Jeesus on Herra / Tammikuu

- sydämeni ajatuksia päivittäiseen uskonelämään
Turkka Aaltonen

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 22.01.2014 08:33

      Kuva

    22.1.
    Ystäväni Kalevi ajoi sonneja navettaan, mutta yksi niistä karkasi omille teilleen. Miehet juoksivat itsensä väsyksiin, mutta sonni painoi pakoon. Silloin Kalevin poika, nuori isäntä, sanoi: - ajetaan se rantaan, liejuun. Ja niin tehtiin. Vähän aikaa sonni juok­si pitkin ojanpohjaa ja vihdoin se alkoi painonsa tähden upota saveen. Se pärski ja räpiköi, puuskutti ja lennätti rapaa. Mutta mikään ei auttanut, se upposi vatsaa myöten kuraan ja jäi siihen. Miehet hakivat traktorin ja nostivat eläimen liejusta kuivalle maalle. Siinä se makasi. Miehet sopivat, että jos eläin ei nouse ja­loilleen iltaan mennessä, se teurastetaan. Illalla sonni nousi jaloilleen ja seurasi kiltisti isäntää navettaan.
    Me väsytämme itsemme tyhmyydellämme ja haaskaamme voimamme kaikkeen turhuuteen. ”Minä olen väsyttänyt itseni, Jumala; olen väsyttänyt itseni, Jumala, ja menehdyn. Sillä järjetön olen minä mieheksi, ei ole minulla ihmisymmärrystä” Snl.30:2. Voimien kuluttaminen ei kuitenkaan tuo vastausta ikui­sen elämän kysymyksiin. Ei Jumala yleensä löydy punttisalista, eikä tanssilattialta, ei osakepörssistä eikä viinakaupasta.
    Jumala on ajatellut meille täyteläisen elämän, joka kulkee hänen tahdossaan. Hänellä on suunnitelma jokaista ihmistä varten. Jos ihminen poikkeaa tästä, tulee hänen elämästään uuvuttava ro­mukuorma, jota ihminen vetää päivästä toiseen perässään. Tätä kuormaa hän raahaa kirkkoon ja kauppaan, sukulaisiin ja työpaikalle. Kaiken takana on hänen oma järjettömyytensä.
    Olisi olemassa helpompi tie, jos ihminen antaisi kuormansa Jeesukselle. Jeesuksen kanssa ihminen ei menehdy, vaan selviää. Joskus Herra saa korjata ihmisiä luokseen kuin tämän rantaliejuun vajonneen sonnin. Sieltä nousee Herran nostamana uupunut kulkija, joka on vielä yltä päältä likainen. Semmoisen Herra korjaa ja ottaa nimiinsä.
    Sonni oppi itsepäisen ja omavaltaisen juoksunsa jälkeen, mitä avuton voikaan saada auttajaltaan ja isännältään.
    Jeesus, sinä annoit minunkin väsyä, että voisit auttaa mi­nua. Uupuneena avasin sinulle sydämeni ja sinä tulit minuun asumaan. Kuinka kiitollinen olenkaan sinulle, Mestari.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 23.01.2014 08:47

      Kuva

    23.1.
    Lehdessä kerrottiin, että Karla Tucker niminen nainen oli tuomittu kahdesta taposta kuolemaan. Nainen oli prostituoitu ja narkomaani tappaessaan nämä ihmiset erään murtokeikan yhteydessä. Nyt hän oli ollut vankilassa 15 vuotta ja tullut tänä aikana uskoon. Ihmiset olivat tehneet turhaan armonanomuksia hänen puolestaan. Hän sai tuomion ja kuolettavan ruiskeen vankilassa. Hänen viimeiset sanansa kuuluivat: - Näen nyt Jeesuksen kasvoista kasvoihin!
    Jumalan työ tähtää aina pelastukseen, kaikenalainen parantuminen ja muu helpotus vaivoista on vain väliaikaista. Vähitellen ulkoinen rappeutuu ja kuolee. ”Mutta se, joka on valmistanut meidät juuri tähän, on Jumala, joka on antanut meille Hengen vakuudeksi” 2.Kor.5:5. Hänen työnsä sinetiksi on uskovalle annettu Pyhä Henki, Jumalan kolmas persoona, joka on meille vakuudeksi pelastuksestamme.
    Moni huono ihminen, joka on kuluttanut elämänsä saata-nan verikoirana, pääsee Jumalan armosta tuntemaan Herransa ja Vapahtajansa, joka rakastaa häntä. Jeesus vapauttaa hänet kaikista hänen kahleistaan. Pienemmät syntiset, jotka eivät ole koskaan olleet vankilassa eivätkä tehneet kovin suuria syntejä, tarvitsevat aivan samaa Jumalan armoa pelastuakseen.
    Jumalan taivas on täynnä parannuksen tehneitä konnia, jotka ovat turvanneet Jeesuksen ristinsovitukseen. Maallinen oikeus voi tuomita ihmisen ja hänen on kärsittävä tekojensa seuraukset. Voi olla, että ihmiset eivät unohda rikoksia. Mutta Jumala antaa katuvalle anteeksi, hän tekee surkimuksesta puhdistetun.
    Pyhä Henki on rohkaisun ja uskon Henki, joka kirkastaa sisimmässämme Jeesuksen, opettaa meitä tuntemaan Jeesuksen ja vetää meitä aina Jeesusta kohti. Pyhän Hengen kautta voimme nähdä Jeesuksen, turvautua Jeesukseen, pitää yhteyttä Jeesukseen ja kerran tulla nostetuksi Jeesuksen luokse lopullisesti.
    Armahda, Jeesus, minuakin, joka olen yhtä suuri syntinen kuin pahin rosvo. Anna minulle Pyhän Hengen vakuus pelastuksestani.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 24.01.2014 08:55

      Kuva

    24.1.
    Lapsista on hauskaa olla peilin edessä ja tehdä ilmeitä, naureskella ja pilailla. Nuori ihminen viihtyy peilin edessä, hän ihailee itseään ja ehostaa ja tekee itsestään meikillä, voiteella ja kammalla niin hyvän näköisen, että on tyytyväinen. Mutta kun ihminen vanhenee häntä tympii katsoa peiliin, eihän siinä ole mitään kehuttavaa, vain vanheneva ihminen, joka on menettänyt parhaat piirteensä. Hänestä ei enää tule mitään, hän käy vain huonommaksi. Mutta toisten tähden on kuitenkin hyvä aina silloin tällöin katsoa peiliin ja korjattava, mitä on korjattavissa.
    Joskus on katsottava tekemisiään ja peilattava niitä itseensä. Teot ovat ihmisen elämän hedelmä ja osoittavat millaisia olemme. Joskus on katsottava lähimmäiseen kuin peiliin, sillä lähimmäisestä heijastuvat meidän päämäärämme ja vaikutteemme. ”Niinkuin kasvot kuvastuvat vedessä, niin ihmisen sydän toisessa ihmisessä” Snl.27:19. Millaisia olemme toisia ihmisiä kohtaan, sellaisia ihmiset ovat meitä kohtaan. Miten suhtaudut, puhut ja katsot toista ihmistä, niin näet oman sydämesi käytöksen hänessä.
    On myös katsottava Jumalan sanan peiliin, että tietäisimme, mitä Jumala ajattelee meistä. ”Mutta me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niinkuin muuttaa Herra, joka on Henki” 2.Kor.3:18. Jumalan sanan kautta Herra ilmaisee itsensä. Tämä Kristuksen tunteminen muuttaa meidän olemuksemme. Se on Jeesuksen Herruutta.
    Jumalan kirkkaus Kristuksessa on ihmeellistä, kun se kyke-nee tekemään iältään vanhankin ihmisen aivan sädehtiväksi ja iloiseksi. Se on kuin tuulahdus taivaan riemua täällä maan päällä. Se on myös osviitta siitä, että uskovat saavat kerran Jeesuksen muodon Herran luona. Emme muuta itse itseämme, vaan Herra muuttaa meitä. Joka on ahkerasti Herran edessä ja kuuntelee hänen sanaansa, hänestä tulee vähitellen toisenlainen. Ei ihme, että piru yrittääkin pitää uskovat erossa Jumalan sanasta!
    Auta, Jeesus, minua näkemään itseni sellaisena kuin sinä näet ja auta minua katsomaan sinua ihanuudessasi, että minäkin saisin muuttua kaltaiseksesi.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 25.01.2014 08:59

      Kuva


    25.1.
    Meillä on kotona kolme vanhaa kelloa, jotka ovat iältään 50 – 120-vuotiaita. Vanhuudestaan johtuen niitä on jouduttu korjaamaan ja niihin on tehty uusia osia kuluneiden tilalle. Mutta nyt ne ovat erinomaisessa kunnossa. Yksi seinäkello käy hitaasti kovaa raksuttaen ja lyö äänekkäästi. Toinen soittaa herätysäänenä vanhaa sävelmää ’satakieli ja kanarialintu’. Kolmas on levollisin käyntiäänessään ja tuntilyönnitkin ovat sellaisia, ettei niihin herää yöllä. Se on käyttökellomme.
    Olemme uskovinakin hyvin erilaisia, vaikka Jumala on meidät korjannut ja laittanut käyntiin. On semmoisia, joista pitää vain harva ja sitten taas leppoisampia, joista moni antaa hyvän todistuksen. Uskovaisuudesta huolimatta meissä on ominaispiirteemme ja sukuvikamme, jotka näkyvät ja kuuluvat helposti. Yleensä ihmiset loukkaantuvat juuri näihin vikoihin. Vaikka ne tuntuvat meistä joskus itsellemme luovuttamattomilta erikoispiirteiltä, joita hellimme kuin hyödyttömiä syyliä ja känsiä.
    Jumalan omat kiittävät häntä, joka aika on sopiva Herran kunnioittamiseen ylistäen. ”Minä kiitän Herraa joka aika, hänen ylistyksensä on alati minun suussani” Ps.34:2. Jumala on luonut meille suun, että kiittäisimme häntä. Kaikkien puheidemme olisi tultava Herran kunniaksi, sillä siinä uskovan kutsumus kaunistuu.
    Mutta kiitollisuutemme on erilaista, niin kuin uskovatkin ovat erilaisia. Toinen on kerkeäkielinen ylistäjä, toinen harvapuheinen sydämenihminen. Mutta samaa Herraa he palvelevat, he ovat saman Vapahtajan omia. On sellaisiakin, jotka eivät puhu juuri koskaan ja kuitenkin heidän elämänsä ja palvelunsa voi olla mitä suurinta kiitosta Herralle ja kunnioittaa Kristusta enemmän kuin sanat.
    Laita minut käymään, Herra, kuin kello. Auta, jos jään jälkeen, hidasta, jos käyn liian nopeasti. Auta, että olisin myös herättävä lähimmäisteni keskellä.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 26.01.2014 09:12

      Kuva

    26.1.
    Ajoimme kerran erään miehen, Jounin, kanssa laivaa Itämerta pitkin Ruotsiin ja olimme vuorokauden verran myrskyssä. Vuorotellen ajoimme, toinen istui ohjaamon lattialla tai ulkorapuilla ja yritti pysyä pystyssä, kun toinen taiteili ruorin kanssa korkeassa aallokossa. Emme nähneet vuorokauteen maata lain-kaan, emme syöneet emmekä nukkuneet. Pääsimme perille. Satamassa olimme nälkäisiä ja väsyneitä ja helpottuneita. Tulimme takaisin rannikkoa pitkin ja saarten suojassa.
    ”He kohosivat taivasta kohti, he vajosivat syvyyksiin; heidän sielunsa menehtyi tuskasta… Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän päästi heidät heidän ahdistuksistaan. Hän tyynnytti myrskyn, ja meren aallot hiljenivät. He iloitsivat, kun tuli tyyni, ja hän vei heidät toivottuun satamaan” Ps.107:25-30.
    Pieni virhe merellä vie suuresti harhaan. Myöskin tuuli, merenkäynti ja kompassin virhe aiheuttavat harhautumista. Joskus on tarpeen korjata kurssia, jos saa jonkin kiintopisteen, mistä voi ottaa suuntaa. Kaikki me hairahdumme ja eksymme joskus Jumalan sanassa. Teemme virhepäätelmiä ja tulkitsemme niitä itsellemme sopivasti. On kuitenkin parannuksen aikoja, jolloin on korjattava suuntaa yksin tai yhdessä, yhden uskovan tai koko seurakunnan kanssa.
    Emme pääse ahdistuksista tulemalla uskoon, mutta opimme luottamaan niiden kestäessä Kristukseen. Hätä ajaa Herran luo, myrsky ja eksyminen kirvoittaa kielet rukoukseen. Valaistua väylää on hyvä ajaa pimeässä ja aivan turvallista. Herran johdossa selviämme turvallisesti satamaan.
    Hätä ajaa ihmistä katumukseen ja parannukseen. Onnettomuus voi kääntyä onneksi Jumalan käsissä. Silloin silmämme aukeavat. Onkin syytä pyytää anteeksi rakkaudettomuuttamme Kristusta kohtaan, hänen sanansa halveksimista ja itsekkyyttämme sekä epäuskoamme. Ja Herra kuulee meitä, saamme anteeksi ja vapaudumme puristavasta otteesta. Jeesus vie laivamme perille. Me selviämme.
    Purjeisiini tuulta anna, mua kanna meren yli mailleni. Pidä, Jeesus, itse perää. Herra, herää, muuten hukkuu haahteni.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 27.01.2014 08:52

      Kuva


    27.1.
    Eräs työtoverini, Väinö Paldan, oli kuolemassa. Hänen keukonsa eivät jaksaneet enää toimia luonnollisella tavalla, eikä hän halunnut elää keinotekoisesti hengityskoneessa. Työtoverei-den käydessä hänen luonaan juuri ennen kuolemaa, hän sanoi: - Miksi olette murheellisia veljet, taivas on auki? He keskustelivat hänen kristillisyydestään ja hän itse arvioi: - Olen yhtä huono kuin kuka tahansa varas tai murhaaja… Väinö toivoi, että hänen hautajaisissaan laulettaisiin laulu: ’Sun silmäis’ eteen Jeesus, mä käyn niin kurjana kuin lien’. Niin Tapahtui.
    Kun Jumala riisuu ihmistä, hänelle ei jää paljon jäljelle. Pelkillä opinkappaleilla ei voi mennä Jumalan eteen, elämän ura ja saavutukset ovat silloin köykäistä kamaa. Ihmisiin ei voi luottaa, kirkkoon kuuluminen tai toiminta herätysliikkeessä ei riitä. Oma uskovaisuus ei kestä. Tarvitaan Jeesus, henkilökohtaisesti ja hänet sydämen Herrana.
    On ollut ennenkin niitä, jotka ovat lähteneet matalalta, mutta päätyneet korkealle. ”…olen apostoleista halvin enkä ole sen arvoinen, että minua apostoliksi kutsutaan, koska olen vainonnut Jumalan seurakuntaa. Mutta Jumalan armosta minä olen se, mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha” 1.Kor.15:9-10. Menneisyyden varjo vaivaa joskus uskovaista, mutta armoa se ei himmennä, päinvastoin.
    Synnit saa anteeksi Jeesukselta tunnustamalla ne hänelle ja pyytämällä anteeksi niitä. Se merkitsee samalla, että ihminen on mielellään luopumassa niistä, eikä enää tahdo sillä tavoin Jumalan mieltä pahoittaa. Ikävä kyllä monen täytyy tulla itkuisena uudestaan Herran eteen, kun onkin taas langennut juuri tällä samalla alueella. Aina kun armoa käytetään syntien puhdistamiseen se on arvossaan, eikä turha. Mutta turha armo on sellainen, jota Jumala tarjoaa, mutta ihminen ei ota vastaan. Silloin ihminen hylkää Jeesuksen tai ainoastaan kunnioittaa häntä etäisesti.
    Kiitos, Jeesus, että lunastit minutkin, huonon ihmisen, joka olen uskovista halvin. Kiitos armostasi, joka puhdisti minut, se ei ole ollut minua kohtaan turha.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 28.01.2014 07:23

      Kuva


    28.1.
    Olin hakemassa kirjoja Herätysseuran kirjapainosta. Pöydällä oli juuri tulleita traktaattien palautekuponkeja, joissa ihmiset ilmoittivat tulleensa uskoon tai haluavansa tulla uskoon. Mutta eräs mies Oulusta oli soittanut juuri ja kertonut saaneen traktaatin ja antavansa asian poliisille. Eräs hotellin omistaja Satakunnasta oli soittanut ja sanonut olevansa uskossa, mutta ilmoitti että joku innokas uskovainen häiritsee hänen liiketoimintaansa jakamalla Herätysseuran painamia traktaatteja hotellissa. Mies pyysi, että jakelu lopetettaisiin. Eräs mies soitti Lahdesta ja sanoi hänen äitinsä kuolleen sydänkohtaukseen luettuaan traktaattia. Hän lupasi haastaa Herätysseuran oikeuteen. Tämä oli hengellisen työn arkea.
    Herran pelko on Jumalan työn eräs suuri vaikutin ja siitä seuraa hengellisen työn arvostus ja herkkyys. ”Kun siis tiedämme, mitä Herran pelko on, niin me koetamme saada ihmisiä uskomaan, mutta Jumala kyllä meidät tuntee; ja minä toivon, että tekin omissatunnoissanne meidät tunnette” 2.Kor.5:11. Kristillisyydellä on selvä tähtäyspiste, se pyrkii yhdistämään ihmiset Jumalaan Jeesuksen kautta.
    Kristillisyys on omantunnon uskoa, jonka on päästävä koko olemukseemme, minuuteemme ja itseemme. Kristillisyys, joka jää pelkäksi puheeksi sakramenteista ja kirkosta ei ole minkään arvoista. Se on pikemminkin häpeäksi Jumalan nimelle. Omantunnon usko on Jeesuksen uskoa, jonka näemme vaikuttaneen Mestarin elämään niin, että hän luopui kaikesta, jopa hengestäänkin Herran vuoksi.
    Koetamme saada ihmisiä uskomaan, se on tavoite, joka löytyy Raamatusta. Siihen tähtäsi Jeesuksen työ, siihen tähtää Pyhän Hengen työ ja Vapahtajan seurakunnan työ. Tehtävä on vaikea, johtuen huonosta viljelymaasta ja vihollisista, kovista sydämistä ja epäuskosta. Huonoa on myöskin se, että nykyaikana ei yritetä saada ihmisiä uskomaan. Vaan on syntynyt kristillisyyden nimissä vaikka mitä vapaapalokuntaa sammuttamaan herätyksiä aivan arvovaltaisten luterilaisten johdolla.
    Jeesus, vie asiasi voittoon. Tulkoon sinun valtakuntasi minuun, kotiini, asuinpaikkakunnalleni, kirkkoon, niiden ihmisten elämään, jotka eivät sinua tunne.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 29.01.2014 08:49

      Kuva

    29.1.
    Minulla on tapana rukoilla vaikeiden asioiden edellä niin pitkään, että tunnen asian olevan Jumalan käsissä. Sitä on vaikea selittää, mutta sydämessäni tiedän sen. Joskus olen jättänyt asian liian kiireisesti ja joudun palaamaan siihen uudestaan. Yksinäisyydessä valmistaudun kaikkeen, yksin olen Jumalan edessä, yksin etsin hänen kasvojaan ja yksin yleensä saan parhaimman vastauksen. Jumala on opettanut minua vuosia elämään tällä tavoin. Iloitsen myöskin toisten uskovien avusta, mutta en ole siitä riippuvainen. Olen riippuvainen vain Kristuksesta.
    Vanhan Testamentin aikaan papin puku oli erikoinen väreiltään ja kuvioiltaan. Siihen piti mm. ommella omenien kuvia ja pieniä kultatiukuja kilisemään. ”Ja tee sen helmaan granaattiomenia punasinisistä, purppuranpunaisista ja helakanpunaisista langoista, ja kiinnitä ne helmaan ympäriinsä ja niiden väliin kultatiukuja yltympäri” 2.Moos.28:31. Pappi oli siis varsinainen nähtävyys ja hän kuuluikin.
    Hedelmät kuvasivat Kristuksen, suuren ylipappimme vaikutusta omiensa keskellä elävänä viinipuuna, joka synnyttää Hengen hedelmää. Mutta kulkuset puhuivat siitä, että kansa tiesi aina, missä pappi kulkee, kun hänellä oli kulkuset helmuksissaan. Vaikka hän olisi kulkenut kangasseinän pimennossa ilmestysmajassa, kuului hänen askelluksensa mukana kulkusten kilinä.
    Hyvän Paimenen ääni on hiljainen, Hyvän Paimenen vaikutus on herkkä. Meidän on kristittyinä opittava hiljentymään kuullaksemme Herramme ääntä. Meidän on opittava seuraamaan häntä ja hylkäämään omat mieltymyksemme ja tahtomme. Me emme johda tätä kaikkea vaan hän. Hänen ilmestymisensä on meille elämäksi, hänen sanansa uskomme perusta. Rukous hänen kanssaan pitää meitä valveilla hengellisesti ja ohjaa ratkaisujamme.
    Olen pimeydessä ilman sinua, Jeesus, kuule minun ääneni, huokaukseni ja pyyntöni. Ohjaa minua tahtosi tiellä ja johdata elämääni.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 30.01.2014 09:32

      Kuva

    30.1.
    Olen ollut monissa työpaikoissa elämäni aikana. Viimeiset kaksi ovat pisimmät, kumpikin on kestänyt yli 10 vuotta. Työpaikan vaihtaminen on rankkaa puuhaa. Olen myös joutunut muuttamaan harvinaisen paljon, lähinnä työni tähden. Se on vielä rankempaa puuhaa. Olen joutunut uskon tähden tekemään valintoja, jotka eivät ole olleet minulle mieleen. Olen joutunut kieltämään itseni, että Herran tahto tapahtuisi. Mutta olen saanut kokea tällä tiellä suurta siunausta.
    Jeesus opetti Pietaria eräässä vaikeimmista asioista Herran tiellä sanoen: ”Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: kun olit nuori, niin sinä vyötit itsesi ja kuljit, minne tahdoit; mutta kun vanhenet, niin sinä ojennat kätesi, ja sinut vyöttää toinen ja vie sinut, minne et tahdo” Joh.21:18. Nuori Pietari meni kuin nuori ori voimansa ja nopeutensa tunnossa, mutta vanheneva Pietari oli taipuisampi ja suostui ohjattavaksi, kuolemaan itselleen.
    Uskossaan nuori on lapsellinen tekemisissään ja puheissaan. Hänestä huokuu läpi oman minän kaikki särmät ja viat, kärsimättömyys ja heikkoudet. Kun Kristuksen asema uskovassa vahvistuu, saa Herra enemmän tilaa ja tapahtuu sisäinen vallankumous Kristuksen yksinvalta. Monen uskovan elämässä tämä on vain hurskas toive. Huonoimmillaan uskova tekee tyhmyyksiä ja pitää niitä uskon tekoina ja pyhittää hölmöytensä, jotka eivät ole Herrasta.
    Uskon kasvun merkki kristityssä on se, että hän ojentaa vapaaehtoisesti kätensä Jeesukselle ja suostuu vietäväksi minne ei itse tahdo. Jos siis tahdot tietää, mikä on Jumalan tahto elämässäsi, se on se, jota et tahdo. Pyhän Hengen vyöttäminen ei ole mahdollista muuten kuin vapaaehtoista tietä. Hän ei tartu meihin väkisin ja retuuta kuin pahaista koulupoikaa. Hän kysyy lupaa meiltä, meidän sydämeltämme; hän johdattaa meitä vasta suostuessamme ja taipuessamme hänen tahtoonsa.
    Vaikeiden päätösten jälkeen olen huomannut, että Herran tie on ehdottomasti paras ja ainoa sopiva minulle. Usein näen sen kuitenkin vasta myöhemmin, en esimerkiksi etukäteen. Raskaat askeleet ovat yleensä parhaat, kun ne ovat tulleet Herran tähden. Kuoleman varjon laakson kautta kulkeminen kuuluu Jumalan suunnitelmiin.
    Auta minua, Herra, luopumaan itsekkäästä tahdostani. Vie, Jeesus, minne en tahdo, mutta älä hylkää minua.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Tammikuu

ViestiKirjoittaja Irene » 31.01.2014 21:48

      Kuva

    31.1.
    Laestadius kirjoitti aikanaan kirjassaan hulluinhuonelainen: - Maailma näyttää suurelta kouvilta, suurelta teurastamolta, suurelta ilotalolta, suurelta varasliigalta. Hän sanoi myös, että luterilaiset ovat kuin ravistuneita puuämpäreitä, jotka eivät pidä vettä. Kun Raamattu on se kaivo, josta vettä pitäisi nostaa näillä ämpäreillä, olemme siis tosi heikoilla. Ongelma on sekä köyhien ja rikkaiden ylhäisten että alhaisten, oppineiden ja kansan. Vika on meissä ihmisissä ja etenkin niissä, jotka edustavat kristillisyyttä täällä virkansa puolesta.
    ”Silloin minä ajattelin: Sellaisia ovat vain alhaiset; he ovat tyhmiä, sillä he eivät tunne Herran tietä, Jumalansa oikeutta. Niinpä menen ylhäisten luo ja puhuttelen heitä, sillä he kyllä tuntevat Herran tien, Jumalansa oikeuden. Mutta he olivat kaikki särkeneet ikeen, katkaisseet siteet” Jer.5:4-5.
    Nykyajan kristillisyys autuuttaa kaikki ilman uskoa, prannusta, katumusta ja kääntymystä. Se uudestisynnyttää ihmiset ilman, että ihmiset tietävät siitä itse mitään. Kaikenlaisen kirkkopolitiikan ja teologian voimalla kumotaan Raamatun selvä sana, jossa Jeesus kehottaa ihmisiä seuraamaan itseään. On kyllä hiukan kristillistä tietoa, mutta sydän pysyy suljettuna Jeesukselle.
    Jeesuksen aikaan elävään uskoon kuului pelastuneen riemu ja armon saamisesta nouseva ilo. Ihmiset tiesivät tarkalleen, milloin tunnilleen olivat kohdanneet Jeesuksen, kun heiltä sitä kysyttiin. Nyt puhutaan vain yleisestä kirkollisuudesta tämän sanan kustannuksella. Kyse ei ole vain tietämättömyydestä, vaan ihmiset elävät kristittyinäkin vielä ilman Jeesusta. Jeesus ei ole koskaan tullut heidän Herrakseen. Heillä on nimi, että ovat eläviä, mutta ovat kuitenkin kuolleita jäseniä. Usko on heillä peruukissa.
    Joka tuntee Herran tien, tietää, mistä ja milloin se alkoi, millaista sillä on vaeltaa, mitkä ovat sen liikennemerkit, millaisia ihmisiä sillä tiellä kulkee, millaisia vihollisia sitä tietä vastustaa ja mihin se tie vie. Nämä kaikki vastaukset löytyvät Jumalan sanasta, jota jokaisen uskovan tulee päivittäin lukea sielunsa hengelliseksi rakennukseksi. Uskovan tulee olla sidottu Kristukseen ja kulkea hänen ikeessään.
    Sinä, Herra, olet pannut minut asumaan tähän maailmaan, joka on suuri hullujenhuone, teurastamo, sairaala ja pelikenttä. Auta minua ammentamaan usko ja rakkaus sanasi kaivosta ja selviämään maailman läpi luoksesi.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

EdellinenSeuraava

Paluu Jeesus on Herra

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron