Pääaiäisen jälkeen

Kirjoituksia rohkaisemaan sekä lohduttamaan.

Pääaiäisen jälkeen

ViestiKirjoittaja Maila » 19.03.2015 21:54

Kuva

Pääsiäisen jälkeen.
Joh. 20:11-18.
Oli tapahtunut järkyttävä tapaus. Jeesus oli otettu kiinni ja ristiinnaulittu. Maria oli naisten kanssa seisonut Jeesuksen ristin ääressä. He näkivät ja kuulivat kaiken mitä ristillä tapahtui. Sanottakoon naisista mitä tahansa, minä kunnioitan näitä naisia. Opetuslapset juoksivat pakoon, mutta nämä naiset seurasivat Jeesuksen jäljessä. Olihan siinä Johannes.
Nyt oli Jeesus haudattu. Haudan suulle oli vieritetty suuri kivi ja se oli Pilatuksen sinetillä lukittu. Sinne ei ollut kenelläkään asiaa.
Viikon ensimmäisenä päivänä Maria lähti ani varhain, kun vielä oli pimeää, haudalle. Maria pelästyi, kun näki kiven vieritetyksi pois haudan suulta. Hän ei uskaltanut katsoa hautaan sisälle, vaan juoksi pois. Hän meni Pietarin ja Johanneksen luo kertomaan, mitä oli nähnyt.
Pietari ja Johannes juoksivat haudalle. Tieto avoimesta haudasta siivitti niin heidän juoksuaan. En tiedä tuliko heille juoksukilpailu. Johanne, joka oli nuorempi voitti juoksussa. Hän jäi seisomaan haudan suulle odottamaan Pietaria, ja antoi kohteliaasti Pietarille mennä ensiksi katsomaan sisälle hautaan. He katselivat ihmeissään käärinliinoja ja hikiliinaa, joka oli ollut päässään. Nuo kääriliinat kertoivat ettei ollut varastettu eikä ryöstetty. Hikiliinat olivat kokoonkäärittynä ja pantu toiseen paikkaan. Jeesuksen ruumista ei näkynyt missään. Kukaan ei ollut nähnyt, kuinka Jeesus oli noussut ylös. Enkelit eivät vierittäneet kiveä Jeesuksen tähden, vaan opetuslasten ja muiden ihmisten tähden. Pietari ja Johannes eivät ymmärtäneet vielä tätä, niin he menivät takaisin kotiinsa.
11. Maria tuli myöhemmin uudestaan haudalle suuren surun vallassa. Maria itki.Rakkaus Jeesukseen oli Marian kyynelehtimisen syy. Hän ei tiennyt missä Jeesus oli. Jeesus oli kadonnut. Onko meidän sydämessämme tällainen murhe, kun emme löydä Jeesusta. Kun Jeesus on mustan paksun pilven takana, emmekä näe, emmekä tunne hänen läheisyyttään. Onko meidän sydämessämme murhe, kun olemme kadottaneet Jeesuksen. Miten me suhtaudumme siihen. Etsimmekö, itkemmekä, murehdimmeko. Minä uskon, että Jeesus iloitsee, kun lapsensa etsii ja huhuilee, missä sinä olet, minun on ikävä sinua. Uskon tämän murheen kuuluvan Jumalan mielen mukaiseen murheeseen. Mariakin ikävöi ja kaipasi Jeesusta. Kun hän näin itki, katsahti hän vielä hautaan varmistaakseen, oliko Jeesuksen ruumis poissa.
12. Hän näki kaksi enkeliä valkeissa vaatteissa istuvan haudassa, toinen pääpuolessa ja toinen jalkapuolessa.
13. Enkelit kysyivät Marialta: ”Vaimo, mitä itket?” Maria vastaa: ”Ovat ottaneet Herrani pois, enkä tiedä minne ovat hänet vieneet”. Tämä oli Marian itkun syy. Isä oli lähettänyt enkelit lohduttamaan Mariaa. Eivät enkelitkään pystyneet lohduttamaan Mariaa.
14. Maria kääntyi katselemasta hautaa ja enkeleitä. Hän katsoi taakseen ja näki Jeesuksen seisovan eikä tiennyt,että se oli Jeesus. Jeesus voi ilmestyä meillekin niin ettemme tunne häntä.
15. Jeesus antoi Marialle tilaisuuden ilmaista syvän surunsa aiheen, kysyen: ”Vaimo, mitä itket, ketä etsit?” Tuntuu ihmeelliseltä, että Jeesus kysyy, mitä itket, vaikka tietää varmasti toisen itkun syyn. Minä uskon, että Jeesus haluaa kuulla sen Marian sanovan hänelle. Jeesus haluaa kuulla myös sinun ja minun suustani, mitä sinä ja minä janoamme. Maria luuli Jeesusta puutarhuriksi. Maria vuodatti koko sydämensä tuskan miehelle. Minä uskon, että Marian vuodatus oli kuin musiikkia Jeesuksen korville.
16. Jeesus sanoo: ”Maria” Marian kuullessa tuon äänen, hänen sydämensä sykähti. Tuossa äänessä oli jotain tuttua, jotain Jeesusta. Hänen sydämeensä tulvahti ihanaa toivoa. Hän oli kuulevinaan rakkaansa äänen. Maria katsoi tarkemmin ja tunnisti Jeesuksen. Hän sanoi sydän rakkautta tilvillaan: ”Rabbuuni.” Se riitti Jeesukselle. Hän kuuli Marian rakkauden tunnustuksen. Jeesus haluaa kuulla sen meidänkin suustamme. Marian murhe oli pois pyyhitty. Jeesus on sanonut: ”Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen.” Maria oli löytänyt Jeesuksen ja saanut lohdutuksen.
17. Jeesus sanoi hänelle: ”Älä minuun koske, sillä en minä ole vielä mennyt ylös Isäni tykö; mutta mene minun veljieni tykö ja sano heille, että minä menen ylös, minun Isäni tykö ja teidän Isänne tykö, ja minun Jumalani tykö ja teidän Jumalanne tykö."
18. Maria meni ja ilmoitti opetuslapsille, että oli nähnyt Herran. Pietarille hän sai sanoa erikoisterveveiset. Minä uskon , että Pietari oli autuaassa sydämen tilassa tämän jälkeen. Hän varmaan maisteli Jeesuksen terveisiä. Jeesus oli erikseen muistanut hänet ja Pietari tuli lohdutetuksi. Jeesuksella on iankaikkisen elämän sanat. Häneltä tulee lohdutuksen sanat sinullekin.
Maila
 
Viestit: 286
Liittynyt: 16.01.2015 12:11

Paluu Maila sisaren kirjoitukset

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron