Jeesus on Herra / Heinäkuu

- sydämeni ajatuksia päivittäiseen uskonelämään
Turkka Aaltonen

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 23.07.2014 10:41

      Kuva

    23.7.
    Suomen suurin kultakimpale löytyi vuonna 1935, se painoi yli 400g. Mies, joka löysi kullan, valehteli löytöpaikan salatakseen sen mahdollisilta muilta etsijöiltä. Kultakuume on eräs hulluuden oire, jossa ahneus ajaa ihmistä työhön. Omistamisenhalu, rik­kau­den viettelys ja erikoisuuden tavoittelu rehottavat.
    Myös kulta on sekoittanut viime aikoina kristikuntaa. Jois­sakin karismaattisissa kirkkoilloissa on näkynyt kultahippuja. Jos­kus ne ovat haihtuneet näkyvistä, joskus joku on kerännyt niitä taskuunsa – olen itse nähnyt sen. Mikä vimma lie uskovaiset saa­nut näin sokeasti innostumaan tämmöisestä, josta Raamattu ei mai­­­nitse sanaakaan? En ole kuullut tästä ilmiöstä mitään hengel­lisesti myön­­­­teistä, mutta ristiriitoja se on synnyttänyt runsaasti. Ajattelinkin, että jos piru jakaa kultahippuja kristityille, hän antaa yhdelle paljon, toiselle muutaman ja kolmannen jättää ilman. Siitä syntyy varmasti lihava riita seurakuntaan.
    Toisaalta pyhä sana varoittaa kiinnittämästä mieltään nä­kyvään ja katoavaan rikkauteen: ”Kuulkaa nyt, te rikkaat: itkekää ja vaikeroikaa sitä kurjuutta, joka on teille tulossa. Teidän rikkautenne on mädännyt, ja teidän vaatteenne ovat koin syömät; teidän kultanne ja hopeanne on ruostunut, ja nii­den ruoste on oleva todistuksena teitä vastaan ja syövä tei­dän lihanne niinkuin tuli. Te olette koonneet aarteita viimeisinä päivinä” Jaak.4:1-3. Varsinkin ajallinen, näkyvä kulta on tuleva tuomioksi.
    Uskovan todellinen ja ainoa rikkaus on Jeesus Kristus – eikä muuta tule, eikä sitä pidä odottaakaan. Näkymätön Kristus on omiensa kanssa, eikä hänen tarvitse antaa siitä mitään merkkiä omil­­lensa. Ristinuhrinsa ja ylösnousemuksensa ovat riittävät mer­kit. Sydämen usko on luonteeltaan näkymätöntä, samoin Jumalan lahjavanhurskaus, joita tarvitsemme jokainen ehdottomasti pelas­tuaksemme. Kaiken näkyvän kanssa täytyy olla aina tarkkana, et­tei piru pääse pettämään olkoon, miten hurskaanoloista tahansa.
    Herra, varjele omasi, etteivät uskovat tyhmyydessään et­sisi näkymättömän asemesta näkyvää. Tahdon vain uskon kultaa, muu saa mennä.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 24.07.2014 20:29

