Jeesus on Herra/ Elokuu

- sydämeni ajatuksia päivittäiseen uskonelämään
Turkka Aaltonen

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 22.08.2014 09:09

      Kuva

    22.8.
    Ystäväni Matti Vuolanne oli onnittelemassa Kalle Virtasta 70-vuotispäivänä seurakunnan puolesta. Matti todisti Jeesuksesta, jolloin Kalle keskeytti hänet kiukkuisesti: - kuule pappi, sinun on ihan turha puhua minulle mistään Jeesuksesta. Minä en häntä tar­vitse, kun en edes häneen usko, enkä ole mitään syntiäkään tehnyt. Silloin Matti avasi Raamatun ja luki sieltä: Room.3:23 ”Sil­lä kaik­ki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla” paitsi Kalle Virtanen. Johon Kalle korjasi: - En minäkään aivan pul­munen ole. Matti sanoi hänelle: - Mitäs sitten valehtelit äsken? Käytiin vilkas keskustelu asioista ja ilmapiiri muuttui täysin. Lop­puseurat olivat paremmat kuin alkuseurat.
    Tuntuu siltä, että maailma on väärällään pikkusyntisiä ja synnittömiä, jotka eivät tarvitse Jeesusta. Jeesus on suurin työtön monilla paikkakunnilla vuosikausia. Mutta Jumala on hyvä ja lä­hettää sanansa murtamaan ihmismieltä, että armo tulisi tar­peel­liseksi. Jumalan sana näyttää, miten kelvoton, viallinen ja syntinen ihminen onkaan. Jumalan sana näyttää sen, että hukumme ilman Jeesusta ikuisesti.
    Herra tekee kaikkensa saadakseen asetetuksi ihmisen eteen­sä syntisenä ja armoa ikävöivänä. Jumalalla on lahja jokaista varten ja hänen suunnitelmaansa kuuluu yrittää pelastaa kaikki ihmiset. ”ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa” 24.
    Taivaallinen lahja on kuitenkin monelle liian halpa näöl­tään ja sokeudessaan he hylkäävät Jeesuksen. Ihmiset luottavat it­seensä, omaan hyvyyteensä ja pikkusyntisyyteensä ja yleiseen vi­an­alaisuuteen, joka vallitsee kaikkialla. Moni elää kuoleman vaa­rassa tämän petoksen tähden ja parannus jää tekemättä lopullisesti, ikuisesti.
    Jeesus, lähetä minut todistajanasi niiden luo, jotka haluat pelastaa. Anna uskollisuutta ja vakavuutta tässä kutsumuksessa
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 23.08.2014 09:54

      Kuva

    23.8.
    Oli varhainen sunnuntaiaamu 1981. Poikani Antti oli syn­tynyt edel­­­lisiltana. Ovikello soi. Olin hyvin väsynyt synnytykseen liittyneestä valvomisesta. Keijo Makkonen oli ovella ja menossa saarnaamaan Viialan kirkkoon. Hän toi tullessaan kassillisen si­pulia, joita oli kasvattanut kodissaan Hämeenlinnassa. Sain on­nittelut ja lähdin viemään sipulit kellariin. Siellä oli vastassani hir­veä seka­sotku, kun vastapullotettu tuoremehu oli lähtenyt käy­mään ja pul­lot olivat räjähdelleet. Mustaviinimarjamehua ja lasin­siruja oli pit­kin lattiaa. Siivosin sotkut pois ja menin takaisin nukkumaan.
    Myöhemmin asia oli jo huvittava ja nauroimme vaimoni kanssa juhlailotulituksellemme, joka tapahtui Antin syntymisen ai­kaan kellarissamme. Juttelimme siitä, miten arvokkaita juhlia on aina tapana viettää kuohuviinin kohinassa.
    Jumala antoi ihmisille juhlahetkiä kohtaamalla heitä. Jee­sus pelasti syntisiä, tulemalla heidän elämäänsä, sydämeensä ja kotiinsa. ”Niin myös, sanon minä teille, on ilo Jumalan enke­leillä yhdestä syntisestä, joka tekee parannuksen" Luuk.15:10. Heidän elämässään alkoi uusi aika, armon aika. Sa­man aikaisesti uskonnolliset ihmiset kiukuttelivat Jeesuksen me­nettelyä vastaan, mutta taivaassa enkelit iloitsivat ja kunnioittivat Jumalaa juhli­malla yhden syntisen pelastumista.
    Olen ollut vieressä, kun ihminen pelastuu ja pääsee us­kontielle. Ei siinä mitään kuulu, ei erikoisempaa tunnelmaa, ei tor­visoittoa ja taustallakin laulaa vain korkeintaan seurakunnan kuo­ro. Mutta uskonkorvin voi aistia, kuinka Jumalan enkeleillä on ai­van erityinen ilo juuri silloin. Se on herkkä ja koskettava hetki. Sa­moin Pyhän Hengen erityinen puhuttelevuus on usein todistuksena siitä, että nyt tapahtui jotain suurta.
    Uusi elämä on aina juhlaa kodissa, kun uusi ihminen on syntynyt. Juhlaan on aihetta, kun vanhassa ihmisessä syntyy uusi ihminen, kun Jeesus tulee hänen Herrakseen.
    Anna, Jeesus, enkeleille paljon ilon aihetta meidänkin päi­vinämme kääntyneistä ihmisistä. Anna herätystä seurakuntaan ja maailmaan.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 24.08.2014 10:54

      Kuva

    24.8.
    Ihmiset pelkäävät avuttomuutta ja toisten holhottavaksi jou­­tumista. Harvasta on kerjäläiseksi ja moni kuolee mieluummin kuin on riippuvainen toisista. Emme ole mitään, vaikka saamme lahjoja ja meitä muistetaan postikorteilla. Saamme kiitosta isinä ja äiteinä, vaikka olemme tehneet paljon virheitä vanhempina. Työn­tekijöinä meitä muistetaan, vaikka suoristuksemme on ollut usein keh­nonlaista. Kristittyinä meillä on paljon petraamisen varaa, vaik­­­ka olemmekin pelastettuja. Raamatun sana saa tehdä meissä vielä kovasti työtä, että tulemme sellaisiksi kuin Kristus halua.
    On antoisaa keskustella sellaisten uskovien kanssa, jotka ovat eläneet Raamatun sanaa todeksi käytännössä, joiden usko on koe­teltua ja kestänyt vaivoja. He ovat Jumalan siunaamia. ”Ja Me­fi­boset asui Jerusalemissa, koska hän aina söi kuninkaan pöy­dässä. Ja hän ontui kumpaakin jalkaansa” 2.Sam.9:13. Ontuva sai syödä kuninkaan pöydässä. Se on esikuva Kristuksen valta­kunnasta, jossa syntiset saavat armon.
    Jumalan siunaamat ihmiset ontuvat. Kun Jumala koskettaa ihmistä, hän ei ole enää entisensä. Vapahtajan kohtaaminen jättää aina jälkensä. Ihminen ajattelee saavansa onnea ja iloa, menestystä ja valtaa, lapsellisesti minulle kaikki suuret lahjat ja kokemukset. Mutta Jumala antaa meille kaikkea hyvää, sekä tekee meistä heik­koja ja huonoja. Ilo ja kurjuus kulkevat käsikädessä. Voitto ja tap­pio kulkevat käsikädessä. Armo ja synti kulkevat käsikädessä. On­ni ja ontuminen kulkevat käsikädessä. Parantuminen ja haavat kul­kevat käsikädessä. Jumala ja ihminen kulkevat käsikädessä. He ovat Jumalan omia ja todellisia jalokiviä Jumalan mittapuun mu­kaan. Herra rakentaa näistä elävistä jalokivistä itselleen temppelin, jonka hän vie kerran taivaaseen.
    Minäkin olen kokenut tätä. Olen saanut Jumalalta paljon, hänen hyvyytensä minua kohtaan on aivan mittaamaton. Olen saa­nut jo ajallisesti vaikka mitä ja lisäksi ylenpalttista ja jokapäiväistä armoa. Mutta olen saanut myös kuritusta, minua on lyöty, joskus on ollut vaikeuksia paljon kuin myrskyävän meren aaltoja. Olen saanut runsaasti Jumalan siunausta, mutta minäkin onnun kulki­essani. So. kannan kaiken heikkouteni mukanani ja toisetkin näkevät sen. En ole priima vaan sekunda. Olen tasamaan hiihtäjä, räsyma­ton tallaaja ja verkon paikkaaja. Olen kuitenkin Jeesuksen ansiosta ja­lokivi, Jumalan suuressa temppelissä, joka muodostuu pe­lastuneista.
    Kiitos, että näet vaivaa kanssani, Kristus, ja jaksat minua kärsivällisesti kasvattaa. Auta minua ontuvaa ja siunaa. Kiitos, että minäkin saan syödä Kuninkaan pöydästä.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 25.08.2014 08:47

      Kuva

    25.8.
    Olin kirkossa, hyvillä mielin osallistuin seurakunnan yh­teiseen kokoontumiseen, vaikken tuntenutkaan kaikkia ihmisiä. Is­tuessani kirkon penkissä huomasin, että ajatukseni täyttivät mo­nenlaiset kiusaukset: ajattelin turhia ja synnillisiä ajatuksia, mie­leni pyöri ihmisissä, vaikka sen piti olla kiinni Jumalassa. Ainoa, mikä pelasti tilanteen, oli julkinen hurskas kirkko-ilmeeni, jonka viritin päälle jo sisään tullessani. Olin melkoinen fariseus, miten Kristus jaksoi kanssani?
    Kiusaukset ovat kristityn normaalielämää, vaikka niihin ei koskaan voikaan tottua myönteisesti. Kiusaukset ovat meissä, kos­ka olemme ihmisiä ja koska olemme uskovia. Joka pääsee va­paak­si kiusauksista, ei ole enää elossa. Sen tähden suhteemme kiu­sauksiin osoittaakin, mikä on tilamme. Elävässä uskossa oleva ymmär­tää tämän kuuluvan kuvaan ja taistelee kiusauksia vastaan Herran avulla. Kuollut kristillisyys antaa mennä vaan kiusausten mukana, eikä tee vastarintaa. Kuollut kristillisyys puolustelee tekemisiään, joka on Jumalan pilkkaa.
    Uskon asenne, on iloita koetuksista, koska silloin tietää niiden tulleen Herralta. ”Veljeni, pitäkää pelkkänä ilona, kun joudutte moninaisiin kiusauksiin, tietäen, että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa saa aikaan kärsivällisyyttä” Jaak. 1:2-3. Jumala ei tosin ketään kiusaa, mutta hänen kaikki­valtai­suutensa sallii meille koetuksia uskon vahvistukseksi. Taivaallinen kasvaa maallisen kustannuksella, usko saa aikaan kärsivällisyyttä ja sitä tarvitaan juuri kiusauksissa.
    Ilo liitetään yleensä helppoon elämään ja itsensä toteut­tamiseen ja onnistuneeseen suoritukseen, rahaan, valtaan ja me­nes­tykseen. Mutta kristitty kokee iloa kiusauksissa, hän tuntee elävänsä kun hengellinen taistelu käy kuumana ja vihollinen hyök­kää. Sillä juuri silloin kristitty iloitsee Kristuksessa, Vapahtajan voitosta ja läsnäolosta.
    Oi, Jeesus auta tiellä kilvoituksen, niin että kerran voiton perisin ja läpi myrskyävän elonmeren satamaan turvattuun mä saapuisin.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 26.08.2014 07:15

      Kuva
    26.8.
    Olen ollut aina luonnostani kiireinen ihminen, kaikki on täy­tynyt tapahtua nopeasti. Nuorempana olin hyvin kärsimätön ja sen tähden elämäni jäljessä syntyi enemmän polttopuuta kuin tai­deteoksia. En ole vieläkään kovin kärsivällinen, mutta jotain olen op­pinut. Usko, jonka Jeesus lahjoitti on auttanut minua kärsi­väl­lisyydessä. Joskus olen huomannut, että Jumala olisi halunnut jos­sakin tilanteessa antaa enemmän, mutta lihallisuuteni ei ole halunnut ottaa vastaan.
    Uskovaisuus ei ole toimetonta huilailemista, vaan Jeesuk­sen voiman ja esimerkin seuraamista elämässä. ”…pyrkikää juuri sen tähden kaikella ahkeruudella osoittamaan us­kos­sanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä, ymmärtäväisyydessä it­senne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kär­sivällisyydessä jumalisuutta…” 2.Piet.1:5-6.
    Merkittävin Jumalan työ elämässämme käydään aina omas­sa sisimmässämme. Herran Sana ja Henki ohjaavat meitä hyvään, Jumalan tuntemiseen, rakkauteen, kuuliaisuuteen, pal­ve­luun, lähimmäisen luo, rukoukseen, antamiseen, toivomiseen, au­tuaalliseen unohtamiseen.
    Kun siis näissä lukee tarkasti sanaa ja kuuntelee Hyvän Paimenen ääntä, niin ei itselle heru paljon suorituspisteitä – joskus jopa päinvastoin, menee miinuksen puolelle. Mutta se on kui­tenkin hyvä lähtökohta, koska silloin huomaamme tarvit­sevamme Kristusta ja hänen armoaan.
    Mitä pinnallisemmin olemme kiinni Kristuksessa, sen vir­heellisemmin arvioimme itsemme, elämämme, tehtävämme, tar­peemme, syntimme, viheliäisyytemme ja kaiken. Pinnallisuuden seurauksena tällainen kristitty paatuu, joutuu maailmaan, per­keleen kahleisiin ja kuolee hengellisesti. Hän myöskin valittaa ja arvostelee jatkuvasti.
    Auta minua, Jeesus, että saisin elämääni itsehillintää ja kärsivällisyyttä.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 27.08.2014 08:27

      Kuva

    27.8.
    Tapasimme ystäväni Sakarin kanssa pitkästä aikaa, niin että ehdimme vaihtaa kuulumisia. Hän katsoi minua arvioiden ja totesi minun kaljuuntuneen viime näkemästä. Terävä huomio. Il­meisesti se oli minusta juuri sen hetken näkyvin havainto. Olem­me tottuneet vuosien varrella keskustelemaan asioista suoraan ja kiertelemättä asioiden oikeilla nimillä. Minulle sopii suora ja rehti linja, niin että sanotaan, jos naama on likainen.
    Seurakunnat ovat täynnä herkkiä ihmisiä, jotka loukkaan­tuvat milloin mistäkin ja käyttäytyvät kuin pikkulapset. Moni he­rätys on kaatunut ihmisten suvaitsemattomuuteen, taipumattomuu­teen, arvosteluihin, kampituksiin, taklauksiin ja varpaiden tallaa­misiin. Olisi ehkä viisasta kirjoittaa kirkon ovenpieleen ilmoitustaululle: ’kulkekaa hiljaa ja varovasti, täällä on herkkäsieluista väkeä’.
    Jeesuksen toiminta on aina ollut arvostelun kohteena. Hän tekee niin kuin tahtoo, eikä se miellytä edes kristittyjä. ”…sokeat saavat näkönsä, rammat kävelevät, pitaliset puhdistuvat, kuu­rot kuulevat, kuolleet herätetään, köyhille julistetaan evan­keliumia. Ja autuas on se, joka ei loukkaannu minuun” Luuk.7:22-23. Jumalan ajatukset eivät ole ihmisten mielen mukaisia, ei­vätkä hänen tarkoitusperänsä seuraa ihmisten laatimia käsikirjoituksia.
    Jeesuksen suunnitelma on ihmisen pelastus ja armah­taminen. Siinä tapauksessa syntinen ja Vapahtaja kohtaavat toi­sensa ja parhaimmillaan ihminen löytää yhteyden Jumalaan. Mutta kun näin tapahtuu, aina joku myöskin loukkaantuu. Hyvät ihmiset eivät kärsi auttamista ja armahtamista, heistä kaikenlainen vapauttaminen tuntuu ajan haaskaukselta, varsinkin kun se kohdistuu huonoihin ihmisiin. Mutta Jeesuksen parhaat ystävät ovat aina tul­leet sairaiden ja syntisten joukosta.
    Tee, Kristus tekosi meidänkin ajassamme, kerro suoraan millainen olen ja auta etten loukkaantuisi sinuun.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 28.08.2014 08:56

      Kuva

    28.8.
    Olin saarnaamassa kirkossa eräällä paikkakunnalla. Myö­hemmin eräs ystävä kertoi, että sana oli vaikuttanut niin, että eräs hänen tuntemansa ihminen oli tehnyt parannuksen jostakin minulle tuntemattomasta asiasta, jota olin käsitellyt saarnassa. Kiitos Herralle, että vieläkin Jumalan Sanan voima on keskellämme.
    Ihmissydänten maaperä on kovaa ja kivistä, hyvää sano­maa on vaikeaa vil­jellä täällä elintasomaissa. Tunnemme hyvin­voinnin vaikutuksen kuin kirouksena maailmassamme. Tällaisessa il­mapiirissä itsekkyys, ylpeys, Jumalan halveksiminen ja kaiken­lainen laittomuus saa vallan. Lääkärin on turha määrätä lääkkeitä muille kuin sairaille. Jumalan armoa taas tarvitsee vain syntinen.
    Jeesuksen asema on kiistaton, hän tuo elämän ja vain hän. Hän on kaiken keskipiste, Isän korottama. ”Hänet on Jumala oikealla kädellänsä korottanut Päämieheksi ja Vapahtajaksi, antamaan Israelille parannusta ja syntien anteeksiantamusta” Apt.5:31. Jeesuksen alennustie ja sitä seurannut korotus oli liikaa osalle juutalaisista, eikä tunnu suomalaistenkaan olevan helppo sitä niellä. Mutta Jeesus on ykkönen.
    Kuinka tärkeää olisikaan, että kristityt aina kokoontuisivat Jumalan sanan ääreen ja kuulemaan Raamatun julistusta. Sanan laistaminen on ensiaste hengelliseen kuolemaan. Seuraavaksi ih­minen rupeaa halveksimaan Sanaa ja lopuksi hän kieltää Sanan. Kurjaa on myös se, että nämä kuolleet eivät itse enää tiedosta tilaansa, kun paatumus on mennyt sydämeen kuin mätä luihin. Tärkeää on myös sen tähden, että hengellinen tilaisuus on Sanan viljelyä, ei mitään liirum laarumia. Sillä kautta aikojen Jumalan sanan on pyrkinyt syrjäyttämään jokin toisarvoinen, ohjelmat, esi­tykset, harrastukset ja ihmiset itse.
    Jeesus on korkea, Isä on antanut Pojalleen kaiken vallan. Hän on Päämies ja Vapahtaja, kerran hän on kaikkien tuomari. Seurakunta ei ole ilman Jeesusta mitään eikä minkään arvoinen, vaikka se olisi täynnä kuuluisia ihmisiä.
    Herra, suo sanasi olla elävä ja voimallinen elämässäni, nimesi turvapaikka. Olethan Vapahtajani ja Päämieheni?
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 29.08.2014 08:57

      Kuva

    29.8.
    Oli loppukesä ja seurakunnan syystoimintaa viriteltiin taas alkuun. Miehet olivat palaverissa, olimme koolla veljespiirin mer­keissä ja keskustelimme ke­sästä. Eräs mies kertoi kesän olleen sään puolesta parhaan mahdollisen ja toinen taas sanoi kesän ol­leen kaikkein huonoimman. Ajattelin sitä, että molemmat olivat rukoilleet Jumalalta mieleistään ilmaa, lopputulos oli erilainen. Jos­­kus on tyydyttävä, joskus saa iloita. Ehkä lopputulokseen vai­kuttivat myös heidän erilaiset ammattinsa, toinen oli maanviljelijä toinen turpeenpuskija?
    Kesä kuluu monelta nopeasti. Se on Suomessa lyhyt ajanjakso ja joskus hyvinkin kolea ja sateinen. Kun sitten ihmiset katselevat talvella aurinkoisia mainoksia televisiosta, he unohtavat asuvansa kylmässä Pohjolassa ja ovat tyytymättömiä ilmoihin, vaikka aina on ollut niin. Lämpöä etsivien olisi syytä muuttaa reilusti Euroopan rintamaille.
    Jumalan suhteen meillä on odotusta juuri niin paljon, kuin me uskomme häneen ja hänen sanaansa. Joka ei usko, ei odotakaan ja päinvastoin. ”Se toivo meille on ikäänkuin sielun ankkuri, varma ja luja, joka ulottuu esiripun sisäpuolelle asti, jonne Jeesus edellä juoksijana meidän puolestamme on mennyt…” Hebr.6:19-20. Sanaan luottaminen synnyttää toivoa paremmasta huomisesta.
    Viimeisinä vuosina on ollut kirkoissa tapana lukea kiitos­aiheita rukouspyyntöjen ohella. Hyvä. Se auttaa meitä katsomaan asioita tasapuolisemmin. Joku asia on aina kuitenkin hyvin, vaikka moniin odotammekin korjausta. Pieni ilonaihe luo toivoa: Jumala on sittenkin kuullut rukoukseni, olen saanut häneltä vastauksen. Hän ei ole hylännyt minua. Olen sittenkin hänelle rakas ja tärkeä.
    Ajattelemme, että Jeesus on jo perillä, samoin kaikki hä­neen uskoneet. He ovat päässeet päämääräänsä, he ovat täy­del­lisyydessä taivaassa. Me, elävät, olemme vielä matkalla. Taivaassa on aina kesä. Siellä ei tule huonoja vuosia tai säitä, ei yötä eikä kylmää. Työ on loppunut ja vaiva, ei enää epäonnistumisia, kyy­neleitä tai katkeruutta.
    Sinuun, Jeesus, haluan katsoa. Sinä olet toivoni, luja ja vahva. Sinä olet jo perillä ja luvannut odottaa minuakin.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 30.08.2014 11:06

      Kuva

    30.8.
    Nostin uusia perunoita mullasta, ne olivat valkoisia ja ohutkuorisia. Kun ne keitti heti tuoreena ja söi sillin kanssa, ne maistuivat erinomaisen hyviltä. Mutta kun kuukaudet kuluivat, perunoiden kuori vahvistui ja niiden väri muuttui tummaksi ja ruvet tulivat pintaan. Uskovalle kävi samoin kuin perunalle: alussa hän oli ohutkuorinen ja puhtaan valkoinen. Mutta oltuaan aikansa toisten us­kovien kanssa seurakunnan ’laarissa’, hänestä tuli kovakuorinen ja synnin tummentama. Hän tarvitsi uskon­puh­distusta ja hengen uudistusta.
    Uskovan suhde hänen lähimmäiseensä on hyvä mittari hä­nen Jumala-suhteestaan. Kun lähimmäinen ei kiinnosta, ei Ju­ma­lakaan kiinnosta ja päinvastoin. Oikea Kristus-elämä, kun aina il­menee meidän käyttäytymisessämme lähimmäisten hyväksi. Sil­lä Kristus tuli uhraamaan itsensä, ei vain kerran ristillä, vaan koko elämänsä puolesta joka päivä.
    ”…toivat sinne vuoteita, vateja ja saviastioita, nisuja, ohria, jauhoja ja paahdettuja jyviä, papuja, herneitä sekä hunajaa, voita, lampaita ja juustoja ruuaksi Daavidille ja vä­elle, mikä oli hänen kanssansa; sillä he ajattelivat: ’Väki on nä­lissään, uuvuksissa ja janoissaan erämaassa’” 2.Sam.17:28-29.
    Jumalan omalle tulee aina uusia mahdollisuuksia palvella Herraa ja osoittaa rakkautta tarvitseville. Usko on hyvin käytän­nöllistä: herneitä ja hunajaa, leipää ja voita. Kuitenkin se tärkein on siellä sydämessä, se on huoli uupuneista, janoisista ja nälkäisistä, jotka ovat erämaassa. Ja heitä riittää. Jokaisen uskovan sy­dän on Kristuksen asunto ja sieltä käsin Kristus tuo hyvyytensä julki käytännön tavaroin: vuoteita, vateja, kuppeja ja lautasia. Jee­suksen huolenpito tuntuu selässä ja maistuu suussa, se ravitsee ja tekee kiitolliseksi.
    Varjele, Jeesus, minua kovakuorisen tumman sohva­pe­runan roolista. Tee minut ihmisten kalastajaksi, joka jakaa omas­taan toisten hyväksi.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

Re: Jeesus on Herra/ Elokuu

ViestiKirjoittaja Irene » 31.08.2014 14:30

      Kuva

    31.8.
    Istuin ajattelemassa elämääni ja mietin, miten tästä eteen­päin. Huomasin, että tunteeni olivat voimakkaasti vaikuttamassa valintoihini. Toivoin hyvää tulevaisuudelta, ajattelin menestystä, tyytyväisyyttä, sujuvuutta ja onnea. Mutta olin pessimisti ja luulin, että kaikki muuttuu vain huonommaksi. Juuri silloin maalasin tummin sävyin ja taivas oli pilvessä. Vaikka oli kesä, mieli oli kuin mar­­raskuu, pimeä ja sateinen, sumuinen ja synkkä.
    Näitä päiviä on ollut elämässäni runsaasti. Mietin, joh­tuu­ko synkkä mieli huonoista uutisista, vai siitä, etten osaa kä­si­tellä asioita uskossa? Onko minun Jumalani liian pieni ja heik­ko? Olenko ihmismielipiteitten vanki vai heitteleekö minua tunteitteni sekamelska?
    Minun on helppo ymmärtää Moosesta, joka esteli Jumalan kutsua. ”Mutta hän sanoi: ’Oi Herra, lähetä kuka muu ta­han­sa!’” 2.Moos.4:13. Itsetuntemuksensa ja menneisyytensä tuntien ei hänellä ollut edellytyksiä Jumalan palvelemiseen. Hän tuntui olevan niin heikoilla ja avuton suuren tehtävän edessä. Hän rukoili muutosta sydämen pohjasta, mutta ei saanut.
    Miksiköhän Jumala haluaakin palvelijoikseen juuri ne, jot­ka eivät ole mitään, eivät luota itseensä ja joutuvat suuriin kamp­pailuihin kutsumuksensa kanssa? Miksi Jumala mieltyy nii­hin, jotka joutuvat olemaan uskovina kurjia, epävarmoja, heikkoja, syntisiä, eksyviä, erehtyviä, kaatuvia, alaspainettuja, vähäpätöisiä, yksinkertaisia, onnettomia, rikkinäisiä ja surkeita?
    Tämä kaikki on vain siitä syystä, ettemme luottaisi it­seemme vaan Herraan. Kristus on luvannut olla kanssamme joka hetki, aina. Hänen voimansa ei ole vähentynyt. Hänen uskol­li­suu­tensa ei ole hiipunut. Hänen korvansa ei ole kuuro puheil­lemme. Hänen kätensä ei ole lyhyt auttamaan. Hänen rakkautensa ei ole loppunut. Hänen armonsa ja totuutensa kannattavat meitä. Hän on tie, joka kestää ja vie taivaaseen. Hänen antamassaan elämässä on värejä, joita näemme uskonsilmin.
    Auta, Herra, vaikeina päivinä minua. Auta minua ymmär­tämään, että moni siunauksesi on paketoitu mustaan kuoreen.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Avatar
Irene
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5748
Liittynyt: 24.10.2013 09:02

EdellinenSeuraava

Paluu Jeesus on Herra

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron