LASARUKSEN KUOLEMA

Kirjoituksia rohkaisemaan sekä lohduttamaan.

LASARUKSEN KUOLEMA

ViestiKirjoittaja Irene » 26.01.2015 08:40

Kuva

LASARUKSEN KUOLEMA

Martta ja Maria sekä heidän veljensä Lasarus olivat hyviä ystäviä Jeesuksen kanssa. Jeesus oli monta kertaa levähtänyt heidän kodissaan.

Nyt oli tapahtunut, että Lasarus oli kuollut. Sanaa oli viety Jeesukselle. Jeesus oli tahallaan viivytellyt matkallaan pitkään, niin että Lasarus oli jo haudattu ja ollut haudassa jo 4 päivää.

Jeesuksen viivytys tietää Jumalan kunnian ja valtasuuruuden esiin tulemista. Kun Jeesus tuli paikalle näki Marian ja muun väen itkevän. Joutui Hän hengessään syvän liikutuksen valtaan ja vapisi.

Jeesus ottaa myös meidän surumme ja vaikeutemme tosissaan ja auttaa meitä pääsemään niiden läpi. Ei Jeesus kuitenkaan hemmottele meitä ja tee meistä mammanpoikia, vaan Hän opettaa meitä kestämään vaikeuksia. Hän tekee meistä koetuksen kestäviä.

Jeesus kysyi: Mihin te panitte hänet? He sanoivat: Tule‚ ja katso. Ja Jeesus itki. Mitä Jeesus itki? Oikein pysähdyin tämän lauseen eteen. En usko, että Jeesus itki Lasaruksen poismenoa. Jeesuksen itku oli paljon, paljon syvempää.

Uskon Hänen itkeneen sielujen puolesta. Hän tiesi, vaikka Lasarus heräisi kuolleista, kaikki eivät sittenkään uskoisi Häneen. Osa uskoisi ja toiset eivät uskoisi.

Haudan suulla oli suuri kivi. Olen miettinyt; onko tuo kivi epäuskon kivi, joka estää Jumalan valtasuuruuden julki tulemista. Jeesus sanoi: Vierittäkää kivi pois. Ei Hän itse sitä vierittänyt pois, vaan antoi sen opetuslasten tehtäväksi.

Miten me voimme vierittää epäuskon kiveä pois lähimmäistemme tieltä? Kertomalla heille niitä tekoja, mitä Herra on meille tehnyt. Tässä Martta hätäännyksissään sanoo: Herra hän haisee jo. Myöskin hengellisesti kuolleet haisevat jo. Ne meidän omaisemmekin, jotka eivät vielä ole uskossa, haisevat.

Mutta, kun he tulevat uskoon, heistä tulee ihana raikas uusi tuoksu, Kristuksen tuoksu, joka miellyttää Jumalaa. Niin he ottivat kiven pois. Voimme vain arvata minkälainen haju ja ehkä kärpäslauma tuosta haudasta tuli.

Jeesus ei hätkähtänyt sitä, vaan loi silmänsä ylös ja sanoi: Isä‚ minä kiitän sinua, että olet minua kuullut. Minä kyllä tiesin, että sinä minua aina kuulet, mutta kansan tähden, joka seisoo tässä ympärillä, minä tämän sanon, että he uskoisivat sinun lähettäneen minut.

Mekin tiedämme, että Herra kuulee meidän rukoukset. Meidän rukoukset eivät kuitenkaan ole Jeesuksen rukousten vertaisia. Jeesuksen pyytäessä: ”Isä, kansan tähden vastaa.

Kansan oli hyvin vaikea uskoa Jumalan lähettäneen Jeesuksen maailmaan ja että Jeesus oli Jumalan Poika. Siksi Hän rukoilee, että Jumalan kunnia ja valtasuuruus tulee julki ja, että he uskoisivat Hänen olevan Jumalan Poika.

Jeesus halusi aina elää Jumalan tahdossa ja miellyttää vain Isää. Jeesus korotti aina Isää ja Pyhä Henki meidän sydämessämme kirkastaa aina Kristusta. Kun Jeesus oli rukoillut, Hän huusi: Lasarus, tule ulos. Ja kuollut tuli ulos jalat ja kädet siteisiin käärittyinä ja hänen kasvojensa ympärillä oli hikiliina.

Valinta tulee aina Jumalalta. Jumala kutsuu heidät ulos siitä synnin ja turmeluksen haudasta. He tulevat sellaisina kuin ovat, siteissään, kahleissaan. Jeesus sanoi: Päästäkää‚ hänet ja antakaa mennä.

Meitä ei ole kutsuttu itseämme varten, vaan seuraamaan Jeesusta ja Hänen armonsa avulla palvelemaan muita, täyttämään rakkauden käskyä. Ei mennä mihinkään omissa voimissa, siitä vain pettyy. Kaiken me voimme Hänen avullaan, joka meitä vahvistaa.
Kuva

Job 22:26 silloin on ilosi oleva Kaikkivaltiaassa, ja sinä nostat kasvosi Jumalan puoleen.
Irene
Ylläpitäjä

Paluu Maila sisaren kirjoitukset