      Kuva

    24.7.
    Eräs uskova mies tappoi itsensä. Hän oli pettynyt ja katkeroitunut suuresti joihinkin ihmisiin. Olin aikoinaan tavannut tämän miehen ja jutellutkin hänen kanssaan. Muistan, kuinka hän oli ah­kerasti mukana hengellisessä työssä vuosia. Nyt murehdin hänen kurjaa loppuaan ja mietin samalla, että eikö Jumalalla ollut ketään lähettää hänen tuekseen tuona vaikeana taistelujen hetkenä?
    Jokainen uskova joutuu kokemaan Herran tiellä vaike­uksia, menetyksiä ja tappioita. "Älkää kutsuko minua Noomiksi (on­nellinen), kutsukaa minua Maaraksi (murheellinen), sillä Kaik­kivaltias on antanut minulle paljon katkerata murhetta. Rikkaana minä lähdin, mutta tyhjänä Herra antaa minun palata” Ruut 1:20-21. Mutta niiden kautta Vapahtaja opettaa us­kovia kiinnittämään mielensä hänen sanaansa ja niin iankaikkiseen elämään. Ja, voi kun se on vaikeaa.
    Omat odotukset eivät toteudu huutamalla tai käskemällä, vaan ainoastaan rukoilemalla ja odottamalla - joskus eivät sil­loinkaan. Jumalan käsikirjoitus elämäämme nähden on yksi­löl­linen, si­sältörikas, vaihteleva ja innostava. Mutta siihen sisältyy myös surutyötä, luopumista, menetyksiä, pettymyksiä, itkun ja murheen aikoja, jotka ovat joskus vuosien mittaisia.
    Uskovan on syytä varoa sellaista maailman tautia, että kaik­ki hänen elämässään tapahtuu helposti, vaivatta ja itsestään. Toi­nen maailman harha on se, että uskovasta pitäisi tulla kaiken kes­kipiste ja kunnioituksen kohde. Menestyksen tavoittelusta us­kovan pitäisi luopua välittömästi ja jos Herra sellaista suo, uskovan pitäisi pyytää nöyryyttä sen käyttämiseen.
    Tunnen paljon murheellisia uskovia, heitä on ollut elä­mässäni niin kauan kuin olen ollut uskossa. Joskus tuntuu, että heidän määränsä vain lisääntyy? Miksi siis on niin paljon ongel­mia, sai­rauksia ja vaivaa, jos Jumala on kaikkivaltias? Juuri siitä syystä. Hän tietää viisaudessaan, että kärsimys tuo hänen luok­sensa ihmisiä enemmän kuin hyvinvointi ja menestys.
    ”Vilppi ja valhepuhe pidä minusta kaukana. Älä köy­hyyttä, älä rikkautta minulle anna; anna minulle ravinnoksi määräosani leipää, etten kylläisenä tulisi kieltäjäksi ja sanoisi: ’Kuka on Herra?’ ja etten köyhtyneenä varastaisi ja rikkoisi Jumalani nimeä vastaan” Snl.30:8-9.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 25.07.2014 08:21

      Kuva

    25.7.
    Kodissamme on aina laulettu laulua ”Tule Jeesus ja siu­naa lastas, on tuulinen maailman tie”. Poikani Antti lauloi sitä jo ennen kuin osasi lukeakaan. Se laulu kuvannee parhaiten tun­nelmiamme ja odotustamme. Mutta sen laulun anti on siinä, että siinä Jeesus on kanssamme myrskyn keskellä. Siinä tunnustamme uu­pumuksen, kiusaukset ja syntimme sekä myönnämme omien voi­mi­emme riittämättömyyden. Tarvitsemme Jumalan siunausta jat­kuvasti.
    On väärin antaa kristillisyydestä liian myönteinen kuva. Emme ole menestyjiä, emme rikastu, emme parane kuin ani­har­voin ja luonteemme vioista emme koskaan. Meistä ei tule suosittuja, jos elämme Raamatun sanan mukaan. Uskoontulo ei tee meis­tä yli-ihmisiä, onnensotureita tai haavoittumattomia. Heikko­u­temme ja sukuvikamme näkyvät kuin herppes suupielessä. Mut­ta tällaisina Jeesus meitä kärsii seurassaan.
    Joskus uskova saa kokea pilkkaa maailman taholta. Yleensä pahimpia suunsoittajia ovat uskonnolliset ihmiset, joiden alueelle Kristuksen Henki on tullut. ”Me olemme havainneet, että tämä mies on ruttotauti ja metelinnostaja kaikkien koko maailman juutalaisten keskuudessa ja nasaretilaisten lahkon päämies, ja hän on koettanut pyhäkönkin saastuttaa. Sen­tähden me otimme hänet kiinni” Apt.24:5-6. Maailmalle kelpaa vain sidottu, vaiennettu ja ristiinnaulittu Kristus. Samoin se tekee Herraan uskoville.
    Koetusten keskellä huomaamme usein, että usko ja rak­kaus loppuvat meiltä kokonaan. Ihmisistä tulee ympärillämme vain metsän puita ja itse tunnemme olevamme eksyksissä maan korvessa. Tunnemme olevamme heikompia kuin muut ilman sel­vää suuntaa. Silloin rukoilemme Herraa, että hän auttaisi. Monien sotkujen keskeltä tie jatkuu ja olosuhteet huojentuvat.
    Kätes’ voimakas turvaksi anna, kun uuvun, niin nosta ja kanna, ikirauhaan kerran vie!
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 27.07.2014 09:42

      Kuva

    27.7.
    Istuimme kahvipöydässä ja eräs vanha evankelinen ju­listaja kertoi saaneensa aikoinaan näytesaarnatekstikseen vaikean Raa­­matun kohdan. Hän sanoi, etteivät evankeliset yleensä käytä mainittua kohtaa. Mietin, miten paljon onkaan sellaista sanaa, joka jää unhoon siksi, ettei se ole normaalisti kuulunut meille? Mikä onkaan viheliäisempää, kuin tietoisesti sivuttaa sana, jonka kautta Jumala haluaisi puhua meille?
    Kova Raamatun sana saa hien pintaan, hiukset nousemaan pystyyn ja sydämen tykyttämään. Mutta lempeä sana on kuin pa­rantava voide kipeään paikkaan. Osa sanasta on sellaista, jota em­me ymmärrä, mutta sen voi jättää omaan arvoonsa. Painikaamme vain sen sanan kanssa, jonka tajuamme. Kaikki Raamatussa on Ju­malan sanaa ja ihminen elää juuri siitä leivästä. Ei pidä syödä vain vehnäpullaa, kun on ruistakin tarjolla. Herkuttelu on inhimillistä, mutta täysravinto on viisautta.
    Jeesuksen luo tuli aikoinaan itsevarma mies, joka tahtoi esiintyä raamatullisesti. ”Mutta hän sanoi hänelle: ’Opettaja, niitä kaikkia minä olen noudattanut nuoruudestani asti’” Mark.10:20. Myöhemmin mies meni murheellisena pois, kun Jeesus osoitti sanan kautta hänen pohjattoman ylpeytensä ja itsek­kyytensä. Voi, voi! Hänkin siis oli lukenut läksynsä vain vali­koiden ja ollut poissa tärkeiltä oppitunneilta Jumalan koulussa?
    Olen saanut paljon Jumalalta hänen sanansa kautta. Usein luen yksin sanaa tai kirjoja, joissa puhutaan sanan pohjalta. Jumala antaa minun kuulla äänensä juuri silloin. Hän puhuu sydämelleni ja herkistää minut taivaallisiin. Aika pysähtyy ja olen vain kaksin Herran kanssa, hänen edessään. Joskus sana on murtava ja herkistävä, joskus pelottava ja kova kuin timantti tai teräs, joskus pehmeä ja hoitava kuin parantava voide. Joskus sana on kuin suuri myrsky, joskus kuin aurinkoinen päivänpaiste. Mutta se on aina Jumalan sana.
    Kiitos, Herra sanastasi, joka on pyhä ja ikuinen ja josta kaikki elämä syntyy. Puhu sanasi kautta.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 28.07.2014 15:12

      Kuva

    28.7.
    Pekka ja Eeva olivat lähetystyössä Equadorissa, tapasim­me heitä lomalla. Oli antoisaa kuulla, kuinka intiaaneja oli tullut uskoon run­saasti lähetystyön kautta ja oli perustettu uusia seurakun­tia. Mutta miten monenlaisia vaikeuksia heillä olikaan ollut siellä: katolisten viha­mielisyys, taikausko ja noituus, kaupunkilai­suskovien nurja asenne maalaisevankeliointia kohtaan, terveydellisiä ongelmia, rahan puute, materiaalin puute, sateet ja mutavyö­ryt.
    Mitä kovemmalle kristitty joutuu uskonsa kanssa, sen riip­puvaisemmaksi hän tulee Kristuksesta. Mutta vanha luontomme ei mitenkään tykkää siitä, että se joutuu lujille ja kuoletettavaksi. Se kun on mielistynyt vain menestykseen, helppoon elämään ja nautintoihin. Uusia uskovia syntyy vaikeissa olosuhteissa, siksi usko­vien on syytä Herran käskystä mennä sinne.
    Herran työssä uskova joutuu kiusauksiin. ”Teitä ei ole koh­dannut muu kuin inhimillinen kiusaus; ja Jumala on us­kollinen, hän ei salli teitä kiusattavan yli voimienne, vaan sal­liessaan kiusauksen hän valmistaa myös pääsyn siitä, niin että voitte sen kestää” 1.Kor.10:13. Jossakin vaiheessa omat voimat käyvät heikoksi ja kristitty uupuu. Jumala näkee tämän ja ohjaa läpi vaikean tilanteen. Jos kristitty alkaa itse hosua ja järjestellä asi­oitaan helpompaan suuntaan, siitä tulee vain suuri sotku.
    Jumalan uskollisuus on kestävä ominaisuus, joka ei huku myrskyssä tai kaadu koetuksiin. Jumalan uskollisuus on ikuista laa­tua, se on vahvempi kuin karkaistu teräs. Jumalan uskollisuus on kuin silta yli synkän veden, jota pitkin uskova voi käydä turvassa. Tämän uskollisuuden varassa uskova voi tehdä matkaa rau­ha sydämessä; Herra huolehtii omistaan. Vapahtajan uskol­lisuus on minun, että voin kestää, oppia ja opettaa Jumalan sanaa.
    Herra, auta etten uuvu kiusausten keskellä. Kiitos uskollisuudestasi, joka on kuin suuri käsi turvanani.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 29.07.2014 09:32

      Kuva

    29.7.
    Arvo Survo kertoi, että kerran heidän perheellään oli vai­keuksia palata maalta kaupunkiin kesän lopussa. Hänen Raimo poikansa kiukutteli, eikä tahtonut lähteä mukavilta kesämailta kau­­pungin betoniharmauteen. Niin hän keräsi koko pikku miehen rohkeutensa ja sanoi: - En usko enää Jumalaan, jos joudun läh­temään kaupunkiin. Vanhemmat olivat ymmällään. Mutta Raimon veli tuli apuun ja meni tämän luokse; pikku mies sanoi toiselle: - Sinä joudut sitten helvettiin, jos et usko. Se oli vakava paikka. vihdoin Raimo taipui ja antoi periksi: - No, uskon sitten vähän!
    Helvetillä pelottelu tuo harvoin hyviä tuloksia, vaikka ei siitä pidä vaietakaan. Mutta kadotukseen joutuminen ja ikuinen tu­lijärvi ovat niin kaukaisia asioita, että niitä on vaikea kuvi­tel­la­kaan. Tietysti Jumala voi herättää ihmisen ja antaa omaantuntoon poltetta, joka kuumottaa ja tekee ihmisen levottomaksi. Sitten hän voi alkaa etsiä Jumalan valtakuntaa ja vanhurskautta.
    Jumalan sanan suuri keskus on Jeesus Kristus, joka on meille ilosanoma. ”Sillä minä en häpeä evankeliumia; sillä se on Jumalan voima, itse kullekin uskovalle pelastukseksi, juu­talaiselle ensin, sitten myös kreikkalaiselle” Room.1:16. Jeesus on enemmän kuin vain hyvä uutinen, hän on todellinen Jumala, todellinen ihminen ja meidän ainoa toivomme.
    Evankeliumin kautta ihminen pelastuu ja pääsee tunte­maan Jumalan suuren salaisuuden, Vapahtajan, Jeesuksen. Kuiten­kin on vaarana hävetä evankeliumia ja ruveta väistämään sitä. Ju­listaja saattaa ruveta puhumaan niitä näitä, eikä ollenkaan Jeesuk­sesta. Uskovan vaarana on kadottaa evankeliumi maailman ih­mis­ten seurassa ja mennä mukaan turhaan menoon ja typeryyteen. Pahinta on kuitenkin julkisesti kieltää Kristus, niin kuin Pietari teki kohtalokkaana Pitkäperjantaiyönä. Mutta myöhemmin hän ka­tui ja sai anteeksi.
    Kiitos, Jeesus, evankeliumista, joka on minullekin Juma­lan voima pelastukseksi. Varjele minua, etten koskaan häpeä si­nua.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 30.07.2014 08:55

      Kuva

    30.7.
    Istuin kirkossa, olin juuri pitänyt saarnan. Tilaisuus oli päättynyt, sali oli hiljainen. Muut olivat jo lähteneet, mutta käy­tävällä käveli eräs nuorimies, joka vaikutti levottomalta. Menin hänen luokseen ja juttelin miehen kanssa. Hänellä oli mo­nia ongelmia, joista hän halusi jutella. Pääasiassa asiat liittyivät hänen menneisyyteensä. Eikä niitä niin ollen voinut enää muut­taa miksi­kään. Kuuntelin osaaottavasti ja sitten rukoilin hä­nen puolestaan.
    Eteemme tulee elämässä usein ihmisiä, joiden menneisyys huokuu heidän olemuksestaan. ”Silloin kannettiin esille miestä, joka oli ollut rampa hamasta äitinsä kohdusta ja jonka he joka päivä panivat pyhäkön niin kutsutun Kauniin portin pie­leen anomaan almua pyhäkköön meneviltä.” Apt.3:2. Joiden­kin ihmisten ongelmat ovat kuin reppu selässä täynnä kiviä. Ne ovat aina olleet hänen elämässään, niin kauan kuin hän muistaa.
    Tähän tilanteeseen tarvitaan Jeesuksen pelastava sana ja parantava sana ja uudistava, voimallinen sana täynnä Pyhää Hen­keä. Vain elävä Sana voi auttaa kärsivää ihmistä, muu jää pelkäksi hymistelyksi. Ei ole mitenkään huonoa huomata itsensä avuttomaksi ja kykenemättömäksi auttamaan lähimmäistään. Mutta on huonoa, jos kristitty ei pyydä Jeesusta avuksi lähimmäisen murheisiin. Toinen juttu sitten on se, jos läheinen ei huoli Jeesusta.
    Kurja ihminen yrittää kurjuudessaan kelvata toisille, mutta usein hänen ongelmansa on se, ettei hän ole vielä yrittänyt kelvata Jumalalle. Toisaalta hän saattaa olla myöskin itseensä nähden ko­vin kriittinen, ei armahda itseään eikä näe itsessään mitään hyvää, ei ehkä näe enää elämää elämisen arvoisena, saattaa olla täynnä katkeruutta ja vihaa. Vain Jeesus voi parantaa hänet.
    Niin kuin tekstimme mieskin, saa moni ympäristöstään jon­kinlaista apua, mutta se suuntautuu aivan vikaan. Kurjat ihmi­set ylläpitävät monen ihmisen kurjuutta hyysäämällä ihmismielipiteillä ja suoranaisilla valheilla. Jos ihminen kuuntelee Jumalaa, hän saa avun. Kurjan ei tarvitsekaan kuolla.
    Auta, Jeesus minua kurjaa ihmisarvoiseen elämään ja us­kossa luottamaan kaikessa sinuun.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 31.07.2014 06:48

      Kuva

    31.7.
    Moni aviopari kärsii elämässään lapsettomuusongelmasta. Hyvistä yrityksistä huolimatta ei pienokaista saada perheeseen. Yleen­sä vika voidaan todeta lääkärintutkimuksissa, joskus ei ole vikaa. Uskova aviopari rukoilee lapsettomuutensa puolesta Herraa ja tiedän useita tapauksia, joissa he ovat saaneet vastauksen. Siunattu lapsi on syntynyt aikanaan kotiin ja mies ja vaimo ovat kiit­täneet Herraa. Tiedän erään perheen, jossa lääkäri oli sanonut, et­tei vaimo voi koskaan saada lasta. Mutta Vapahtaja oli toista miel­tä ja niin he saivat lapsen, vastoin kaikkia lainalaisuuksia.
    Jumala panee uskovan perheen koetukselle lapsetto­muu­den kanssa – mutta vain ajaksi. Koettelemus vaikuttaa myönteisesti ja uskovat rukoilevat Herraa. ”Hanna rukoili Herraa mieli murheellisena, itki katkerasti ja teki lupauksen sanoen: ’Herra Sebaot, jos sinä katsot palvelijattaresi kurjuutta, muistat minua etkä unhota palvelijatartasi, vaan annat palvelijattarel­lesi miehisen perillisen, niin minä annan hänet Herralle koko hänen elinajaksensa, eikä partaveitsi ole koskettava hänen päätänsä’” 1.Sam.1:10-11. Äiti lupasi poikansa Jumalalle jo en­nen hänen syntymäänsä. Hän uhrasi hänet Herralle ennen kuin poi­ka oli tullut maailmaankaan.
    Lapseton ihminen tuntee joskus olonsa kurjaksi ja pitää it­seään muita huonompana. Itsesyytösten keskelle saattaa tulla vie­­lä mukaan sukulaisten ja ystävien syytökset ja rakkaudettomat ar­viot. Usein ihminen kokee olevansa Jumalan edessä huonompi mui­ta ja erikoisen kehno. Suurperheiden on vaikea ymmärtää tuo­ta tunnetta, sillä hehän tuntevat taas päinvastoin, että joko taas tulee lapsi?
    Jokainen uskova saa olla kiitollinen lapsistaan, jotka Ju­mala on heille antanut. Lapsen syntymä ei ole mikään vahinko, eikä myöskään lapsen tappaminen sikiövaiheessa. Lapsen anta­minen Herralle on arvokas asia ja pyhittää koko lapsen elämän. Täl­laiset lapset ovat usein eturivin Jumalan palvelijoita. He ovat lu­­pauksen lapsia, jotka ovat siunaukseksi myös muille.
    Anna armosi, Herra, niille, jotka ovat lapsettomia ja kuule heidän rukouksensa. Kiitos, että saamme luovuttaa syntyneet lap­semme sinulle koko heidän elinajakseen.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra / Heinäkuu

ViestiKirjoittaja Irene » 01.11.2014 09:05

Jeesus on Herra
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5746
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Edellinen

Paluu Jeesus on Herra

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron