakaan ole aina pyhäaamuna. Paikkana voi olla katu, tori, kapakka, kino, huvipaikka, portaikko, marketti, puhelin, faxi, netti tai tietokone. Heidän kaup­patyylinsä saattaa muistuttaa enemmän markkina­kauppiasta kuin koulun opettajaa. Mutta kauppa käy. ”Ja kun Paa­vali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat” Apt.19:6. Jumalan vaikutus lähtee sydämen uudistumisesta ja Herran Hengestä. Tapahtuu jo­tain, mitä he itse eivät hallitse.
    Tässä kauppahetkessä evankeliumi nousee ylitse muiden, ilosanoma Vapahtajasta on vallankumouksellinen. Nyt on tärkeää menekki, ei kauppatapa. Jos yksikin sydän saa ilosanomasta uuden sävelen elämäänsä, on vaivannäkö ollut paikallaan. Tässä voisi teemaksi ottaa: ’Halvalla menee, mutta menköön.’ Evankeliumi ei nimittäin maksa mitään, sen saa ilmaiseksi.
    Siunaa ilosanoma ihmissydämiin, Jeesus.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 28.12.2013 08:28

      Kuva

    28.12.
    Olen saanut olla mukana iloitsemassa monen ihmisen us­koontulosta. Olen kuunnellut silmät kyynelissä heidän kertomuk­siaan siitä, miten Jumala on heitä kutsunut Kristuksen yhteyteen. Kertomukset ovat olleet hyvin erilaisia. Yhteistä niissä on se, että jossain vaiheessa asianomaiselle on kirkastunut Jumalan armo, hän on pelastunut sydäntä myöten.
    Uskoon tulo on ihmisen elämän kohokohta, jolloin hänet siirretään perkeleen vallasta Jumalan valtakuntaan. Alkaa todel­linen kilvoittelu ja taistelu pahaa vastaan sekä uskonvaelluksen ja Herran palvelun aika. Monet tulevat iloisesti uskoon ja yhtä iloisesti luopuvat. Kun hauskuus menee ohi, uutuuden viehätys muut­tuu arjen rutiiniksi, he kyllästyvät. Muutamat eivät kohtaa Kristusta, vaan yrittävät elää naimisissa oppinsa tai herätysliikkeensä kanssa. Toiset elävät juuri sen verran, kuin heidän esikuvakristittynsä elävät ja yksinään he kaatuvat kohta ilman kainalosauvaansa.
    Uskovan kriittinen aika on kaksi vuotta, sen sai jo Jeesus tuntea nahoissaan lapsena. ”Silloin Herodes, nähtyään, että tie­täjät olivat hänet pettäneet, vihastui kovin ja lähetti tap­pa­maan kaikki poikalapset Beetlehemistä ja koko sen ympä­ristöstä, kaksivuotiaat ja nuoremmat, sen mukaan kuin hän oli aikaa tietäjiltä tarkoin tiedustellut” Matt.2:16. Määräys pyrki varmistamaan Jeesuksen kuoleman.
    Uskovan kaksi ensimmäistä vuotta ovat tärkeimmät hänen kehitystään ajatellen. Jos vihollinen ei saa tapettua uskoa kahden ensimmäisen vuoden aikana, on uskovalla hyvät edellytykset sel­vitä eteenpäin. Siksi vihollinen koettaa kaikin tavoin saada us­kovan luopumaan uskostaan, katkeroitumaan, anteeksiantamat­tomuu­­­teen, synnin orjuuteen, turhanpäiväiseen arvostelemiseen, lah­koutumiseen, eriseuraisuuteen, harhaoppeihin ja kieltämiseen.
    Nuori uskova tarvitsee Jeesuksen armoa ja totuutta, hänen tulisi juurtua Jumalan sanaan ja löytää yhteys paikallisseu­ra­kun­taan. Vielä hänen olisi löydettävä hengellinen paikkansa ja kutsumuksensa Jumalan valtakunnan työssä.
    Jeesus auta uskoon tulleita, erikoisesti varjele alle kaksi vuotiaita joutumasta herodeksen tappamaksi, maailman viette­lyksiin tai oman lihansa vangiksi.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 30.12.2013 08:26

      Kuva

    30.12.
    Elämämme oli muutosvaiheessa, minulle oli tarjottu työtä Hämeestä. Olin etsinyt meille uutta kotia, mutta tuloksetta. Aina, kun olin tarttumassa myytävään asuntoon, se vietiin käsistä. Joku oli jo ehtinyt antaa käsirahan, tehnyt paremman tarjouksen tai sit­ten asunto oli liian kallis. Olin tuskainen ja harmitti. Juuri silloin, siinä hetkessä, sain Jumalalta sanan lukiessani päivittäistä har­tauskirjaani: ”Jos Herra ei huonetta rakenna, niin sen raken­tajat turhaan vaivaa näkevät. Jos Herra ei kaupunkia varjele, niin turhaan vartija valvoo” Ps.127:1.
    Tuo sana loi uskoa ja vahvisti minua. Huomasin virheeni: Olin ottanut asuntoasian hoitaakseni, vaikka se oli ensisijaisesti Ju­­malan asia. Olimme perheenä Jeesuksen seuraajia, palvelimme häntä ja halusimme Jumalan tahdon tapahtuvan elämässämme. Nyt näin selvästi, että saan ja minun tuleekin, heittää tämäkin mur­he Herran kannettavaksi ja hän pitää siitä huolen. Tunsin, kuin­ka Vapahtaja otti asuntoasian kannettavakseen. Se ei ollut enää minun.
    En kuitenkaan nähnyt välittömästi mitään ratkaisua näkö­piirissäni, en keksinyt mitään hyvää tai varmaa keinoa, en nähnyt unta tai ilmestystä asiasta. Mutta oloni oli todella vapaa, jopa huo­leton. En tiennyt, mitä Jumala aikoo, miten hän tekee sen ja missä tulemme seuraavat vuodet viettämään. Mutta uskoin varmasti, että Jumala tekee sen meidän parhaaksemme.
    Reilun kuukauden päästä teimme kaupat nykyisestä asun­nostamme, kaikki kävi hyvin nopeasti, ihmeteltävän nopeasti. Em­me tarvinneet kaupassa edes välittäjää. Kesän alussa muutimme uuteen kotiimme. Olin oppinut sen, että Herra ei jätä meitä pulaan ja että saamme pyytää häneltä kaikkiin asioihin johdatusta ja apua.
    Kiitos Jeesus, että sinä tiedät asiamme jo ennen kuin niistä puhumme sinulle ja sinulla on vastauskin valmiina. Suo meidän opetella hyväksymään myöskin muutoksia suunnitelmiimme.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 31.12.2013 09:55

      Kuva

    31.12.
    Tätä kirjaa kirjoittaessani, olen tehnyt työn tietokoneella käyttäen tekstinkäsittelyohjelmaa. Tämä kehittynyt versio on hol­honnut minua – onhan kyseessä tietokone – ja ilmoittanut kir­joitusvirheistäni. Eräs usein toistuva virhe on ollut ”Kristus” tai ”Jee­­sus” sanan väärinkirjoittaminen. Jos olen kirjoittanut Herram­me nimen pienellä, on kone herjannut minua heti, alleviivaamalla tekstin siltä osin punaisella. Hyvä kone, hyvä ohjelmoitsija! Kunnia Jumalalle!
    Jeesuksen nimi pitää kirjoittaa suurella, hän on suuri, hän on mahtava, hän on Jumala, hän on Vapahtaja. ”että meidän Her­ramme Jeesuksen nimi teissä kirkastuisi ja te hänessä, meidän Jumalamme ja Herran Jeesuksen Kristuksen armon mukaan” 2.Tess.1:12. Jeesus on Raamatun tekstien avain, hänen avullaan ja henkilönsä kautta voimme ymmärtää Jumalan, maailman, ajan, ikuisuuden, menneisyyden, tulevaisuuden, Hyvän ja pahan.
    Jeesuksen nimi olkoon suuri koko elämässämme, seura­kun­nassamme, paikkakunnallamme. Rukoilemme, että tuo suuri yli­vertainen nimi kirkastuisi kaikille ja tulisi olemaan kaikkien ih­misten sy­dämissä kunniapaikalla ja että jokainen ihminen tun­nustaisi Jeesuksen nimen suurimmaksi arvokseen ja pelasta­jakseen.
    Jeesuksen kautta ja hänen nimessään meille julistetaan Ju­malan armo, eikä muuta armoa olekaan maan päällä. Tämän armon perusteella ja kautta voimme päästä taivaaseen ja pelastua helvetistä. Tämä tapahtuu vain Jeesuksen nimessä. Jeesuksen ni­messä piru irrottaa otteensa ihmisestä. Jeesuksen nimessä syntinen vapautuu synnin taakastaan. Jeesuksen nimi yhdistää kaikki usko­vat toinen toisiinsa. Jeesus nimi kaikuu kerran taivaassa suurimpana nimenä yli maailmankaikkeuden ikuisesti.
    Sinun, Jeesus, olkoon kunnia, ylistys, kirkkaus, valta ja voima, sinun olkoon uskovat ja seurakunta, sinun olkoon näkyvät ja näkymättömät, menneet ja tulevat. Sinä, Jeesus, olet Herra. Aamen.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / joulukuu

ViestiKirjoittaja Irene » 01.11.2014 09:03

Jeesus on Herra
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Edellinen

Paluu Jeesus on Herra

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron