Jeesus on Herra / Tammikuu

- sydämeni ajatuksia päivittäiseen uskonelämään
Turkka Aaltonen

Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 01.01.2014 09:14

      Kuva


    Jeesus on Herra

    - sydämeni ajatuksia päivittäiseen uskonelämään
    Turkka Aaltonen

    1.1.
    Katselen eteeni avautuvia näkymiä, ihmisiä, seurakuntaa, uskovia, kääntymättömiä, maailman menoa, nykyisyyttä. Olen joutunut pysähtymään, voidakseni tähystää ja tehdä tarkkoja havaintoja. Niistä olen luvannut raportoida. Sillä näin on Herra minulle sanonut: ”Mene, aseta tähystäjä; hän ilmoittakoon, mitä näkee” Jes.21:6. En ole kutsunut itse itseäni, Jumalani on minut valinnut. Olen hänen. En saisi nukkua vartiopaikallani, en käydä välinpitämättömäksi tai kiinnittää mieltäni toisarvoisiin. Synti, perkele ja lihani ahdistavat minua työssäni.
    Joskus tuntuu siltä, ettei tapahdu juuri mitään kerrottavaa, vaikka ympäristössä on elämää kuin muurahaispesässä. Mutta Herra ei olekaan käskenyt minun kertoa kaikista asioista, vaan sellaisista, jotka vaikuttavat hänen oman seurakuntansa elämään ja turvallisuuteen. ”Tähystyspaikalla, Herra, minä seison alati, päivät pitkät, pysyn vartiopaikallani kaiket yöt” 8. tahdon ker-toa, mitä Jumala puhuu. Sanoma ei ole minun vaan Jumalan. ”Mitä olen kuullut Herralta Sebaotilta, Israelin Jumalalta, sen minä teille ilmoitan” 10. Minulla on sanoma valosta, joka loistaa yön pimeydessä. Olen kuullut Kristuksen ilosanoman, joka on kerrottava kaikille: Jeesuksessa yksin on pelastus, veri pesee synnit pois.
    Mutta Jumalan valo on harvinaisuus, uskovien etuoikeus. Maailmassa on synkkä synnin yö. Keskeltä pimeyttä kuuluu soitto ja laulu, nauru ja itku, uho ja valitus. ”Vartija, mikä hetki yöstä on? Vartija vastaa: ’Aamu on tullut, mutta silti on yö’” 11-12. Yölle emme voi mitään, mutta odotamme päivää. Sydämeemme on tullut Kristus, maailman valo. Olemme valon lapsia. Kerromme sokeille ilosanomaa, näkönsä saamista, valoa. Pian Vapahtaja itse tulee ja vie omansa taivaaseen. Tehtävänäni on tähyillä häntä, odottaa häntä ja kuuluttaa hänestä.
    Joskus ajattelin, että minun pitäisi olla muiden yläpuolella voidakseni nähdä kyllin kauas ja tehdä havaintoja. Mutta myöhemmin olen huomannut, että elämää voi tähystää ihmisen tasolta. Siellä missä kuuluu ihmisen ääni, siellä kuuluu Jumalan ääni. Hän on tullut ihmiseksi. ”Menkää vastaan, viekää vettä janoaville. Teeman maan asukkaat ottavat pakolaiset vastaan leipää tarjoten” 14. Jumala johtaa luoksemme janoisia ja nälkäisiä. Hän rakastaa heitä.
    Herra, rukoilen, että tämä vuosi olisi sinun vuotesi, sinun hallussasi, johdossasi, että näkisin sinun tekojasi enemmän kuin ihmisten tekoja, että syntiset löytäisivät tien luoksesi ja omasi säilyisivät uskossa.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 03.01.2014 07:21

      Kuva

    3.1.
    Olin ystäväni Markun 50-vuotispäivillä, puhuin siellä joitakin sanoja ja lauloin yhden laulun. Mies oli kokenut vuosikausia arkuutta hengellisessä työssä, mutta rohkaistunut viime aikoina puhumaan sen, mitä Jumala oli hänen sydämelleen kirkastanut. Kehotin häntä rohkeasti kuuntelemaan enemmän Herraa kuin imisiä ja tekemään palvelusta yksin Kristukselle. Myöhemmin tavatessamme hän sanoi tarvinneensa silloin rohkaisua.
    Usko ja teot kulkevat käsi kädessä. Jos uskova ei usko ja luota Herraan, hän ei voi tehdä niin kuin Herra tahtoo. ”Ja kun hänen rohkeutensa kasvoi Herran teillä, poisti hän vielä uhrikukkulatkin ja asera-karsikot Juudasta” 2.Aik.17:6. Mutta rohkeus voi kasvaa Herran tiellä ja se antaa Jumalalle tilaa hänen elämässään. Piru ja hänen alttarinsa potkaistaan pihalle.
    Rohkeus kasvaa Jumalan sanasta ja silloin kun uskova näkee, että Herra on hänen kanssaan. Jumalan läheisyys synnyttää turvallisuuden tunteen ja Jumalan lapsen ilon. Rohkeus kasvaa, kun uskova etsii Jumalaa ja hänen kasvojansa, hänen tahtoansa ja haluaa seurata Herraansa. Rohkeus kasvaa, kun uskova tahtoo seurata Herran käskyjä ja elää sen mukaan, mitä Jumala sanoo. Rohkeus kasvaa, kun Herra vahvistaa uskovan kutsumuksen Pyhän Henkensä virvoituksen kautta.
    Kun kuninkaan rohkeus kasvoi, hän uskalsi tehdä rohkeita tekoja, hän uskalsi hävittää epäjumalan patsaat ja uhripaikat maasta. Hän otti silloin riskin, että muutamat ihmiset saattavat hermostua häneen ja tulee sota. Jumalan antama rohkeus vie uskovan taisteluun päin vihollista, mutta ei omassa voimassa, vaan Herran ja Herran asein.
    Jeesuksen usko synnyttää rohkeuden kristityssä. Uskossa hän katsoo ylivoimaisiinkin asioihin ja toivottomiin ihmisiin. Ilman Jeesusta hän ei uskaltaisi juuri mitään. Jeesuksen suuri voima ja valta ja sanat rohkaisevat joka päivä kristittyä elämässä. Herran tiellä hän saa rohkeutta, tien ohessa hän menettää rohkeutensa.
    Johdata minua, totuutesi ja rakkautesi tiellä, Herra, että minunkin rohkeuteni kasvaisi.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 04.01.2014 08:10

      Kuva

    4.1.
    Elämme pimeää vuodenaikaa. Meidän on täällä pohjolassa totuttava siihen, että päivänvalo on lyhyt. Nyt sytytämme lukemattomia lamppuja iltojemme iloksi ja joskus käytämme niitä myöskin päivällä. Voimme vain kuvitella, millaista olikaan aikana, jolloin ei ollut vielä sähköä. Sähkövalojen keskellä kuitenkin perinteinen kynttilä on säilyttänyt asemansa ja tuikkii edelleen elämänmerkkinä ikkunalla, haudalla ja lyhdyssä.
    Jumalan sana on uskovan lamppu. Jumalan oman tehtävänä on pitää lamppua palamassa, että ihmiset näkisivät tulla pimeydestä valoon. ”Ei kukaan, joka sytyttää lampun, pane sitä kätköön eikä vakan alle, vaan panee sen lampunjalkaan, että sisälle tulijat näkisivät valon” Luuk.11:33. Ei ole kristitylle sopivaa, että hän kätkee, häpeää tai peittää Jumalan antaman valon.
    Vanhan Liiton aikaan temppelissä paloi 7-jalkainen lamp-pu Jumalan alttarin edessä. Nyt meidän uskovien sydämissämme palaa Herran Hengen seitsemän liekkiä, jotka antavat meille Kris-tuksen sisäisen tuntemisen lahjan. Jumalan lampun valo antaa uskovalle Jeesuksen Hengen, viisauden, ymmärryksen, neuvon, voiman, tiedon ja Herran pelon Hengen
    Jumalan lampun valoa tarvitaan valtion päättäjien kokoontuessa tekemään päätöksiään. Jumalan lampun valoa tarvitaan kirkossa, kun valitaan henkilökuntaa toimintaan. Herätysliikkeet tarvitsevat Jumalan lampun valoa voidakseen herättää kansaa. Jokaisessa kodissa tulisi palaa Herran lamppu, sillä ilman sitä valoa emme selviä elämämme koetuksista ja taivaaseen. Jokainen kristitty tarvitsee Jumalan lampun valoa joka päivä.
    Lamppu voi sammua, suitseva uskon lamppu voi sammua synnin seurauksena, lampunsydän ei jaksa lepattaa kylmissä tuulissa. Silloin tarvitaan Jeesuksen uskoa, Jeesuksen rakkautta, Jeesuksen tulta, Jeesuksen Henkeä, Jeesuksen elämää, Jeesuksen rukouksia ja Jeesuksen palvelijoita. Jumalan seurakunta on parhaimmillaan

    parhaim¬millaan Jeesuksen kunnian yhteisö, jossa kaikki kantavat lamppua, tulta ja valoa.
    Jeesus, anna valoni loistaa siitä lampusta, minkä olet an-tanut minulle. Ohjaa kättäni, askeleitani ja lamppuani, että näyttäisin valoa etsiville ja sisälle tuleville.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 05.01.2014 08:22

      Kuva

    5.1.
    Eräs ystäväni oli joutunut hylätyksi, hänen vaimonsa oli löytänyt toisen miehen. Kaikki oli tullut hänelle yllätyksenä. Hän oli vihainen, epätoivoinen ja hautoi itsemurhaa. Hän istui yksin kivellä meren rannalla, suri ja katseli veteen. Hän ajatteli hypätä sinne. Siinä hänen mieleensä tulivat lasten kasvot ja hän ajatteli, että hänen täytyy jaksaa vielä elää. Myöhemmin hän soitti seurakunnan papille ja pyysi apua. Tämä johti hänet Kristuksen tuntemiseen ja mies on vieläkin uskossa.
    ”Niin hän otti hänet erilleen kansasta, pisti sormensa hänen korviinsa, sylki ja koski hänen kieleensä ja katsahti ylös taivaaseen, huokasi ja sanoi hänelle: "Effata", se on: aukene. Niin hänen korvansa aukenivat, ja hänen kielensä side irtautui, ja hän puhui selkeästi” Mark.7:32-33.
    Joskus ihmiset ja heidän mielipiteensä vain vaikeuttavat elä¬määmme. Ihmiset saattavat olla suorastaan este Kristuksen kohtaamisessa. Silloin Herra ottaa ihmisen syrjään, erikseen muis-ta ihmisistä ja puhuu niin, että ihminen ymmärtää häntä. Joidenkin ihmisten rikkomukset ja synnit ovat niin suuret, että he elävät aivan sokeudessa, kuuroina ja mykkinä Jumalalle. Silloin tarvitaan Jeesuksen vapauttava sana, joka herättää ja pelastaa ihmisen tuosta hirveästä perkeleen aiheuttamasta tilasta.
    Jeesuksen käsi ojentuu ihmisen luo. Se on parantava käsi, pelastava käsi uudistava käsi, iankaikkinen käsi, yhdistävä käsi, siunaava käsi, kolkuttava käsi. Kun ihminen parantuu rikoksistaan, hän näkee ensin vain Jeesuksen. Se on hyvä. Hänen pitäisi nähdä Jeesus niin terävästi ja selkeästi, että Jeesuksen olemus piirtyisi häneen lähtemättömästi. Sitten hän kuulee ensimmäisen kerran elämässään Jeesuksen äänen. Sitä hänen on opeteltava kuuntelemaan erityisellä vakavuudella. Viimeiseksi ihminen oppi puhumaan Jeesukselle ja sitäkin hänen on opeteltava tekemään edelleen pitkin elämäänsä.
    Kosketa minuakin, Jeesus, kuuroa, sokeaa ja mykkää, että minusta tulisi todellinen sydämen kristitty ja sinun seuraajasi.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 06.01.2014 09:40

      Kuva

    6.1.
    Sairaalassa oli vuoteen vieressä soittokello, jolla saattoi hälyttää hoitajan vuoteen luokse, kun on tarvetta. Eräs kristitty sairaanhoitaja kertoi, miten heidän sairaalansa osastolla oli potilaana nainen, joka soitti jatkuvasti hälytyskelloa. Se alkoi jo ärsyttää hoitajia, jotka joutuivat keskittymään paljon vain yhden potilaan tarpeisiin. Jossain vaiheessa kristitty hoitaja oli taas tämän potilaan vuoteen vieressä. Silloin potilas sanoi: - Siunaa minua! Hoitaja vastasi yllättävään pyyntöön ja luki Herran siunauksen hänen ylitseen. Myöhemmin hän huomasi, että rauha oli tullut, kun jatkuva soittelu loppui siihen.
    Ilmeisesti Jumalakin kuuntelee, millä äänellä hänen omansa häntä huutavat avukseen ja onko siinä sydän mukana, vai lähteekö rukous vain huulilta? Jumalan Isän sydän heltyy, kun uskova valittaa sairaan lapsen äänellä vaikkakin hiljaisesti odottaen Herran apua. ”Mutta minä huudan Jumalaa, ja Herra pelastaa minut. Illoin, aamuin ja keskipäivällä minä valitan ja huokaan, ja hän kuulee minun ääneni” Ps.55:17-18.
    Ihminen ottaisi mielellään Jumalan ja saakin vain epäjumalan. Jumala taas haluaisi ottaa ihmisen ja saada hänet kokonaan omakseen, sekä vapauttaa epäjumalista. Huolet ja murheet vievät ihmistä Jumalan eteen ja rukoukseen. Kärsimys ja vaivat taivuttavat ihmistä hiljentymään Herran eteen. Kun Jumala riisuu ihmistä luottamasta omaan vanhurskauteensa, ihminen alkaa etsiä oikeaa, Kristuksen vanhurskautta.
    Moni pelastuu sen tähden, että heillä on ollut vaikeaa. Hyvinä päivinä ei kukaan pelastu. Ei kukaan kaipaa uutta elämää, jos ei vanha elämä ensin ole ruvennut maistumaan pahalta. Synti on maukasta, kunnes se alkaa kauhistaa. Ihminen kulkee iloisena kuolemaa kohti, kunnes näkee kuoleman kauhut. Ihminen pitää Jeesusta vain hätävarana, kunnes huomaa Kristuksen olevan ainoa, joka voi häntä auttaa.
    Kuule, Herra ääneni illoin, aamuin, keskipäivällä, kun huokaan ja valitan sinulle.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 07.01.2014 14:47

      Kuva

    7.1.
    Luin äitini kuoleman jälkeen hänen kirjoittamiaan muistiinpanoja. Yllätyksekseni huomasin hänen lainanneen jopa Raamatun sanoja varhaisimmissa teksteissään. Mihin lie tuokin kylvö sitten ajan myötä kadonnut, kun en kuullut kodissani koskaan puhuttavan Jumalasta? Uskoon tuloni vaikutti syvästi äitiini. Aluksi hän oli luonnollisesti järkyttynyt ja piti minua hulluna. Mutta ajan myötä äidissäni tapahtui kuitenkin suuri asenteen muutos, vähitellen hän alkoi käydä kirkossa ja seuroissa, hän luki hengellisiä kirjoja ja kuunteli raamattutunti-kasetteja. Ennen kuolemaansa hän keskusteli usein syvällisesti uskosta. Kuollessaan hän turvasi Herraan.
    Olen ajatellut tätä 20 vuoden pituista jaksoa äidin elämässä ja ihmetellyt Jumalan kärsivällisyyttä väsyttäessään ihmisen eteensä armahdettavaksi. Olimme äidin kanssa hyvin läheiset koko lapsuuteni ja nuoruuteni. Hän menetti jotain rakkaudestaan, kun menetti minut Jumalalle. Ei ole helppo luovuttaa pois ihmistä, jonka on saanut pitää pari vuosikymmentä omanaan. Mutta ilman uskoon tuloani ei äitini olisi mahdollisesti koskaan tullut herätetyksi. Jumala puhui riittävän läheltä, koskettavasti, sydäntä särkien.
    Vapahtajan käsi luo elämän ja ottaa sen jälleen pois. Hän muuttaa kaiken. ”Herra antaa kuoleman ja antaa elämän, hän vie alas tuonelaan ja tuo ylös jälleen. Herra köyhdyttää ja rikastuttaa, hän alentaa ja ylentää” 1.Sam.2:6-7. Vapahtajan käsi muuttaa elämän kulun, vaikuttaa ihmisen suunnitelmiin ratkaise-vasti. Hän haluaa pelastaa ihmisen. Hän rikkoo ihmissuunnitelmat voidakseen antaa tilalle omansa.
    Jumalan tiet ovat ihmeelliset, suorat ja hyvät. Hänen suunnitelmansa on pettämätön, mutta ihmiset yrittävät tehdä siihen mutkia. Jatkuvan menestyksen ja ajallisen onnen tie ei sovi ihmiselle, sillä silloin hän keskittyy vain itseensä, nautintoihinsa, rikkauteensa ja hyvinvointiinsa. Mutta murheen ja ahdistuksen tiellä ihminen kohtaa Herran. Jumala puhuu pimeässä.
    Kiitos, Jeesus, äidistä, jonka annoit elämääni 40 vuodeksi. Kiitos, että teit työsi hänessä ja annoit pelastuksen lahjan.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 08.01.2014 10:36

      Kuva

    8.1.
    Tapasin erään vanhan ystäväperheen eräällä työmatkallani. Iloitsimme tapaamisestamme, sillä emme olleet nähneet vuosikausiin. Juttelimme kuulumisia. Sitten mies kysyi yllättäen: - Olen kuullut, että olet jättänyt vaimosi ja mennyt jonkun toisen naisen kanssa? Olin hämmästynyt ja sanoin, ettei jutussa ole mitään perää. He ovat sekoittaneet minut ilmeisesti johonkin toiseen henkilöön? Johon miehen vaimo tokaisi: - Sanoinhan minä sitä, ettei se ole niin! Keskustelu jatkui, mutta sisimpääni tuli ahdistus ajatellessani, mitä muita valheita minusta kentällä liikkui.
    Vuosia myöhemmin lähdin eräästä seurakuntatapahtumasta päivää ennen kuin se päättyi. Seuraavassa vaiheessa kylällä huhuttiin, että Aaltonen oli mennyt ryyppäämään, ettei se kestänyt selvänä loppuun asti. Ajattelin, että mitähän vielä tulee?
    Tavallinen uskova selviää kaikista häneen kohdistuneista valheista, ongelmista ja paineista Jeesuksen avulla. Jeesus antaa hänelle uskon, rakkauden ja viisauden, joiden avulla uskova kykenee tekemään Jumalan tahdon mukaisia päätöksiä ja selviää kuiville myrskyävältä mereltä. Jos uskovalla ei ole paljon, on hänen opittava tulemaan toimeen vähemmällä. Jos uskova joutuu elämään puutteessa hän ottaa sen Jumalan kädestä ja suostuu koetukseen.
    Vihollinen kylvää uskovan mieleen omaa valhettaan, jolla se yrittää murentaa uskovan luottamusta hyvään Herraansa. ”Sanokaa näin Hiskialle, Juudan kuninkaalle: ’Älä anna Jumalasi, johon sinä luotat, pettää itseäsi äläkä ajattele: Jerusalem ei joudu Assurin kuninkaan käsiin’” Jes.37:10. Vihollinen on epäuskon saarnaaja, epätoivon tuoja ja Jumalan sanan murentaja, sika, joka sotkee, tonkii ja röhkii Herran elopellolla.
    Jeesus hallitsee kaiken, jokaisen ajan, hetken ja tilanteen elämässämme. Hän tuntee pienen kedon kukan ja heikon ihmisen, hän on laskenut päämme hiuksetkin. Herra on ajatellut meille kodin, jokapäiväisen leivän, vaatteet ja elannon. Mutta ongelmat tulevat siitä, kun uskovat yrittävät elää kuin maailman ihmiset ja saavuttaa kaikki samat asiat kuin maailmassakin hamutaan. Mukaan tulee ylpeys ja ahneus, maailman henki, perkeleen petokset ja kuoleman haju. Kristus väistyy ja jättää porukan oman onnensa nojaan. Siitä on vain yksi tie pelastukseen, se on ylöspäin, on noustava huutamaan Herraa avuksi.
    Jeesus auta minua työssäni ja työhöni liittyvissä ongelmissa, jotka lienevät ihmisten tyhmyyden aiheuttamia? Anna anteeksi, että käytämme sinun nimeäsi kristittyinä ja pilaamme maineesi huonoilla ratkaisuillamme.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 09.01.2014 07:01

      Kuva

    9.1.
    Joskus elämän vaivat käyvät niin päälle, että tunnen ole-vani aivan voimaton. Ihmiset kasaavat surutta päälleni omat murheensa, siirtävät vastuuta kannettavakseni ja esittävät suuria odotuksia. Riittävän monta vaikeaa kysymystä yhtenä päivänä vie siihen, että väsyn, että on helpompi mennä takaisin sänkyyn ja vetää peitto korviin ja nukkua. Joskus taas iloitsen yhdestä Jumalan sanan aarteesta, joka on tuonut Vapahtajan lähelle ja olen saanut taas uutta rohkeutta elämään.
    Kuoleman vallat pitävät joskus ihmistä otteessaan vuosia. ”Ja katso, siellä oli nainen, jossa oli ollut heikkouden henki kahdeksantoista vuotta, ja hän oli koukistunut ja täydelleen kykenemätön oikaisemaan itseänsä. Hänet nähdessään Jeesus kutsui hänet luoksensa ja sanoi hänelle: ’Nainen, sinä olet pääs-syt heikkoudestasi’, ja pani kätensä hänen päälleen. Ja heti hän oikaisi itsensä suoraksi ja ylisti Jumalaa” Luuk. 13:11-13. Jeesus kutsuu kärsivän luokseen ja auttaa häntä.
    Kahdeksantoista vuotta perkeleen kynsissä on pitkä aika, kyllä siinä jo tarvitaankin Vapahtajaa. Erikoisen huomioitavaa on se, että hän oli täysin kykenemätön auttamaan itseään. Siinä on Jumalan mahdollisuus. Ihminen on avuton ja Jumala on avulias. Ihminen on voimaton, Jumala on voimakas, ihminen on neuvoton, Jumalalla on ratkaisu. Ihminen tuntee huonoutensa, Jumala on hyvä. Ihminen kantaa syyllisyyttä, Jumala julistaa ihmisen syyttömäksi.
    Jeesus tarvitsee vain yhden pienen sanan ja kohta ihminen vapautuu pirun kahleista. Kun Herran käsi koskettaa ihmisen heikkoa olemusta, niin heti Jumalan voima ilmenee hänen olemuksessaan. Sairas paranee, syntinen pelastuu. Jeesus tekee ihmisen entiselleen, hän antaa uuden elämän. Jeesus synnyttää kiitollisuuden Jumalalle. Ylistys tulee avoimesti ja itsestään parannetun sydämen syvyyksistä.
    Kunnia Jumalalle hänen suurista teoistaan meitä onnetto-mia ihmisiä kohtaan. Kiitos Jeesus, että lähestyt meitä meidän avuttomuudessamme ja kosketat meitä parantavasti.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 10.01.2014 08:39

      Kuva

    10.1.
    Asuin lapsuudessani Turussa Hirvensalon saaressa ja usein liikuimme rantakallioilla, niitä riitti. Siellä oli mukava hypellä ja leikkiä. Eräältä korkealta kalliolta näkyi satama ja laivat, sinne meitä vietiin paikallisen lastenseimen tätien toimesta. Oli siinä ihmettelemistä. 20 vuotta myöhemmin Jumala johti minut jälleen tuon kallion lähelle, sen juurella oli vartiolaivojen satama ja olin siellä työssä puolitoista vuotta aina kun lähdimme ja tulimme mereltä. Minä olin muuttunut, mutta kallio oli sama.
    Jumalan oma odottaa pääsevänsä Kristuksen turviin kalliolle. Hänen sydämensä nääntyy. ”Maan ääristä minä sinua huudan, kun sydämeni nääntyy. Saata minut kalliolle, joka on minulle liian korkea. Sillä sinä olet minun turvapaikkani, vahva torni vihollista vastaan. Suo minun asua sinun majassasi iankaikkisesti, turvautua sinun siipiesi suojaan. Sela” Ps.61:3-5. Liian korkea kallio on Golgata. Sinne ei pääse omin voimin, ei järjellään, ei tahdon voimalla, eikä tunteillaan. Siihen tarvitaan Herran apu.
    Golgatan kalliolla Jeesus ristiinnaulittiin ja tapettiin raa’asti. Niin Jumala hankki tällä uhrilla pelastuksen koko maailmalle. Nyt ihminen katselee ja yrittää ymmärtää, välillä herkistyy katsel-lessaan tätä kummallista tapahtumaa. Toiset pilkkaavat, toiset arvostelevat, toiset pitävät itseään liian hienoina ja hyvinä Jeesuksen joukkoon. Mutta itsessään ei kukaan ymmärrä tästä tapauksesta mitään, ellei Jumala sitä hänelle avaa.
    Jeesuksen risti ja hänen haavansa ovat syntisen turvapaikka, Golgata on alue, jossa piru ei viihdy. Golgatan kalliolla alkaa ihmisen uusi elämä, siellä Jeesus antaa syntejä anteeksi ja pelastaa helvetistä. Kallio, joka piti olla kirouksen paikka onkin tullut suojapaikaksi. Paikka, johon vihollinen ahdisti Jumalan Karitsan ruhjottavaksi ja häväistäväksi, onkin tullut tervehtymisen ja kunnian kallioksi. Golgatalla ihmiset pilkkasivat Vapahtajaa, mutta nyt siitä on tullut ylistyksen kallio.
    Jeesus, nosta minutkin kalliolle, luoksesi, ristisi luo. Anna minun tuntea veresi suloista voimaa ja armoa, puhdistusta ja pelastusta, parannusta ja tervehtymistä.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 11.01.2014 12:31

      Kuva

    11.1.
    Olin pikkupoikana menossa äidin kanssa kylään johonkin kotiin, josta en enää muista mitään. Ulkona, ennen kuin menimme sisään, äiti kumartui puoleeni ja katsoi kasvojani. Hän huomasi, että olin likainen. Sitten hän otti taskustaan nenäliinan, kastoi sen syljellään ja pyyhki naamastani joitakin likatahroja. Se oli kurja juttu, enkä pitänyt siitä lainkaan. Mutta sitten kelpasin. Muistaakseni tämä tapaus toistui useamman kerran.
    Jumalan lapsikin likaantuu, tulee synnin tahrimaksi ja me­nettää jotakin arvostaan. Silloin hänen pitäisi kiireesti puhdistautua Jumalansa luona rukoillen Jeesusta. Synti pilaa Jumalan kuvan meissä, synti hidastaa kulkuamme elämän tiellä ja synti vie eroon Jumalasta. Synnin tähden olemme kokonaan pimeydessä.
    Jumalan kansa on vaelluskansaa, jotka kulkevat muukalaisina tämän maailman turhuuden markkinoiden läpi ja pyrkivät Jeesuksen luo. ”Mutta nyt he pyrkivät parempaan, se on taivaalliseen. Sentähden Jumala ei heitä häpeä, vaan sallii kutsua itseään heidän Jumalaksensa; sillä hän on valmistanut heille kaupungin” Hebr.11:16. Jumala ei häpeä meitä, huolimatta siitä, että hän tietää meistä kaiken. Tämä kaikki sen tähden, että olemme Jeesuksessa ja hänen seuraajiaan.
    Me uskovat olemme kaikin tavoin surkeaa sakkia, kyllä olisi usein aihetta häpeään. Emme edusta tämän maailman eliittiä, vain ani harvoin joku fiksumpi suuntaa kulkunsa Herran kansan kanssa kaidalle tielle. Mutta jokainen uskovainen on voitto Jeesukselle, jokainen joka tunnustaa Jeesuksen Herrakseen osoittaa kunniaa Jumalalle.
    Jumala on valmistanut meille uuden elämän, uuden kodin taivaassa, johon pääsemme Jeesuksen kautta. Meitä odottaa uusi kaupunki, joka ei muistuta mitään näitä maailman synninpesiä. Uskovilla on Jumala ja Vapahtaja ja Puolustaja Pyhä Henki. Ei ole itsestään selvä, että meillä on elävä Jumala, jota voimme kutsua Jumalaksemme. Se on Herran suurta lahjaa.
    Iloitsen, Herrani, että et häpeä minua, vaikken ole minkään arvoinen. Kuitenkin sinä rakastat minua ja haluat viedä minut taivaaseen.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Seuraava

Paluu Jeesus on Herra

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron